HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kala ytor,hyllor+heltäckningsmatta i lyssningsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:56:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Funderar på att möblera om. En del möbler är mycket tunga. Kan inte dra omkring dem för mycket. Därför denna fråga:

Om man måste välja. Skall man ha kal vägg bakom högtalarna. Eller bakom lyssningspossition?

Högtalarna (2 vägs stativare) står ca 70 cm fråm bakvägg och har basreflex port på baksidan.

Funderar på att täcka hela bakom-sweetspot-väggen med hyllor.

Eller är det bakom högtalarna hyllorna skall stå?

Hmmmmm

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/04/17 19:48:31

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:38:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Varför inte lite på båda och lite på sidorväggarna?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:45:17  Show Profile Send ljud a Private Message
Hur nära är det till väggen bakom huvudet?
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:47:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag ska...

Kom på en helt sjuk idé. som kanske är frisk ändå:

Lägga in Tjock heltäckningsmatta i hela rummet. Sedan ha typ Dödstunga marmorplattor 50 x 50 cm som stativarna (stativen) står på med spikes.

Vore asshäftigt. borde dämpa grymt bra. Och på rätt sätt om jag tror på piP-Öhman....

Mysigt att gå på m.m också

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/04/17 19:48:56
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:50:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Bakvägg -------> huvud = ca 70 cm enligt plan.

Möblerar samtidigt som jag skriver i tråden :-)

I Love Hi-fi Forum!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:20:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kala ytor är inte bra ur HIFI sunpunkt för de ger massor med reflektioner som döljer detaljer i ljudet.

Kala ytor är bättre att ha bakom där du sitter men jag skulle allvarligt fundera på att sätta upp ett draperi eller dylikt bakom bokhyllan/högtalarna.

Mattor är bra, liksom soffor, fotöljer och textilier.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:52:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Heltäckningsmatta är skitmysigt att gå på! Jag har själv lagt in en riktigt tjock en från Ege Carpet, gör även mumma för ljudet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:12:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Merkurius: inget lapptäcke längre?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:19:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Lägga in Tjock heltäckningsmatta i hela rummet.
Tyvärr sisådär ur hälsosynpunkt. Man kan ha biologilektion där efter ett halvår. Hoppas för denna sakens skull att du inte har småbarn.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:29:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nope, No children yet.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:40:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Merkurius: inget lapptäcke längre?


Nope. Jag som "lapp" kände att jag inte kunde stå ut med alla pikar om mitt lapptäcke så jag gav in för grupptrycket

quote:
Tyvärr sisådär ur hälsosynpunkt. Man kan ha biologilektion där efter ett halvår. Hoppas för denna sakens skull att du inte har småbarn.


Jaså...? Skulle vara mycket intressant om du kunde länka eller hänvisa till nån studie i ämnet
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:23:34  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Jaså...? Skulle vara mycket intressant om du kunde länka eller hänvisa till nån studie i ämnet


Jag har ingen länk till några studier fast har själv fått rådet att i avlägsna mattor av min läkare.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  05:10:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
forken: Okej Sa läkaren varför du skulle avlägsna mattorna? Har du nån allergi eller överkänslighet mot någonting?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/04/18 :  06:40:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är nog en rätt stor kvalitets skillnad från matta 70-80tal emot dagens mattor?!

Jag överlevde varefall 80 talet i behåll.... eller? =) Klart, senast jag var hos en läkare så hade jag en spricka i foten, hon rörde vid den, gjorde ont... hon fick då ett knä i huvudet... Nej nu går vi vidare :D
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/18 :  06:54:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lägger man inte ner den tid som krävs att hålla en heltäckningsmatta ren då är det inte så lyckat. Men gör man det då är det inga bekymmer.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/18 :  11:30:42  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Har du nån allergi eller överkänslighet mot någonting?


Japp, har lite problem med lungorna från och till. Märker direkt av det när jag har varit hemma hos någon som ej städar så bra. Mina lungvärden kan diffa 5-10% över en natt ibland. Är ingen problem normalt fast ibland när man redan ligger på gränsen så kan det va rätt drygt.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:37:29  Show Profile Send edison a Private Message
Föräldrarna hade heltäck i sitt vardagsrum, inte nån lurvig/tjock, utan en rätt "hård" kunde man säga.
Dom har ingen stereo av nån klass, men man kunde alltid MKT påtagligt uppleva TVns ljud som grymt bra (för att vara TV...).
Många som besökt och "hört TV" hos dom sa direkt nåt om hur bra och tydligt TVn lät.

Sen blev det ut me matta, och in med "snyggt trägolv".

Snyggt? JA!

Bra ljud? NEJ!

Iofs har deras (nya) TV också bättre ljud än snittet, men nån upplevelse är det inte, iaf inte av samma klass som förr.

Mattan va lite sliten och så, men jag saknar den definitivt när jag hälsar på om det blir av att se (höra) nåt från TV...

Inte så viktigt i sej, hälsar ju inte på dom för att kolla TV...bara en reflektion av en mattas betydelse för bra ljud...

Skulle tänka mej ha heltäckande matta hemma men kan bli lite avigt sätta in i en hyrd lägenhet och jag känner inte att jag är en som skulle uppskatta att hålla på med extra mkt städning/rengöring så det blir antagligen inget av med det...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  20:40:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Är nog en rätt stor kvalitets skillnad från matta 70-80tal emot dagens mattor?!


Ja både kvaliten och materialet är bättre nu vad jag förstått. Det allergena ämnet som fanns då är helt borttaget nu.

quote:
Lägger man inte ner den tid som krävs att hålla en heltäckningsmatta ren då är det inte så lyckat. Men gör man det då är det inga bekymmer.


Vad är det för skötselråd för en heltäckningsmatta då? Jag dammsuger 1-2 ggr i veckan och har absolut inga problem.

forken: Okej, har du varit hemma hos nån som har heltäckningsmatta? I såna fall har du upplevt problemen som speciellt påtagliga där (iofs är det ju beroende på hur de har städat)?

edison: Jag har hört liknande reaktioner från en tidigare admin här på forumet. Hos mig är heltäckningsmattan snyggare än korkmattan som var innan, för att inte tala om skönare att gå på
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:24:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Jaså...? Skulle vara mycket intressant om du kunde länka eller hänvisa till nån studie i ämnet
Bland annat Socialstyrelsen har rekommendationer om begränsning av användning av heltäckande textilmattor i vissa lokaler SOSFS (M) 1979:91.

Normalt sett inga problem för ett par som städar och om mattan inte är så tjock. Men även jag (som hifivän) skulle avråda en barnfamilj att skaffa en tjock matta som inte kan bäras ut och piskas regelbundet.
Med barn är problemen dubbla; dels skitar de ner, dels får de lättare allergier när de kryper runt i en reservoar med föroreningar och allergiframkallande ämnen.

För mer än 15 år sedan användes även mattlimmer som orsakade mögel vid för höga fuktnivåer i underlaget, men det händer sällan numer.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:04:41  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ja, och att Calle_jr behärskar detta område som en mkt duktig och kreativ (öppen för nya lösningar) civilingeniör inom byggnadssektorn kan undertecknad härmed intyga.....

Dessutom en fundering om att många "snöar in" på enskilda faktorer som alltid ska vara lösningen; t ex akustiska åtgärder i rummet. Ibland är det faktiskt så att de akustiska åtgärderna kommer naturligt genom ett ganska vanligt sätt att möblera. Man har kanske hyllor med böcker, mattor (som går att ta ut och piska), gardiner, blommor, stor mjuk soffa mm som gör att balansen är fin. Då är det ju viktigare att uppgradera hårdvaran än att ropa på en akustiker om man önskar bättre ljud, eller hur.... Även om man får besök av akustiker (se t ex JMLab i annan tråd), så kanske de konstaterar att det inte finns mycket att göra. Är detta så väldigt svårt att kunna acceptera?

Naturligtvis menar jag inte därmed att en massa "kala ytor" (eller volymer) är att sträva efter i ett lyssningsrum....

Undrar / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:08:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
calle_jr: Socialstyrelsen har ju lite konstiga rekommendationer. Det här nedan är saxat från socialstyrelsen (går även att läsa mer om det här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13298&highlight=sosfs)

http://www.sos.se/sosfs/1996_33/1996_33.htm

quote:
Den medicinska forskningen visar att risken för att en livslång allergi skall utvecklas genom miljöpåverkan troligen är störst under uppväxtåren. En välstädad och ren miljö är betydelsefull från förebyggande synpunkt.


Sedan skiver de detta:

quote:
Rekommendationer finns i Socialstyrelsens rekommendation (SOSFS 1979:91) om begränsning av användningen av heltäckande textilmattor i vissa lokaler.


Och kollar man då i Sosfs1979:91 så läser man:

quote:
Hittills har inte något entydigt samband kunnat påvisas mellan användandet av heltäckande textilmattor och uppkomst av allergier.
[...]
Socialstyrelsen har efter att ha hört berörda intressenter gjort en samlad bedömning av de hälsomässiga för- och nackdelarna med användning av heltäckande textilmattor. Som framgår ovan är det med nuvarande kunskaper inte möjligt att klart och entydigt ange de hälsorisker, som är förknippade med användning av heltäckande textilmattor.


Det finns alltså inget belägg (iaf vad jag kan hitta) för det sistnämnda du skriver om här calle:

quote:
Med barn är problemen dubbla; dels skitar de ner, dels får de lättare allergier när de kryper runt i en reservoar med föroreningar och allergiframkallande ämnen.


Det finns ju givetvis undantag när folk har lagt in en matta på ett fuktigt underlag men man kan ju inte kritisera heltäckningsmattan som "fenomen" bara för att några stollar har lagt in en matta på fel sätt.

Så OhmBoy, jag skulle köra på heltäckningsmatta om jag vore du
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:18:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Merkurius.
Det är ju rimligt att titta i de nyaste dokumenten, dvs de från -96... på 70-talet ansåg man ju fortfarande att heltäckningsmattor var en god idé.

Dessutom hoppade du lägligt över fortsättningen på det stycket du citerar, nämligen:
quote:
Textilmattor innebär sannolikt alltid en risk för allergiker, eftersom halten av allergener har betydelse för såväl uppkomsten av allergi som för utlösandet av akuta besvärstillstånd. I rum med heltäckande textilmattor torde barn som leker eller kryper på golvet vara utsatta för en förhållandevis hög koncentration av allergener.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:28:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Ibland blir det seriöst nästan i överkant...
Jag blev mycket bättre när jag för 15 år sen slängde ut alla heltäckningsmattor då jag utvecklat allergi mot damm (eller kvalsterexkrementer som det så fint heter). Idag har jag 3 stora tjocka mattor i vardagsrummet och inte bär jag ut dem och piskar. Det räcker alldeles utmärkt med en bra dammsugare.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:32:53  Show Profile Send Merkurius a Private Message
ztenlund:

quote:
Det är ju rimligt att titta i de nyaste dokumenten, dvs de från -96... på 70-talet ansåg man ju fortfarande att heltäckningsmattor var en god idé.


Visst, men vilka studier har kommit fram efter 70-talet som påvisar att heltäckningsmattor har en negativ effekt på allergier? Jag ser bara lösa antaganden...

Det var förövrigt inte jag som citerade, jag citerade av en annan person som i sin tur citerade från sosfs Fel av mig, jag borde gått till ursprungliga källan direkt
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:38:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Råd & Rön skrev för några år sedan en artikel:

http://www.varbostad.se/vab/2001/Reportag/april/vb466_67.asp - (länken funkar dock inte för tillfället!)

Eftersom artikeln inte går att läsa citerade jag vad Ingvar Öhman kommenterade om den:

quote:
Den där citerade artikeln visar ju på de båda sidornas väldigt differentierade argumentationsteknik:


För-sidan säger exempelvis dessa saker:

"Textila golv höjer golvtemperaturen med två grader, så man kan sänka värmen med "motsvarande gradantal och spara pengar på elräkningen...

...allergierna har inte minskat, trots att heltäckningsmattorna kastades ut, tvärtom.

Eftersom det var en allmän uppfattning att heltäckande mattor kunde avge skadliga ämnen började gut testa mattor för att kontrollera saken. Vad som skulle kunna vara skadligt var vissa färgämnen och baksidorna på mattorna, men de är numera sanerade.

...praktisk studie på kontor i Oslo under tre år.... ...visar att mattan binder det luftburna dammet."

Ett antal sakfrågeinriktade synpunkter med vetenskaplig angreppsvinkel kort sagt. (Möjligen kan man anklaga det första för att vara något generaliserande, och inte heller alldeles fysikaliskt rationellt. Det finns ju fer ytor än golvet som kyler luften i ett rum.)

Det som påstås är alltihopa saker som den som önskar kan fundera på och undersöka om man önskar.

Men...

Tittar man på motsidans "argument" ser det helt annorlunda ut:

"Det vore förfärligt om heltäckningsmattan kommer tillbaka i Sverige...

...anser att heltäckande mattor överhuvudtaget inte ska förekomma i allmänna lokaler.

Det vore farligt om heltäckningsmattan kommer tillbaka.

Vi har fått förfrågningar från människor som... ...undrat om heltäckningsmattor verkligen är bra för allergiker, vilket de självfallet inte är."

Raka motsatsen till vetenskaplig angreppsvinkel alltså. Sakfrågan undviks fullständigt, till förmån för grundlösa påståenden (inte en tillstymmelse till motiveringar) om fara och dålighet.

Hälften av inläggen från mot-hållet är ju rena skrämselinlägg, där ord som "farligt" och "förfärligt" används, och argumentet mot hetäckningsmattor är bara ett påstående om att de "självfallet inte är bra för allergiker".

Påståenden alltså, men inte ett enda sakargument läggs fram.

Om det verkligen vore så att det "självfallet inte är bra för allergiker med heltäck" (som mot-personen påstår) så kan man ju fråga sig om hon missat att det finns en debatt? Att det inte är självklart för alla att hennes övertygelse är en sanning borde hon ha förstått - och därför kommit med något sakinlägg istället. Att bara påstå att saker är "självklart dåliga", "farligt" eller "förfärligt" säger förvisso mycket om vad den som säger det känner och tror, men just ingenting om hur det är.

Jag tror det är så (påstår inte att jag vet) att varenda en som byggt sig en hemmabiograf och där lagt en heltäckningsmatta efter det att projektorn kommit på plats, kan vittna om att man i projektorn ljuskägla ser påfallande mycket färre saker flyga runt i luften efter det att heltäckningsmattan kommit på plats.

Jag är själv svårt allergisk (hösnuva, kliande ögon och allvarlig (livshotande) astma - allihopa pollenorsakade), och jag kan bara konstatera att det inte finns något ställen där jag mår bättre än i hemmabion under våren när pollennivåerna är som högst.


Vh, iö

- - - - -

PS.
Det kan även nämna att länder som Danmark, Polen och Tyskland allihopa har avsevärt mycket större andel heltäckningsmattor i bostäderna, och de har allihopa avsevärt mycket mindre problem med allergiker! I synnerhet Polen och Danmark.

Detta kan dock märkvärdigt nog användas som ett arument MOT heltäckningsmattorna , såtillvida att man skulle kunna tänka sig att den lägre allergirekvensen beror på en allmänt smutsigare miljö.

Att en (vissa sorters) smutsig miljö är bra, eftersom den får immunförsvaret att fungera mera normalt än i steril miljö (i vilken man ju vet att barn inte utvecklar ett normalt välfungerande immunförsvar) är ju ett i läkarvetenskapliga sammanhang rätt väletablerat fenomen.

Primärt tycks tiden före förseln (alltså moderns exponering för diverse olika potentiellt "farliga saker" vara det viktigaste för att det ännu ofödda barnet skall utveckla ett immunförsvar som gör att det tål världen efter födseln).

Hyposensibilisering har ju använts i många år (minst 35 så vitt jag vet) för att normalisera immunförsvaret på överkänsliga personer (allergi kan beskrivas som ett överaktivt immunförsvar snarare än ett svagt), men det är svårt att uppnå de stora förbättringar som man skulle önska, eftersom förmågan hos immunförsvaret att lära sig att sluta reagera på, utan istället acceptera ämnen som i sig är ofarliga, avtar dramatiskt efter födelsen.

Att utsätta modern för ett "skitig miljö" (eller vi kanske skall kalla det "naturlig och substansrik" miljö istället?) är iksom ett sätt att hyposensibilisera det ofödda barnet - så att allergi inte utvecklas.



Edited by - Merkurius on 2007/04/18 22:39:14
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:47:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Eftersom artikeln inte går att läsa citerade jag vad Ingvar Öhman kommenterade om den

Varför? Vad är det för mening med det? Vad denna person anser finns det väl andra forum att debattera i... eller?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000