HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dagis stängt pga utbildning -- tillfällig f-peng??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/18 :  18:37:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jaha, då var det dags igen. Dagis ska vara stängt i slutet av maj för att personalen ska utbildas och då måste barnen vara hemma, så står det ju i papperen.



För det första så tycker jag att det är förjävligt att de får göra på det här viset! Varför kan inte de liksom alla andra antingen ordna med vikarier under utbildningsdagen alternativt dela upp utbildningarna på två dagar så att dagis ändå kan hålla öppen. Nåja, det är en annan fråga..

Så, så måste man alltså vara hemma från jobbet. Tills nu så har jag tagit ut föräldraledighet under sådana dagar, men nu finns det inga fler dagar kvar bortsett från garantidagar och det är ju inte speciellt lockande att vara hemma och få 60 kr i ersättning.

Vill jag bränna en semesterdag enbart för detta? Nej!

IMO borde man få ta ut tillfällig föräldrapenning under dessa omständigheter, för om man ser på begäran av tillfällig föräldrapenning så finns ett fält att välja som säger att barnen inte kan vara hos ordinarie vårdare, och så är ju fallet -- dock måste man ange personnummer och anledning.

Ett annat alternativ är att helt enkelt skriva in, under annan anledning, att dagis håller stängt p.g.a. utbildning och ingen av oss kan vara hemma under denna dag.

Hur brukar ni som har barn göra -- för det är väl ändå inte en lokal företeelse med sådana dumheter!?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:15:11  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hos oss så måste dagis bistå med plats, även när alla ordinarie fröknar är borta. Dom har alltid vikariefröknar eller så får dom vara på en annan avdelning om det inte går och lösa på annat sätt.

Kolla om dom verkligen får neka dagis för dom har "studiedagar", jag har för mig att dom inte kan neka er en plats. Bara under semesterveckor som dom får göra det, knappt ens då.

Jag bor i Landskrona.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/04/18 :  20:28:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Här är det nån studiedag per termin på dagis. F-ledig eller semester som gäller.

Det brukar hållas studiedagar i skolorna också, då lärarna hittar på nåt i utbildningsväg. Ungarna har lov. Misstänker att kommunen inte behöver bistå med plats för alla elever på annan skola.

/M
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:10:54  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Här är det nån studiedag per termin på dagis. F-ledig eller semester som gäller.



Samma i Falun också.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:29:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Dagis ska vara stängt i slutet av maj för att personalen ska utbildas och då måste barnen vara hemma, så står det ju i papperen.



Misstänker att du blev informerad om att "detta" händer med viss regelbundenhet när du/ni accepterade dagisplatsen, eller?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:38:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
äh, ta de 60kr ersättning och köp glass till barnen och berätta ett gäng sagor efter en lång promenad i skogen. De skulle alla föräldrar göra lite oftare....

Artphotography
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/04/18 :  23:24:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Dagiset min dotter går på har väl ett par-tre studiedagar per termin, samt stänger 16:00 första tisdagen varje månad för att personalen har planeringsmöten då. För vår del har det aldrig inneburit några större problem, eftersom både jag och dotterns mamma har arbeten med synnerligen oregelbundna arbetstider, så det brukar gå att lösa genom att någon av oss byter en dag mot en kväll eller en vardag mot en helgdag. Fast jag förstår att det blir värre för dem som saknar våra möjligheter att pussla med arbetstider och byta pass med kollegor.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/19 :  07:19:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
äh, ta de 60kr ersättning och köp glass till barnen och berätta ett gäng sagor efter en lång promenad i skogen. De skulle alla föräldrar göra lite oftare....


Håller fullständigt med.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/19 :  07:51:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
I princip 100% av min hemmatid under barnens vakna timmar går till full uppmärksamhet åt dem, så jag har inget "dåligt samvete" när det gäller tid som spenderas med barnen.

Däremot när jag jobbar ... då jobbar jag banne mig! Semesterdagar vill jag ta ut dem när det passar mig och min familj! Inte när kommunen tvingar mig till.



Ang. 60 kr ersättning så är det ett hån, kan jag inte ta ut semester så orkar jag inte bry mig om de 60 kr, lika bra de behåller dem pengarna.

Samtidigt finns det självklart många föräldrar som ändå inte skulle aktivt "vara" med barnen även om de är hemma en sådan dag, men det är en annan femma.

Det som stör mig är att de berövar mig möjligheten till barnavård, för allt jag vet idag så kan jag lika gärna ha en dead line just den dagen och då kan jag egentligen inte vara borta från jobbet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/04/19 07:53:05
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:06:21  Show Profile Send mace a Private Message
När jag som PA har utbildning så ordnas självklart vikarie, när en tunnelbaneförare....., när ICAs personal......

Jag kan inte se varför just ett dagis måste stänga
Att säga till Agda, 93, att det inte kommer någon och hjälper upp ur sängen/matning idag. Det skulle nog inte accepteras. Snarare hus i helv..
Men att tvinga 20-40 andra arbetsgivare att fixa vikarier....Det är OK?

Det är inte ett problem att vara hemma med sina barn, fick jag välja så skulle jag BARA vara hemma med mina barn

Bara det att JAG tycker det är fult av kommunen att dumpa deras problem på så många andra.

PS. På min arbetsplats så får vi sköta utbildningen på lediga dagar = tid mot tid.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:21:27  Show Profile Send huzze a Private Message
och så undrar de varför folk fuskar med VAB etc när de själva inte är flexibla... (nej jag står inte bakom fusket och jag har inte barn heller)

Off Topic: Ruggigt sköna smileys EuphoniC
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:33:32  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
På vårt dagis har vi valt att lägga större delen av personalutvecklingen veckan mellan nyår och trettonhelgen. De barn som hade behövt en dagisplats de dagarna brukar en eller två föräldrar hjälpas åt att passa. Inte 6:30-17:30 utan mer 08:00-15:00 dock.

Kanske ska tillägga att vi är ett föräldrakooperativ.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/19 :  08:39:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
huzze: Bra att ha lite schyssta och till sammanhanget passande smilies till hands när behovet kallar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/19 :  10:02:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, jag fick känslan av att du var lite irriterad
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/04/19 :  11:53:43  Show Profile Send matså a Private Message
fast utbildningen som gäller sitt arbete, är ju ganska dumt att göra på fritiden. sådant skall göras under arbetstid. Varför skall man göra sin utbildning som gäller sitt arbete på sin fritid?? Har inget med det att göra.

Hos hos kan man byta dagis för tillfället, fast vi låter mormor passa prinsessan, eller vi tar en semesterdag.

Tycker det är konstigt att ni inte kan ha barnet någon annanstans. Kommunerna är ju skyldiga att undanhålla platser, det gäller även när de har utbildningar på dagis??

Visst kunde de dela upp det, men utbildaren kanske bara är där en dag?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/19 :  13:46:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det lär vara hela barnomsorgsområden som kör utbildningar samtidigt, det skulle utan problem gå dela upp i två grupper så att man har halva styrkan jobbandes på dagis under dessa dagar, och den andra halvan som skulle vara ledig är då på utbildning.

Min fru jobbar inom hemtjänsten och det är precis så det fungerar där, de utbildningar de får placeras på tid som faller utanför ordinarie arbetstid, övertid helt enkelt.

Jag tycker det låter helt rimligt att även detta skulle gälla inom barnomsorgen. Bara för att man vill vidareutveckla sin personal så kan man ju inte stänga ned verksamheten -- helt galet då detta i sin tur drabbar, som nämndes tidigare, ca 20-30 personer på varje dagis.

Varför gör de detta då? Jo för att det kan, för att de inte bryr sig om de stackars föräldrarna och de vet att det förmodligen inte blir några ramaskri liksom det skulle bli från anhöriga om Agda 93 blev utan tillsyn en dag.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/04/19 13:49:52
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:47:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Måste hålla med matså.

Vad har ni för fantastikt viktiga jobb som är viktigare än att era barn har välutbildad dagispersonal?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:58:07  Show Profile Send mace a Private Message
Självklart att utbilda!
Frånsäga sig ansvaret och skjuta över det på andra, kanske inte lika självklart.

Det är väl knappast barnen som problemet handlar om, de råkar bara komma i kläm.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:06:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tycker det var ett himmla gnäll!
Lasta inte över problemet på dagiset, dom har väl inte skaffat era barn eller?
Hur vore det med lite eget ansvar för sina barn?
Har ni så viktiga arbeten att ni inte kan stanna hemma en dag eller två, så borde ni tänkt på det innan ni skaffat barn.
Det är synd att sammhället ska vara så uppbyggt att så det måste ta ansvar för barnen som dess innevånare skaffat.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/20 :  07:45:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
reeltoreel: Det är enkelt att säga om man har en levnadssituation där det är lätt att antingen försvinna från jobbet eller om man har anhöriga i närheten som kan rycka in och sköta barnen.

Själv har vi barnen ca 20 timmar i veckan på dagis då min fru även jobbar kvällar och helger och den lilla dagistid vi ansökt om och fått beviljad är vad vi behöver. Våra jobb kräver det och då ska man kunna räkna med tjänsten man betalar för, inte mindre än till 100%.

För min egen del är det INTE ett problem då jag kan flexa hur jag vill, jag kan lätt jobba in en förlorad arbetsdag men nu handlar det om principen om man bortser från inkomstbortfallet.

Varför inte lasta över problemet på dagis? Det är ju dem som skapar problemet genom att göra som de gör. Dagis finns ju för att erbjuda just denna tjänst.

Sedan tror jag inte på allvar att du menar att om man har ett arbete där någon råkar vara beroende av ens arbetstid (inte övertid), att det är ett tecken på att man inte ska skaffa barn. Jag har i varje fall inte ett sådant jobb där någon annan tar över mina arbetsuppgifter om jag är borta, så det bunkras upp till när jag kommer tillbaka och det värsta är om exempelvis en kund har ett hårdvaruproblem som resulterar i att produktionen stannar upp för en dag, vilket i sig resulterar i stora pengaförluster för kunden. Det ställer företaget jag jobbar på i dålig dager och inte minst mig, även om min arbetsgivare självklart är medveten om att när dagis stänger så stänger dagis.

Så det är lätt att säga att det bara är ett "himla gnäll", men detta blir resultatet av det som jag anser är dålig planering, illvilja eller helt enkelt ignorans från kommunens sida inför de evenuella jobberalterade problem som detta kan skapa.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:06:53  Show Profile Send rovis a Private Message
Problemets kärna är ju att ledningen för ert dagis saknar respekt eller förståelse för sitt vidare uppdrag (rörande samhällsekonomin etc). Då är det kanske läge att byta?



Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:36:29  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Dagis ska vara stängt i slutet av maj för att personalen ska utbildas och då måste barnen vara hemma, så står det ju i papperen.

--------------------------------------------------------------------------------



Misstänker att du blev informerad om att "detta" händer med viss regelbundenhet när du/ni accepterade dagisplatsen, eller?



Blev ni informerade om detta eller inte innan ni accepterade platsen?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:24:10  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Frågan kan väl inte vara så svårt att svara på utan att börja lägga massa personliga värderingar i detta.

Vi har ingen rätt att börja påpeka att människor ska göra si eller så och agera på vissa sätt i vissa situationer.

Euphonic ställde en fråga,svara på den!


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:36:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om man gör en "Fråga Hanna" på www.fk.se så kommer följande svar...


Fråga: Hej, om dagis är stängt för \"planeringsdag\" eller utbildning, kan jag ta ut tillfällig F-peng för att vårda barnet?

Svar: Du får inte tillfällig föräldrapenning om dagis är stängt. Om barnets ordinarie vårdare skulle bli sjuk är det däremot möjligt att få tillfällig föräldrapenning. För att läsa mer klicka på länken nedan.

edit: Ingen mer info fanns bakom länken...

Rent teoretisk så ska kommun ebjuda alternativ, men hur realistiskt/praktiskt är det att köra klimpen till ett helt främmande ställa nån annastans i stan???


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/04/20 11:39:04
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:06:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Oj, många saker att svara på

rovis: Detta gäller hela kommunen, så att skicka ungarna till en annan kommun känns inte aktuellt, där jag ändå misstänker att det hålls på med samma sak!

Vox: Det jag syftar på med "pappret" är informationsmeddelandet som de sätter upp på dagisdörren inför ett sådant tillfälle. I dagisansökningspappren kan jag inte minnas finns några "villkor" utan det rörde sig bara om ett kopierat papper där man skrev vilket dagis man ville ha 1:a, 2:a och 3:e hans, samt en vanligt tidsschema.

Magils: I slutänden så skulle jag ändå inte skicka mina barn till en alternativ omsorgsplats, så denna tråd startade jag bara för att kritisera principen! ..samt att höra hur det fungerar på andra platser i landet, och hur ni andra gör.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000