HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Det här med kvalitét på musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:19:58  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nä, här skall inte disskuteras personlig smak och tycke, dock så blir det självklart en faktor med tanke på topic.

Nå, det det handlar om är alltså: vad är egentligen kvalitét på musik?
Eller kanske, hur i hellskotta kan man mäta det?

Efter många, långa, hetsiga och givande diskussioner med vänner, numera ovänner, närå inte så farligt, släkt, vänner och mer eller mindre bekanta, så har det utmynnat i någon slags helt ovetenskaplig sammanfattning som jag har nöjet att härmed, rätt allmänt hållet, redovisa.

Vi kom fram till att, i helt obördes ordning:

Duration. Dvs. hur länge musiken, eller låten, uppfattas som intressant, mao. "håller".
Alltså finns inga aspekter på om man tycker det är bra eller inte, rent personligt. OBS. Detta är viktigt för den fortsatta dialogen.

Förklaringen är att, om en låt kan uppfattas som intressant efter säg, 20 år, så måste det vara kvalitét på det ena eller andra viset.
En grupp, av massvis med grupper, som kan hjälpa till att stödja detta är t.ex. ABBA. Tolka nu inte just ABBA som endavarande exempel, de finns många, många fler.

Från början ansedd, mestadelles av sk. puritaner, som ett slaskigt LaLa-band som sålde miljontals skivor över hela världen pga. att folk inte visste bättre.
Idag är det kultur. Å samma människor som spydde över detta är numera många gånger förespråkare för "kulturstatus", a.k.a. kult.

Låt mig ta ett lättköpt exempel till: Smoke on the Water.
Deep Purple:s numera klassiska luftgitarrs måstelåt.

Visst har det blivit tjatigt till leda.
Men, och det är med understrykning men, när jag spelar denna låt, som snart sagt varje människa på planeten, över tretton år kan, och gör det med rätt förusättningar, dvs. från "Made in Japan", dubbel Live, så får jag fortfarande lust att ställa mig upp och vråla rakt ut, spela luftgura, alternativt sitta ned, vippa på ryggstödet och humma med.
Nå, kontentan är det att genom att det är kvalitét, så håller durationen, och som sagt, med rätt förutsättningar så är den låten, liksom många tusen andra lika fräsh, som när jag hörde den första gången, nära trettio år sedan.

Bla,bla, min inledningen blev dubbelt så lång som jag tänkte mig, men vad fan...

Ursäkta för det.

Nu vill vi ha lite inputt från alla andra som inte har somnat än.....

edit: lite stavfel som jag orkade rätta

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2007/04/19 19:23:44

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:35:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Nå, det det handlar om är alltså: vad är egentligen kvalitét på musik?
Eller kanske, hur i hellskotta kan man mäta det?

För min del är det ganska enkelt. En platta som efter 5-10 år fortfarande bara är så braaa att jag får en kick varje gång den hamnar i spelaren trots att den gått många många gånger under åren.

För min del kommer det 3-4 sådana skivor varje år. Klassiker mao!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:45:12  Show Profile Send Nothing a Private Message
Intressant ämne!
Man får väl säga att enkelheten [trallvänligheten] slår hårdast.
Melodi och harmoni i samklang med enkla tonarter. Texten överlåter jag till individen att bedömma.

Att bedömma kvalitet på musik beror även på vilket musikaliskt intellekt man har. Ju mer man gräver dessto djupare blir hålet, så att säga. Vissa nöjer sig med det enkla, vissa inte.

Jag blir otroligt snabbt less på enkel musik, det ger mig inte något.
Kvalitet för mig är när smilbanden dras upp emot öronen, och håret reser sig i nacken. Vackra melodier med intressanta passager och med en variation som håller mig på sträckbänken, musik man MÅSTE LYSSNA på.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:33:32  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jepp, vi är på väg.

Det andra, bland många punkter vi, (den alldeles ohyggligt ovetenskapliga, högst subjektiva och inofficiella lyssningspanelen under många år) kom fram till var:
Identifikation.

Alltså, enligt vår åsikt, när man identifierar sig med, antingen melodin, eller texten, musiken så starkt att det lever kvar under lång tid.
Det har inget med själva musiktypen att göra alls.
Just en fras eller en slinga kan vara den utlösande faktorn.
Tid, plats, person, situation, miljö, etc. är viktigare än själva musiken i sig, men det gör att just den musiken är kvalitét.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:36:24  Show Profile Send Nothing a Private Message
Identifikation. nja, en väldigt liten del. Ok gruppsamhörighet, människan är ett flockdjur, dvs om en grupp människor gillar samma låt, musik, blir den starkare, intrycket ökar i samhörighet till gruppen (Känslan av att höra ihop med någon).

Alla har väl en melodisnutt/låt förknippad med en tid, plats, etc.
Detta beror på att intrycket just vid detta ögonblick var euforisk av något slag (alla sinnen vidöppna). Man minns inte låten/snutten som man inte gillar med samma euforiska minnesbild, endast låt/snutt som hjärntvättat dig kanske! usch!

Hur betraktar den taktlöse tondöva omusikaliska människan kvalitativ musik?

.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:16:55  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Det som speglar mitt liv (dvs mycket) går hem hos mig, mycket kan ha att göra med att identifiera sig med musiken... el. musik som helt enkelt är medryckande. Musiken blir lite som en soundtrack till ens liv tror jag, man nynnar på låtarna när man inte lyssnar på dem. Jag lyssnar just nu på A Perfect Circle, A-ha, Type O Negative och Shawn Colvin t.ex. Blandat.

Tror också att om man förknippar en låt med en bra tid i ens liv blir automatiskt musiken "bra"...

Så jag tror nog att det är högst subjektivt... Svårt att sätta en stämpel på, och jag känner mig som tur är inte tvungen att göra det.

Stereo Audio
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:23:23  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
quote:

Hur betraktar den taktlöse tondöva omusikaliska människan kvalitativ musik?

Precis på samma sätt som vi andra.
Genom, Duration, Identifikation och nu kommer den tredje komponenten:
Fysiskt närvarominne.

En upplevelse på plats, som ger både fysisk, audisk och ockulärt minne.
Inte riktikt säker på de benämningarna vad det gäller korrekt terminologi. Jag ber om tillgift för detta, eftersom detta inte alls är en akademisk undersökning utan mer ett konstaterande av ett mer än 20: årigt enträget musiklyssnade.

Nog dravel, vad det handlar om är alltså en musikupplevelse på plats, mao. LIVE.

I de flesta fall, och med de flesta jag, vi, pratar med, och i de fall någon har hört någonting med den eller den gruppen, själv eller genom annan, puhhh..........
Så är det LIVE som gäller.

Och det får man väl betrakta som tämligen svårkritiserat.

Tänk efter lite grann....
Är det den mäktigaste scenshowen du sett även det mest kvalitativa du vet?

Ja, det kan det väl vara! För mig är det så.

Det finns också exempel på den mer minimalistiska varianten.

Min mor som rest Jorden runt och sett, lyssnat, och tagit till sig opera, operetter, musicaler. och allmänna draveltrudelutter,
hävdar med viss beslutsamhet att det mer intensiva hon hört var en liten enkel tillställning med Bengt Hallberg.

Han och ett piano, kanske 150 lyssnare som pratade och umgicks när han började spela.

När han slutade spela, var det ingen som apploderade, alla stod med öppnade munnar, icke urdrickade! drinkar och en outtalad fråga?
-Vad fan hände?, och vad vad... ehum, vad hörde vi för något?

Scennärvaro av en oansenlig man och ett instrument.

Mor brukar återkomma till just det ögonblicket när hon defenierar kvalitét.
LIVE var det onekligen.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:26:48  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Musiken blir lite som en soundtrack till ens liv tror jag,

Det ligger nog mycket i det, mycket av den musiken jag lyssnar på har varit med mig länge länge och speglar olika perioder av mitt liv på något sätt.
Kvalitet för mig är musik som på något sätt talar till mig, säger mig något och får mig att känna och tänka efter.
Sen vilken genre det är spelar ingen som helst roll.

Springsteens "The river"-platta framkallar total gåshud än idag t.ex
liksom Brian Adams "Reckless" och Runrigs "Heartland" och Simple Minds "Streetfighting years" osv osv.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/04/20 :  21:56:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Om jag skulle ge mig på en försiktig sammanfattning så menar jag då att det handlar om kvalitét när man kan ställa upp följande parametrar:

1. Duration, det jag menar är det som är mest avgörande
2. Identifikation. En mycket viktig faktor.
3. Fysiskt närvarominne. Dock räcker det inte med att bara vara där.

Tja, det var det hela mina vänner.

Kan det verkligen vara så enkelt??

Nej, det är det inte.
Verkligheten är ju som bekant en mycket komplex historia.
Men lite amatörmässigt sådär, så tror jag att det håller rätt långt.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000