byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 08:30:06
|
Det är väl inte många som har missat Peter Tägtgrens musik. Och för inte så länge sen så var det dags för ännu ett skivsläpp med sitt soloprojekt "Pain". Och när det nu står solo så är det verkligen solo som menas. Han spelar nämligen alla instrument själv och han är sin egen producent.
Hans karriär börjar i sitt skapade band "Hypocrisy", men tidigt i karriären så känner han att han vill rikta in sig på lite mer klassisk heavy metal än den "death" som Hypocrisy fortfarande höll på att experimentera med, men han vill inte ändra på Hypocrisy. År 1996 så skapar han sitt sidoprojekts-experiment Pain där han börjar spela alla instrument själv och som tänkt skulle bli ett heavy metal. Men sen så köpte han sig en dator och Pain skulle aldrig mer bli sig själv likt. Efter att endast ha producerat death- och black metal tidigare så ville han prova något nytt, så då tog han steget mot det mer elektroniska hållet, med sina loopar och slingor så kände han att det blev rätt.
Det är med höga förväntningar som jag börjar lyssna på det senaste albumet "Psalms Of Extinction" som hade release den 18 april. Jag började smått slappna av under första refrängen i andra spåret "Nailed to the ground" efter att jag "headbangat" mig igenom första spåret. Pain är fortfarande fylld av energin som vi har varit så vana vid från tidigare album. Även fast albumen skiljer sig ljudmässigt från varandra, så att allting känns nytt och fräscht, så finns det mycket som är sig likt. Lite roliga fakta. In Flames bassisten Peter Iwers spelar i två av spåren. Children Of Bodoms Alexei Laiho lägger en solo. Motörhead trummisen Mikkey Dee spelar trummor i ett spår.
När jag sen hade lyssnat igenom skivan så hade några låtar fastnat i huvudet på mig. "Nailed to the ground" och "Zombie slam" för att nämna två höjdare. Så är intrycket av skivan att den är klassisk Pain, men inte så mycket mer. Men vad vet jag, den kanske växer för varje gång man lyssnar på den.
Här har ni lite mer att njuta med. http://www.pain.cd/ http://www.myspace.com/officialpain
Diskografi: - Pain (1997) - Rebirth (2000) - Nothing Remains The Same (2002) - Dancing With The Dead (2005) - Psalms Of Extinction (2007) |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|