HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copland DRC-205
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  23:35:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har någon hunnit lyssna på ett demo av Coplands rumskorrigeringsenhet DRC-205?

Jag har läst testerna av både denna och Lyngdorfs variant i Hifi-News men ingen av dem övertygar direkt i testen, fast jag misstänker att det delvis beror på recensenten som ju verkar vara en smula skeptisk till hela idén och kör full automatik.

En fördel med DRC-205 är ju att man kan ansluta den till en dator och justera själv (vilket inte går med Lyngdorfen), att döma av kurvorna i Hifi-News så verkar default vara en mycket försiktig justering för att inte belsta förstärkaren alltför mycket.
Jag förstår poängen med att inte justera upp "dipparna" men har man en hygglig förstärkare så borde det väl gå att få rakare kurvor än automatiken ger enligt testen?

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/04/24 :  07:17:23  Show Profile Send overhang a Private Message
Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt eller misförstått Lyngdorfs funktioner, men som jag förstått det så är det just via en dator man lämpligast justerar lyngdorfs rumskorrigering.
Rätta mig om jag har fel.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  08:46:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rumskompenseringsenhet skulle jag kalla det...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:45:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Overhang: Det går att ansluta en dator till Lyngdorfs fristående enhet (som släpptes för ett par månader sedan) och titta på kurovorna men det går inte att justera något själv, i alla fall inte enligt testen i Hifi News.
Lyngdorf använder ett helt annat system än "roomperfect" (tror jag det kallas) som de äldre Tact-burkarna har inbyggda.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/24 :  13:14:04  Show Profile Send forken a Private Message
Har lyssnat på ett antal rumskorrigeringsenheter fast tycker ingen av dem har funkat bra. Coplands var inte sämre än de andra jag testat fast nackdelarna är för stora för att ha den i mitt system.

Rives Parc vill jag gärna testa fast har inte haft möjlighet än.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:54:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kanske kan vara så att PA-grejer till och med fungerar bättre om man är villig att lägga ned den tid det tar att mäta upp rummet-justera-lyssna-mäta osv(?)

För samma pris som en DRC-205 kostar så verkar man ju kunna få rätt bra grejer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000