HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Finlands bästa röst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/23 :  07:48:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Det finns tre stora Finska Power Metal röster. Tony Kakko (Sonata Arctica), Timo Tolkki (Stratovarius) och Timo Kotipelto (Stratovarius). Detta kommer att handla om Kotipeltos nya solo skiva. Men först lite om vem han är.

Kotipelto började med musik i en tidig ålder då han till en början spelade trummor. När han sen blev intresserad av sång och att få arbeta med rösten så fann han sig själv studerandes i "Helsinki Pop & Jazz Conservatory". 1994 så fick han en plats i Stratovarius då Timo Tolkki letade efter en ny röst till bandet. Stratovarius hade redan då släppt tre album och höll på att spela in det fjärde "Fourth Dimension". Och det var här Kotipelto fick sin chans att bli stor.

Ja, nu efter åtta Stratovarius skivor och två solo skivor så är det dags för det tredje solo skivan "Serenity". Och hur blev resultatet? Som de tidigare soloskivorna som Kotipelto släppt så är denna lite väl blek. Jag saknar kraften i musiken som Tolkki kunde utnyttja till fullo för att framhäva Kotipeltos röst på rätt sätt.
Kotipelto har en då otrolig Power Metal röst, kanske ett av de bästa jag har hört, det är bara synd att han inte kommer överrens med Tolkki så att de kan fortsätta med samarbetet som gjorde Finsk Metal till något som slåss med de stora grabbarna ute i världen.
Nu kanske det finns en ljuspunkt att se fram emot, för Serenity är nog den bästa soloskivan Kotipelto har gjort. Singeln "Sleep Well" och titelspåret "Serenity" är ett steg i rätt riktning. I de låtarna får han ett sammarbete med rösten och musiken, även låten "Dreams and Reality" är värt att lyssna på.
Vi, eller rättare sagt, jag hoppas på att Kotipelto fortsätter att utvecklas som soloartist. Det finns potential till stora framgångar.

Det finns även ett nytt album på gång med Stratovarius, men den är en månad försenad och det finns något i mig som säger att det albumet kommer att bli långvarigt försenat.

Lyssna på skivan:
http://www.kotipelto.com

Discografi:
-Waiting for the dawn (2002)
-Coldness (2004)
-Serenity (2007)

Med Stratovarius:
-Fourth Dimension (1995)
-Episode (1996)
-Visions (1997)
-Destiny (1998)
-Infinite (2000)
-Intermission (2001)
-Elements part.1 (2003)
-Elements part.2 (2003)

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/16 :  08:14:10  Show Profile Send iroise a Private Message
Finlands bästa sång har jag alltid trott att MA Numinen har dvs lyssna på som en gummiboll...! :-)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/16 :  09:30:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Mina 12 poäng går också till M.A. Numminen! Bra exempel: "Med min kvinna i riksdagshusets park" och den nyfolkliga versionen av "La donna e mobile".

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/05/20 :  19:28:41  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
M.A. Numminen?? HA! vilket skämt... Ska vi ha en bra röst från Finland så måste jag säga att Tuomari Nurmio har den bästa, hans texter är lekfulla och allvarliga på samam gång. MEN det är ju inte Power Metal, vilket det står i inledningen.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:19:42  Show Profile Send Smackman a Private Message
DU glömde den bästa Sångerskan i fd Nightwish Tarja nått har jag för mig hon heter..

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:09:05  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Hm, ser inte Nightwish som ett Power Metal band, därav nämnde jag inte Tarja. Kategorin som NW hamnar i är nog Gotisk Opera Metal.
Men jo, andra kan väl se det som Power, men jag gillar inte hennes röst. dom 3 första var väl bra, men det är väl dit jag sträcker mig.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000