HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Scott Thunes - Zappas basist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/19 :  02:32:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag satt och kollade på DVD idag. En livekonsert med Frank Zappa: Does Humor Belong in Music?

Ju mer jag tittade desto mer förundrades jag över basisten, Scott Thunes. Där fanns någon slags genialitet blandad med ren galenskap, väldigt underhållande.

Jag kollade runt lite på nätet och hittade en intervju med honom,
http://www.cidanka.nl/keneally/stbp0397.htm

Det visar sig att han har lagt av med basspelandet numera. Synd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/19 :  03:26:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Får väl posta länkar till ett par videos där han spelar också:
http://www.youtube.com/watch?v=hgujWm0TrJA
http://www.youtube.com/watch?v=-FUAgIBysj4
http://www.youtube.com/watch?v=5x8QWoaR_uA
http://www.youtube.com/watch?v=t6fiynHkggA

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Uncle Remus
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/04/19 :  07:59:49  Show Profile Send Uncle Remus a Private Message
Grym sättning. Och dom få gånger han (FZ) lät Ray White sjunga var det lyriskt. Scott vara inte bara kul på scen. Lyssna på honom när han spelar "drowning witch".

Henkan
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:24:13  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det är väl inte alldeles sant att Thunes slutat spela bas. Att han försörjer sig på annat sätt än som musiker är däremot sant. Såg honom så sent som 2002 med the Lewinskys, ett tyskt band där Scotts lillasyster var ordinarie. Jobbar annars på ett mjukvaruföretag.

Musikaliskt/artistiskt finns det precis som Bernt antyder två sidor av Scott. Klassens Clown eller missförstått geni. Se Does Humor Belong in Music eller lyssna på några av Zappas skivor från "Scott Thunes-eran", så inser ni nog att båda falangerna har rätt...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:29:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Har för mig att jag sett honom på TV nån gång för länge sen. Var det inte basisten med en cigg-hållare på basen?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/19 :  13:21:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha, så han håller fortfarande på!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:28:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Mest för husbehov, verkar det som. Men, då finns i alla fall chansen!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/20 :  00:35:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska ta med DVDn till träffen, den är fantastiskt kul.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2007/04/20 :  01:49:41  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Läste i en intervju med honom att Thunes' "skruvade" sound på vissa låtar beror på att han ofta spelar så hårt att strängar går av, och när han då byter blir det inte alltid samma fabrikat. Ibland kunde han ha 4 helt olika typer av strängar som alla hade "gått olika långt". Zappa hade ju få hits, men en låt som slog bra på Amerikanska västkusten var "Valley girl" från albumet "Ship arriving too late to save a drowning witch" . Thunes basspel på den låten är helt sanslöst bra, och ett bra exempel på hans okonventionella spel och underliga sound.

Edited by - bostrowskij on 2007/04/20 01:52:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/20 :  02:55:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssnade på den igår faktiskt, en kul skiva!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uncle Remus
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/04/20 :  08:10:24  Show Profile Send Uncle Remus a Private Message
Scott var under den sista FZ turnén så kallad "clonemeister" och den som höll i alla repetitioner men var av någon anledning inte omtyckt av övriga medlemmar i bandet. Några medlemmar vägrade mitt under denna turné att fortsätta om Scott var kvar och FZ valde då att avbryta och ställa in kvarvarande spelningar. Jag tror att detta tog så hårt på Scott att han la basen på hyllan, förutom lite ploj vid sidan om. Såg honom också i Tyskland (2002?) då han spelade med sin syrra i Lewinskis samt gjorde några låtar med lite andra gamla zappamusiker. Fortfarande briljant.

Henkan
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:32:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Zappanale 13 i Bad Doberan mao?

Jag var också där!

Fantastisk tillställning. Tre dagar med Zappaskriven och zappainspirerad musik. Troligen världens lugnaste och coolaste festivalpublik.

Gruppresa någon?

http://www.en.zappanale.de/index_en.html

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000