HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 DIY - Hemförsäkringen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:20:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har huset fullt med diy och moddade prylar, inte ett giltigt "S"-märke så långt ögat når...
Min fråga är om och hur detta påverkar hemförsäkringen?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:25:35  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mitt enda råd är att fotodokumentera så noggrant som möjligt och ta ett snack med försäkringsbolaget.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2007/04/20 :  13:01:45  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hemmagrejer brukar oftast ersättas med materialvärdet. Arbetet med prylarna ersätts i regel inte.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/20 :  15:04:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror han syftade på om hans diy-grejer kan tänkas göra så att försäkringen inte täcker brand etc...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/20 :  15:31:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag tror han syftade på om hans diy-grejer kan tänkas göra så att försäkringen inte täcker brand etc...


Precis.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/20 :  18:24:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är klart att det kan bli så om det framkommer att de är konstruerade på ett sätt som är direkt brandorsaken och det kan påvisas.

Jag har sett flera sådanna konstruktioner och påtalat det. Jordfelsbrytare kan vara rätt bra investering..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/20 18:25:04
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/20 :  18:33:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Jordfelsbrytare kan vara rätt bra investering..


Jepp, har räddat mig några gånger....., inte i diy-sammanhang, utan i min profession.

Ett synnerligen bra förslag kaffekoppen..


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/21 :  19:17:01  Show Profile Send forken a Private Message
Vad jag har hört så gäller ej försäkringar ifall en ej godkänd produkt varit inblandad. Hörde detta när kina importen började så vet inte ifall samma gäller moddade/DIY produkter fast borde väl göra det.

Har jag förstått det rätt så är det olagligt att sälja produkter inom EU som ej har genomgått rätt tester och blivit godkända. Vet inte vad som gäller användandet av en ej godkänd produkt fast kan tänka mig att det finns regler för detta också.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2007/04/21 :  19:54:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
När jag för 10år sedan hadde en elektriker som bytte ut alla el ledningar,säkringscental mm,så såg han mina rörförstärkare och utbrasst,ja håller du på med sånt där ska du ha jordfelsbrytare!
Jahavar det enda jag fick fram.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/21 :  23:58:39  Show Profile Send hal a Private Message
Japp, jordfelsbrytare är en mycket vettig investering. Kyl/frys brukar vara lämpligt att lägga utanför.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000