HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jisses vad otroligt skoj!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/21 :  13:22:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
EFter tips/påtryckningar från bekanta kikade jag in på leksaksaffären igår och köpte mig en sån där pytteliten radiostyrd helikopter som tydligen är på modet just nu. Jag slog till på den minsta modellen för 199:- och jag måste säga att det var längesen jag hade så här kul med byxorna på!

Efter lite moddningar tappade tyvärr helikoptern livsgnistan, så idag sprang jag iväg och köpte ett litet dubbeldäckat flygplan för 299:- istället. Fantastiskt skoj det också!!
Höll på med lite seriösare former av modellflygande som grabb, och nu känner jag bestämt att intresset har vaknat till liv igen.
En snabb koll på internet avslöjade att det har hänt otroligt mycket med material och motorer sen jag slutade för ca. 15 år sedan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/21 :  13:59:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
jag börjar oxå bli sugen på ett plan eller helikopter,sen jag fick testa en polares rc-plan! =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/21 :  16:59:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Höll på att tappa sugen lite för en timme sen då jag fick lov att fiska ner eländet från grannens tak med hjälp av ett metspö.
Blev lite pinsamt då gubben stack ut huvudet genom fönstret och såg frågande ut...

Så fort jag fått in lite pengar ska jag nog köpa mig nåt lite "seriösare" att leka med, har sett att bl.a. Hobbex säljer "riktiga" RC-plan med radio och allt för dryga tusenlappen.
Speciellt elmotorerna och batterierna verkar ha utvecklats rejält på senare år, på "min tid" orkade elkärrorna knappt bära upp sin egen vikt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/04/21 :  18:44:43  Show Profile Send Swirve a Private Message
Äh, varför köra RC-plan när man kan flyga riktiga plan! Idag blidde det en liten nätt tripp norrköping till hultsfred i det vackra vädret! :)
Enda nackdelen är väl att man får 5-6 sånna små plan för samma peng det kostade...
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:45:33  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Det finns en ny typ som jag funderar på. Kan köras på land, snö, vatten....och flyger. Brukar kallas hydrofoam. Jag har sett priser från 500 och uppåt. Verkar kanonkul....
Kolla filmen på http://www.flyingpowerboat.com/?aff=go003&gclid=CK_u3LbK1IsCFQswlAodLDCWVQ

"Learning by doing"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  01:11:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ungefär så gjorde min 1/8 bil när den fick förmycket luft under sig. Var nära på uppe på toppfart sen gick den spikrakt 4-5 meter upp i luften.
Sen slutar liknelsen Sålde dom få delar som var hela o lade det ner det hela.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2007/04/22 :  16:57:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Köpte också en sån där liten helikopter i förrgår. Jag skulle gentligen bara köpa en som present, men på något vis "råkade" jag få med mig en till mig själv också =) Vansinnigt kul är den!
Jag har ett större el-flygplan också, en GWS E-starter. Men jag kan inte flyga med det än, bara krashar det varje gång. Jag lyckas alltid skeva på fel håll när jag flyger mot mig, så att det går rakt ner i backen. Dvs om jag inte lyckas pricka ett träd eller nåt först. Fast det är väl bara att fortsätta öva, nån gång lär jag mig väl...

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/22 :  17:13:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Efter moget(?) övervägande bestämde jag mig för att lätta lite på plånboken och beställde ett lite seriösare ready-to-fly-kit från rchuset.se.
Ett flygplan, en fyrkanalsradio, två tiogramsservon, motorpaket och allt annat nödvändigt för under tusenlappen!
Flygplanet, en plastkopia av en Piper Cub, var i sig inte särskilt upphetsande men det verkade vara det billigaste sättet att få ihop all utrustning som behövs för att komma igång.

Har suttit och kikat lite på Ebay och där finns det allehanda modeller och tillbehör till helt andra priser än i sverige.
Har sedan gammalt en djup fascination för flygande vingar, så bara jag fått träna lite med Cuben så blir det nog en sån här:

http://diffluxum.net/Vingar/Demon.aspx

För att mixa ihop roderfunktionerna krävs en separat elektronisk mixer, sådan hittade jag för ca. 70:- på ebay

Edit: Har kikat på en del lite mer avancerade helikoptrar också, från ca. tusenlappen och uppåt finns det modeller med betydligt större manövermöjligheter än de små leksakerna med två kanaler.
I priset ingår alltså fyrkalansradio och gyro (för stabiliteten).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/04/22 17:17:39
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  17:49:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag känner att suget börjar byggas upp
hydrofoam verkar vara fräck men antagligen väldigt svårflygen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/22 :  17:57:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Oj, den där hydrofoam hade jag missat!
Klart imponerande, en flygande båt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  19:33:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.flyingpowerboat.com/index.php?go=shop2&showid=11
326 Eur ink frakt
bara att ladda upp batterierna o dra iväg


Här är lite andra modeller
http://www.flyingpowerboat.com/index.php?go=shop

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:49:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite dyr, men den är nog rolig!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/25 :  13:39:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, Cuben anlände igår och efter ett par timmars pysslande och laddande (mest laddande) var det dags för premiärflygning.
För att ta det kort: Tre mycket korta flygturer, sen hade jag lyckats göra slut på hela förrådet av propellrar samt massakrera vissa anda vitala delar av flygplanet...
Så här i efterhand kan man ju tänka sig att jag borde ha laddat i och ur accen några gånger först för att få upp den i full kapacitet, nu orkade motorn knappt bära flygplanet och dessutom hade jag gärna sett en annan lösning på rodren och dess gångjärn. I originalutförande påverkade inte rodren flygriktningen särskilt mycket

Flygplanet har reparerats lite nödtorftigt men några fler propellrar har jag inte så jag tog och beställe mig en sån här istället:
http://www.hobby-lobby.com/terry.htm

Ser lite flygvärdigare ut än Cuben, och framför allt gillar jag idén med fällbara propellerblad (av uppenbara orsaker).
Graupner är ett välkänt företag som varit med länge, vilket man fömodligen inte kan säga om Shengteng.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2007/04/27 :  22:20:59  Show Profile Send poppop a Private Message
Testade en sån däringa 250 kronors helekopeter, men jisees vad svårt det var... dels så spann den runt sin egen axel, sen for den åt fanders åt ena hållet - hur mycket jag än trimmade... Måste nog ha tillgång till en gymnastiksal så man får öva lite :-)

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/04/28 :  15:29:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, då har Terryn varit uppe i luften och vänt också.
Första flygturen ledde till att jag fick ta en vända hem och reparera vingfästet, men det var snabbt gjort.
Nästa vända slutade i lite mer omfattande krosskador på cellplaststrukturen, men inget som inte går att fixa med lim och tålamod:)
I stort sett en framgångsrik dag alltså, till skillnad från Cuben så gick det ju faktiskt att flyga kontrollerat med Terryn, även om jag bevisligen är kass på att landa...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/02 :  11:20:13  Show Profile Send mace a Private Message
Var inhandlar Ni de billiga små helikopeterna

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:33:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag köpte min på den lokala leksaksaffären, men det kryllar av dem på allehanda internetbutiker + tradera också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:35:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En bekants grabb hade en sån där,, den såg lättstyrd ut,,, Han för den i hallen och i köket,,, 4 år gammal
Men det finns väl som vanligt mängder av olika modeller

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/05/29 :  18:39:50  Show Profile Send regner a Private Message
hydroplane och hydrofloam... är det samma pryl?
här finns isåfall hydrofoam till ett riktigt bra pris: www.polartoys.se
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:04:21  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Helikoptrarna finns bl.a på Teknikmagasinet.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000