HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 IP Telefoni vilken leverantör ska jag ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/04/17 :  12:08:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tja!

Sitter och funderar på om man ska byta till IP telefoni för att få ner kostanderna lite till och undrar då lite vad ni rekomenderar?

Kom med tips och berätta gärna lite om hur just den leverantören funkar.

Mvh David

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/04/17 :  12:56:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Begär framför allt en prövotid oavsett vem du väljer, jag fick oöverstigliga problem
med delay vid långväga samtal. Hörde min egen röst med nån tiondels fördröjning i
luren och det är vansinnigt störande. Det var med bredbandsbolaget och prisskillnaden
mellan att ha dom som förval eller som ip var inte så stor då i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/17 :  13:10:37  Show Profile Send hal a Private Message
Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag går över till IP-telefoni. Vi får in mycket felanmälningar pga Ip-telefoni.
Problematiken består ofta i att systemen är instabila och sällan fullt ut kompatibla med andra system.
Jobbar med säkerhet och då vill jag att systemen fungerar till 99,99 % och inte nästan alltid.
Utvecklingen går rasande fort och det är inte alltid som den nya tekniken implementerats med den gamla.
Men det skiljer mycket mellan olika operatörer och framförallt mellan olika system när det gäller driftsäkerheten.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/04/17 :  13:26:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
hal

Är lite nyfiken, vad jobbar du med du verkar vara insatt i ämnet i alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:54:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
Vi har telefoni via comhem. Det är ofta som folk som vill nå en får använda mobiltelefonen istället. Jag kan med mina erfarenheter inte rekommendera telefoni via modemet.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:42:35  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har ip-telefon via Tele 2 och det har överlag fungerat väldigt bra för mig. Jag har råkat ut för att boxen hängt sig kanske två gånger under det år jag haft det, ibland händer det att kommunikationen försvinner åt ena hållet men det är inte säkert att det är på min sida (det har hänt alldeles för få gånger för att problemet ska kunna ringas in).
Jag bytte från bredbandsbolagets ip-telefon till Tele 2 vilket gav mig lägre kostnader, ökad flexibilitet (lådan med tel.nr. är inte bunden till en adress = inga mer flyttavgifter) och aningen bättre ljudkvalitet.
Min bror har en äldre variant av Tele 2:s ip-telefon med en annan låda, han har mycket problem med nerkopplingar och box-hängningar.

Jag har för övrigt bredbandsbolagets 100/10-bredband vilket ger gott om utrymme för att använda datorn samtidigt som telefonen. Till skillnad från bredbandsbolagets telefon är Tele 2:s inte prioriterad framför annan datatrafik, pågår mycket ned-/uppladdningar blir ljudet hackigt.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:15:59  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag rekommenderar Tele2.

/Munge
(jobbar på Tele2)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/04/17 :  19:20:34  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har också Tele2 och det fungerar helt okej.
Inte lika stabilt som vanlig telefoni, men det är ju nästan gratis så...

nelsson:
Du har inte mer information om det där med gamla/nya lådan?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:13:00  Show Profile Send ninja a Private Message
Har Tele2 sen 3 år tillbaka, fungerar bra!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:26:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Fick just faktura för IP-telefoni för senaste kvartalet från Tele2. Totalsumma 55kr. Ingen aning hur det gick till (det är väl minst 69 spänn per månad?), men jag är helnöjd

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:08:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ingen som använder Skype? tycker det är suveränt att använda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:38:58  Show Profile Send nelsson a Private Message
Piggen:
Gamla lådan = mörkblå med ett antal ilskna blåa dioder som lyser och blinkar, endast ett nätverksuttag, kräver separat router om man bara får en ip-adress av sin operatör.
Nya lådan = silvergrå liten låda med små gröna dioder, dubbla nätverksuttag och inbyggd routermöjlighet.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/18 :  01:34:39  Show Profile Send hal a Private Message
"hal Är lite nyfiken, vad jobbar du med du verkar vara insatt i ämnet i alla fall "

Jobbar som installationstekniker med bl.a inbrottslarm och därmed larmöverföringar av olika slag. Är absolut ännu ingen expert på IP-telefoni men stöter ofta på just problemen med tele-kommunikationerna. Digitala växlar utan backupsystem, operatör som har prefix, operatörer som inte är kompatibla med mottagningsutrustningen på larmcentralen, GSM-moduler med tomt kontantkort, analog larmlinje som blivit digital, ekonomichef som tagit bort abbonemang som sällan används, Ip-telefonisystem som sviktar mm mm. Telekommunikationen har blivit komplex idag och för en kund kan det ibland vara svårt att veta vart man skall vända sig.

En vanlig analog telefonlinje kanske kostar några kronor extra. Men den fungerar även om huset/lägenheten är strömlös. Den är inte beroende av någon programvara som kan krångla och använder två kabel-ledare vilka är lätta att mäta på.

Men som sagt skall man bara ringa samtal och man har en mobiltelefon om det skulle svikta, så kan nog Ip-telefoni vara värt att pröva.



Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/04/18 :  07:29:25  Show Profile Send Piggen a Private Message
nelsson:
Då har jag den gamla. Intressant att det finns en ny som (eventuellt) funkar bättre. Undrar hur man får tag på den???

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:53:45  Show Profile Send Ayn a Private Message
Piggen, ring och säg att din gamla är paj

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:13:21  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ayn, ja det kanske man skulle göra...den nya verkar ju funka bättre...får fundera på det.

Är det fler som har erfarit att den nya funkar bättre?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/19 :  00:10:00  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Tele2 kanske är bra. Och Bredbandbolaget ibland... Problemet är "kanske" och "ibland"...

Jag skulle rekommendera en lite lay-back inställning till att det alltid fungerar och att man har en mobiltelefon som alternativ...

/ Ulf (jobbar som konsumentvägledare)

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:11:27  Show Profile Send poppop a Private Message
Har ip via bbb och kör 100/10. Har problem med låg volym, dålig ljudkvalitet och att de som man talar med ibland hör sig själva med fördröjning... annars funkar det bra!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:10:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Jag skulle rekommendera en lite lay-back inställning till att det alltid fungerar och att man har en mobiltelefon som alternativ...

Absolut! För egen del är jag på gränsen att inte köra med fast telefon alls, men behåller den för att vara lite schysst mot bekanta så de slipper ringa på mobilen. Är man helt überberoende av sin fasta telefon är det ju givetvis äkta fast lina som gäller, om inte annat så för att den kommer funka vid strömavbrott.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:58:55  Show Profile Send Snoop a Private Message
kanske en dum fråga, men om jag t.ex har bbb som bredband måste jag ha deras ip telefoni då eller kan jag välja t.ex tele2?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/04/19 :  23:12:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vad har ni emot Skype

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/04/19 :  23:15:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Problemet där är att de flesta jag ringer till inte är intresserad av att använda skype och då ger de inte så mycket för mig.

Men tack ändå.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:25:50  Show Profile Send Lovan a Private Message
Skype funkar okej. Går ju alltid att ladda på med pengar så man kan ringa folk och även få ett fast nummer.
Undrar när det kommer bra ip-telefoni som kan konkurrera med vanlig telefon?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:52:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad är kriterierna för att det ska kunna konkurrera och vad är det du tycker saknas idag? Jag tycker att IP-telefoni är där redan...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:05:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja IP-telefoni är inte alls lika stabilt och säkert som fast telefoni. Detta är min erfarenhet efter en (misslyckad) tid med IP-telefoni hos BBB. Efter återbytet till Telias fasta blev allt mer stabilt, telefonin fungerar alltid, inga konstiga missljud osv osv. Vet att otroligt många haft problem med IP-telefoni hos BBB men även hos andra bolag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:16:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
Mycket av problemen tycker jag ligger i kodningen och själva systemet. Fördröjningar, packetloss, ljudkvalitetsbrister etc. Jag har en känsla av att många av problemen kommer från att man kompromissar hårt för att kunna använda så lite bandbredd som möjligt. Vad är det egentligen som stoppar oss från att ha varierande komprimering baserad på våra uppkopplingshastigheter sinsemellan? Som det komprimeras nu tycker jag att det är precis snäppet under telefonkvalite. Varför kan vi inte gå ifrån det och närma oss "realistisk" ljudkvalite?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000