HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Stockfisch
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/23 :  09:58:14  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Glöm inte bort de av Steve Hoffman (legendarisk för sin ljudremasteringskvalitet) remastrade DCC Gold CD. De låter snuskigt bra med tanke på inspelningarnas ålder etc. Här hittar du mycket jazz men även rock som t.ex Beach Boys etc.
/Shaft
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/23 :  11:50:53  Show Profile Send mayro a Private Message

Stockfich plattorna blir väl "man" trött på eftersom dom alltid överallt har spelas just för den fina musiken samt den urbra inspelningen skull.. Även utsökt kvalitetsmässigt samt vällagad biff blir tradig OM man äter den varje dag i ett år eller två ..

Så att du Dan som INTE hört så mycket av dom alla stockfichplattorna kommer ha en hel del trevlig musiklyssnande framöver att göra.

Numera efter toppen kommit och man blitt lite less och sedan haft vila ett tag från dessa plattor så börjar jag kunna ha trevliga stunder med en stockfich då o då. fast nu i mer sansade former och INTE varje dag och varje lyssning.

Men du Dan kommer ju inte bli ut tjatad överallt du går med dom som andra blivit under åren som gått. Så du närmar dig dessa plattor mer sunt och rationellt än vi flertalet gjort före dig..

jag har en artist och ett skivbolag jag bara inte klarar mer PGA av sönderspelande. Det är Kari bremnäs... Hua hua.. Jag snudd bara jag hör hennes röst..

men med lite vila så kommer hon om ett år eller två bli framtagen igen för ev ny kärlek till musiken hon gör... För en o annan låt ÄR verkligen rasande bra trotts allt...

mvh
Tobbe


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:29:12  Show Profile Send U1 a Private Message
Vemsom myntade uttrycket "ska vi blindtesta stockfish artister för att se om där är någon skillnad"

Gillar inte att där är så mycket subsoniskt skräp på skivorna bara, är lite rädd om basarna. Även jag är tokigt trött på dem.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:32:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ni är låååångt före mig i lyssnandet på Stockfisch och andra liknande bolag. Jag köper argumenten ni har och jag hamnar förmodligen där också så småningom, MEN det kommer att ta tid och inte ens säkert att jag tröttnar (tiden får utvisa) för att ha fin anläggning och göra tunga uppoffringar ekonomiskt gör jag endast för så bra ljudåtergivning som möjligt. Med stockfisch har jag aldrig haft bättre ljud, dvs jag hamnar i den riktning som jag letar efter

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  18:40:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad Stockfisch tyvärr förlorar på i längden men som även är deras styrka är att dom rattar sina egna produktioner. Det är en av anledningarna att man känner igen dom direkt. Och dom har fortfarande inte lärt sig vad dynamik är :-(

Mobile Fidelity tar masterbanden från alla möjliga artister o "tvättar" dom rena. På så vis blir det ingen typisk MoFi utan en skiva med ännu bättre ljud.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:40:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Goda synpunkter, Johan!

Stockfish tillhör ju utan tvivel den bättre hälften av skivor men i mina öron låter det snarare imponerande än det låter egentligt rätt. Det låter på sätt å vis "hifi" om Stockfish om ni förstår hur jag menar.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:44:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Märks att jag är nybörjare

Jag har aldrig upplevt något bättre ljud och alla ni gamla rävar dissar hej vilt

Artphotography
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:02:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jodå Engelholm, jag förstår precis vad du menar...

Dan:
Om du jämför med någon som sjunger live utan förstärkning, har deras röst den typen av klang som finns på Stockfish-skivorna? Hur låter en akustisk gitarr egentligen? Hör man verkligen samma typ av detaljer "på riktigt" som finns på inspelningarna? Ja, du kanske förstår min poäng?

Se till att inte fastna i att bara lyssna på musik som låter bra för att den låter bra för det blir rätt tradigt i längden. Musik ska lyssnas på för att den är bra och om den sedan är bra inspelad så är det ju såklart en pluspoäng. Visst det finns gränser för hur usel en inspelning får vara och det finns en hel del som passerar den gränsen.

Men som jag sagt tidigare, om du tycker dem är bra så är dem ju bra tills dess att du börjar tycka något annat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:14:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ztenlund
quote:
Om du jämför med någon som sjunger live utan förstärkning, har deras röst den typen av klang som finns på Stockfish-skivorna?

Precis min poäng... Med min gitarr (eller andras akustiska dito) låter inte alls som det gör på SF-skivorna. Det låter "imponerande" gitarr på SF. Inte helt fel det heller iofs...men...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:11:57  Show Profile Send mayro a Private Message

Dan. Lira du dina skivor och njut av dom. Dom är kanonbra. Bara man inte blir bombad varje dag hemma och sedan hemma hos alla man besöker. samt på alla mässor i alla rum som man gjort bakåt i tid med dessa produktioner.Då lessnar man på "soundet". Även jag. men det gör INTE skivorna till kassa utan enbart utjatade. Sedan finns alltid folk som inte har den smaken att dom gillar en viss typ av ljud.. Men det är en annan sak det...

Jag är en "gamal räv" och har väl sällan sett liknande dumheter som i denna tråden.
Maken på dålig stil mot en handlare som dessutom är medlem här har jag sällan sett..Och tydligen får numera ANDRA handlare sitta och dissa saker från sina koleger hejvilt här..Detta eftersom moderatorer hänger på till o med ..

skammligt dåligt uppträdande anser jag detta vara.. Riktigt dåligt faktiskt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:21:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skriver vi något positivt är vi "köpta", skriver vi någon gång något negativt är det skamligt...

Fy f-n vad trist att sitta och slita med forumet och få skit hur man än gör!

Varför ska vi inte få skriva vad vi tycker på vårt eget forum???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:29:45  Show Profile Send mayro a Private Message
Klart man kan skriva vad man vill Bernt.. Inget snack om saken. Men det var ju fenomenet att det var handlare som satt o dissade en annan handlares saker för fullt och SEDAN moderator hänger på jag anser fel med dom riktlinjer jag fått lära mig här...

värre va det nog inte..

och om det numera är ok att i trådar om berömmande kritisera så är det ju ok. Men det visste jag inte man fick numera..



Bra det kom fram här i alla fall nu då så vet jag.. Förlåt jag skrev. Men dessa nya riktlinjer var tyvärr inte kända av mig.



rättade med sätta dit ord som fattades.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/04/24 10:34:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:35:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Folk står konstant och kastar skit på oss från vissa håll. Numera gör man det hejvilt på båda våra systerforum och jag börjar
bli hjärtligt trött på allt detta skitsnack om hur djävligt och uselt det är på Hififorum. Jag vet inte riktigt varför vi har
blivit lovligt villebråd men personligen tycker jag inte vi har förtjänat att ständigt bli satta i skamvrån.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:43:56  Show Profile Send mayro a Private Message

Bernt . vad detta har med saken här att göra vet jag inte.. Jag har aldrig kastat skit på hf någonstans utan tvärt om alltid sagt man skall skilja på forum och forum.. Så dra inte in mig i detta som andra gör är du snäll.

Däremot har jag här sagt vad jag sagt . och det står staxt ovan här och torde väl inte vara så mycket att diskutera mera. Jag hade ingen aning om dom ändrade sätten att se saken på. farligare var det inte.

Men igen. Dra inte in mig i vad andra gör är du bussig.. JAG har aldrig kastat skit på varken dig eller andra på andra ställen eller forumen inbördes mot varandra..Så som sagt. håll isär mig från detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:44:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men det var ju fenomenet att det var handlare som satt o dissade en annan handlares saker för fullt och ...

En snabb koll i tråden visar att jag är enda (uttalade) handlaren i denna tråden.

Förstår dock inte det kraftiga uttrycket "dissade". Jag har skrivit att SF tillhör den bättre häflten plus nyanserat det hela ett uns...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:49:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, mayro det där tycker jag var synnerligen oförtjänt!

Jag har inte "dissat" skivorna utan sagt vad jag tycker om dem, främst att jag är trött på dem och att de inte låter särskilt verklighetstroget, vilket det finns gott om skivor som inte gör. Att tro att de skulle vara en referens för hur det låter "live" är ju fel, oavsett hur bra de må låta i övrigt för bra låter dem. Att låta bra och låta verklighetstroget är inte per definition samma sak. Jag har bl a en skiva från ett litet italienskt bolag med "fåmans"gospel inspelat live i en kyrka som är otroligt mycket närmare verkligheten t ex.

Om du tittar på sidan 1 så skrev jag följande:
quote:
Men visst låter de bra och om man gillar/inte är trött på musiken så är det ju klockrent.

Jag skrev även på den här sidan:
quote:
Men som jag sagt tidigare, om du tycker dem är bra så är dem ju bra tills dess att du börjar tycka något annat.

Engelholm säger ju samma sak som jag och du kan ju inte själv mena att skivorna låter naturligt, vilket inte i sig behöver vara fel beroende på vad man är ute efter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  11:01:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Bernt har pm.

Ea. ANDRA finns som läser här som inte är medlemmar.. Folk som INTE är less desa skivor.. Skall du bidra med att skapa ett motstånd att dom läsarna skall finna intresse? För som handlare har du ju en roll. och med din aktiva stil läser många dig..

Tänk om wolfgang skulle sitta med i debatter och tala om hur kassa dina burkar är tex... Bara ett exempel. Att du bygger dom och säljer eller vore enbart agent för dom är ju ingen skillnad då läsaren läser... Läsaren läser att dina burkar är kassa och spelar inte som det låter i verkligheten..sedan tror jag det med lite medhållande och ingen som sa emot skulle vara svårt att få den läsaren att ringa dig och fundera på dina burkar..

tror faktiskt du inser VAD jag säger här Ea.. Jag vet du har huvudet på skaft..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  11:14:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Ztenlund.
Om du omtolkar det jag skrivit kan det bli oförtjänt. Men då får du omtolka rätt rejält..Jag hade ingen aning om att det ändrats så man nu fick kritisera saker i trådarna som här sker...Har dessutom skrivit det tydligt tidigare.. Jag hade faktiskt inte en susning om detta ändrade synsätt här...

Däremot anser jag att du borde sagt ifrån då handlare går in i trådarna där man diskuterar mot andra handlares produkter och inte börjat hålla med osv.. Kan DU se detta som "oförtjänt" att jag reagerar så kan jag tyvärr inte göra nåt åt det.

Ibland kan man faktiskt ÄVEN om nicket "mayro" står kanske säga.. "Ja fasiken. Där har du rätt. Där vart det en plump måste erkännas"...

Tills idag har detta aldrig skett öppet.. tyvärr.. Vore rätt snyggt om det någon gång skedde med aningen självkritik..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  11:29:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tänk om wolfgang skulle sitta med i debatter och tala om hur kassa dina burkar är tex...

Skulle Wolfgang skriva att mina högtlare tillhör den bättre hälften av högtalare men samtidigt ge en personlig åsikt om klangen hade jag accepterat det och faktiskt blivit glad. Skulle han skriva att dom är kassa är vore det verkligen tråkigt. Men det är det ju ingen som gjort i denna tråden heller.

Jag hoppas också att alla läsare är smarta nog för att ta till sig nyanser mer än svart/vitt eller 1/0.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  12:09:19  Show Profile Send mayro a Private Message

bättre kan du Ea.. Du vet så väl att oftast snudd alltid via forum och skriven text är det svart eller vitt som läses och tyvärr sällan nyanserat.det händer men är ändå sällan sett ur helheten... så bättre kan du allt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/24 :  12:14:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har pratat en stund med Mayro här och vi har missförstått varandra lite grann.

Som jag sade så är jag inte ute efter dig Mayro, det är snarare så att jag är frustrerad över att flera personer (framför allt på Faktiskt) inte försitter en enda chans att spy galla på Hififorum. Det har fått mig att tröttna, det är inte dig jag har tröttnat på. Inte alls. Däremot upplevde jag det som skrevs som ytterligare en i raden av beska piller och därav mina något sura inlägg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  12:15:40  Show Profile Send mayro a Private Message


men topic igen då. Dan. Det finns en hel del godbitar i Stockfich sortimentet. Så botanisera du. Tag även kontakt med Audio Consept. Han har ett växande sortiment han med av finskivor..

men akta akta akta bara att börja tweeka ditt system mot dessa finskivor. För då dom spelar som bäst har du parkerat en jädra massa skivor som olyssningsbara ljusa elaka..

tänk på detta NOGA bara... den tabben har större delarna av hifivärlden gjort eller gör... även jag förr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  12:26:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Tack för samtalet Bernt.

Jo jag har ju inte suttit så någonsin och "hållt på".. utan jag tar saker där dom finns.. Att snacka skit på "sidan av" löser inget..
Så tack igen för samtalet Bernt..Det känns bra att detta missförstånd löstes upp direkt.

Mvh
Tobbe


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/04/24 12:27:42
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/24 :  12:45:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Oj! här händer det grejer.

Jag förstår andemeningen med flera att det kanske blir konstlat och förskönat. Förstår också att utbudet är begränsat och kan även se att man kan tröttna, men för personlig del kommer jag förmodligen bara tröttna pga av typen av musik isåfall.

Jag gillar tveklöst "försköningen", kanske inte hade passat punk eller skramlig garagerock (som jag också kan flippa loss till vid rätt tillfälle) men i princip i all annan musik som jag lyssnar på.

Jag är nämligen inte helt fast övertygad att jag vill ha live ljudet hemma. När jag är på plats och lyssnar live så är det så många andra faktorer som spelar in i helhetsupplevelsen, folkmassan, ölen i handen, öset uppe på scen och hardcorefans som går in i trans...allt detta är ju grymt häftigt men hemma vill jag sitta bekvämt, ha en svart/tyst bakgrund, sitta och meditera/njuta av upplösningen, djupet, dynamiken. Två olika världar som jag gärna skiljer på.

Summering, jag är inte så pjoskig med ljudet på konserter, låt det skrammla bara det är stämning så man gungar. Hemma, här vill jag gärna ha försköningen av samma låtar. Ser inte tjusningen i skrammelskivor hemma.

Mayro: det är nog som du säger lite farligt att tweaka anläggningen efter kanonskivor, men jag satt faktiskt igårkväll och tog en bunte CD långt ner på hyllan, sisådär 15-20 st och tvingade mig igenom en del spår som lät mindre bra men där jag verkligen gillar musiken. Jag håller alltså på med egenterapi: "jag ska lyssna på sämre inspelningar, jag ska lyssna på sämre inspelningar, jag ska lyssna på sämre inspelningar..."

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/24 :  13:01:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Dan
Det märks du ÄR en bildkonstnär... Härligt sätt att måla upp BILDEN av vad du trivs med ...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000