HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd-undran
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:50:59  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej.
Min undran är en ganska knepig att besvara kanske pga av att det innebär tyckande och provlyssnade.
Om man tar en vanlig integrerad förstärkare typ Thor (som jag är mycket inlyssnad på)
Och till den kopplar man antingen en vanlig cd-spelare typ Bladelius Freja (som jag är mycket inlyssnad på) eller en rörbestyckad cd-spelare typ en högklassig Shanlig eller en Rega Saturn som tydligen ska ha anlogt () ljud (vad innebär det).
Högtalarmärke kan ni förmodligen räkna ut.
Frågan är nämligen: Vad för sorts ljud rent generellt ger de tre typerna av cd-spelare. Jag är alltså inte ute efter i första hand hur de tre exemplen ger för ljud (men skriv gärna om vad ni tycker om dom om ni vill).

Mvh
Edit: Det blev lite konstiga tecken i texten....

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2007/04/23 20:55:37

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:31:39  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Ok, inget svar, kanske lite luddig fråga.
Anledningen att jag frågar är jag lite intresserad av Regan, om det analoga ljudet som den sägs ha, vad menas med det.
Har tyvärr inte hört någon cd-Rega, den verkar bara finnas i Stockholm, och på Sheraton-mässan såg jag Regan men tyvärr var den inte inkopplad

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:45:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag skulle personligen tolka "analogt" ljud som mjukare utan att transientåtergivning och dynamik blir sämre. Ev. mer kropp och timing, men tolkningsfråga. Mitt råd är att prova då matchningen är ganska så avgörande. En god vän hade en Audiomeca som sägs låta väldigt "analogt" medan jag hade en Opera som inte alls lät lika "analogt". Av en händelse bytte vi i ett par dagar och insåg att Opera#180;n lät mkt bättre och mer "analogt" än Audiomecan hos min vän. Och att Audiomecan lät mkt bättre och mer "analogt" hos mig..otvivelaktigt.

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:01:41  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Man kan också tolka det som att spelaren återger ljudet på ett lit emer organiskt och varmare sätt. Inte så kliniskt och digitalt.
Jag har bla bla spelat på Audio Analogue grejjer. Jag gillar verkligen ljudet. Det är närvarande och varmt. Man blir inte lyssningstrött lika fort som man kan bli med grejer som låter vasst och skrikit. Mer "mysfaktor".

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:04:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Rekomenderar Audio Analogue Paganini cd spelare. Mycket trevlig för en ringa slant begagnad. Borde få en mk1 för runt 4000.

Tror Regan sägs vara mer "musikalisk" Men jag har inte lyssnat så mycket på den. Så jag skall inte yttra mig där.

Men båda skall vara bra "analogljudande" spelare.

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2007/04/26 :  12:27:43  Show Profile Send Slupen a Private Message
Jo, Audio Analogue brukar beskrivar som typiskt analogt ljud som är lite mjukare. Har själv haft en Paganini och det är trevlig lyssning för en billig peng.

/E

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/04/28 :  10:07:25  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Tomas skrev
Jag skulle personligen tolka "analogt" ljud som mjukare utan att transientåtergivning och dynamik blir sämre. Ev. mer kropp och timing, men tolkningsfråga

quote:
OhmBoy skrev
Man kan också tolka det som att spelaren återger ljudet på ett lit emer organiskt och varmare sätt. Inte så kliniskt och digitalt.

Så en cd-spelare med rör i sig låter (enligt mina erfarenheter/fördomar om rörljud)också analogt men kanske tappar i detaljer och dynamik?
Eller har jag fel?
OBS Jag vet att det finns bra rörförstärkare som inte lider av detta men jag har inte hört någon rör cd-spelare.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/28 :  23:23:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har inte lyssnat så noga på någon rör-cd tyvärr :-(

Men skulle inte ha emot att göra det :-)

"Själv gillar jag neutrala spelare, lite åt det varma hållet om nått. Med mycket luft kring instrumenten. Och hög 3d känsla. Jag tycker mycket om när röster låter verklighetstrogna. Jag gillar också en skön bas-botten som är nyanserad, torr och luftig."

Är mycket nöjd med Roksan Caspian systemet :-) Levererar vad jag vill ha. Vet att monoblocken där skall vara riktigt fina. Men så kostar 1 monoblock 1.5 x så mycket som min integrerade stärkare...

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:24:52  Show Profile Send Tomas a Private Message
petterson:du har fel ang. rör. Behöver absolut inte låta "analog". Jag bytte från en rör-CD till en transistor-CD för att den sistnämnda låt ofantligt mycket mer "analog". Men å andra sidan bytte jag från transistor till rör bytet innan för att rör-CD:n lät mer "anaologt" än första transistor-CD:n. Jag har även bytt 400W transistor förstärkeri mot 75W rör förstärkeri. Och 75W rör har i mitt fall oerhört mkt bättre transientåtergivning och dynamik, dessutom mkt bättre baskontroll. Trots att mina transistor monoblock spelade bas i Krell-prestanda. Hela mitt system går emot all vetenskap o skrock

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:32:30  Show Profile Send new order a Private Message
Min Audio Analogue Maestro lät mycket mjukare och behagligare än den Audio Aero Prima som jag sen skaffade.Då är den senare en cd-spelare med rör!SÅ det är svårt att generellt säga att rör cd-spelare låter mer analogt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000