HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilka fällor hamnar jag i som klonare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/09 :  13:24:44  Show Profile Send molsson a Private Message
Hejsan,

Har med spänning läst en artikel om hur man klonar ProAc 2.5, och det verkar min själ var ganska lätt. Material hamnar på 5-6000 Kr, och sedan åtgår bara mitt jobb. Men vilka fallgropar kan jag hamna i? Om man är noggrann, löder med silverlog och dämpar lådan med tex noisekiller, vad skall jag tänka på?

Låter mycket lockande att få en högtalare i prisklassen 40-45000 för 6000.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/09 :  13:48:40  Show Profile Send hifi a Private Message
Hej,

jag tror blymattor/Bitumen är bättre i än noice killer i den applikationen.

använd bra filterkomponenter. typ metalfolie spolar och dylikt. sänk ned elementen är en rekomendation.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/09 :  15:41:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Fällorna är väl inte så många. Förutom att man måste gilla originalhögtalarens karaktär innan man börjar bygga. Högt inköpspris på originalet betyder inte att man gillar högtalaren. Ett tips är väl att lyssna på originalet, och jämföra med andra konstruktioner. Sen kan man väl sätta igång och bygga.

Thomas
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:03:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Fällor man kan hamna i - intressant fråga!

En "risk" med att bygga själv, är att om det blir så bra som det kan bli för de pengar man lägger, kanske högtalarna hamnar i en sådan kvalitetsnivå att förstärkare, cd spelare (/vinyl) och kablar inte hänger med.

Pro Ac 2.5 är enligt ryktet en suverän högtalare som är utvecklad med ganska kostsamma Audio Research. Inte otrligt behöver man upp i relativt höga skolan av förstärkare + signalkälla för att kräma ur max.

Andra nackdelar är att många rusar in i för "fin" hifi utan att ha kunskap i högtalar-placering eller andra "tweaks" varför det låter trist.

Byggmässigt är det inte några större problem - kan du skruva ihop en större Ikea-bokhylla utan att få skruvar över så klarar du säkert att snickra ihop en högtalare efter ritning. Man behöver åxå gå efter principen "tänk efter före".

Vissa av mina kunder som köpt lösa högtalar element + filter har testbyggt för att se hur bra det blir (typ enkel 19 mm MDF och ta upp hål osv). Dessa testlådor används under tiden de "fina" lådorna tas fram i LUGN OCH RO. Ett utmärkt sätt att jobba som jag rekommenderar. (Skitkorkat att stressa fram bygget bara för att "jag vill så gärna att det skall komma ljud ur burkarna NU!!!")

Nått att ha i bakhuvet är att det tar tid, kanske inte blir 100% första gången och att man bör planera in lite extra tid efter samt lite extra i budgeten för tweaks (spikes, kuddar, annat internkablage, annan port-typ, mer/mindre fluff etc).

Gör jag mig över huve' taget förstådd? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Edited by - epkpeng on 2002/07/09 16:06:4
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:26:17  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Molsson!

Du kan få lyssna på mina högtalare(Morello Reference Standard) som inte alls bygger på samma element eller filter, men ser nästan likadana ut som Proac 2.5.
Gillar du dom får du schema till filtret om så önskas.

Element: Scanspeak 18W8545 samt D2905/9700.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:28:18  Show Profile Send macke a Private Message
jag tyckte att det var lite onödigt att starta en tråd bara för en liten fråga så jag ställer den här.

var hittar man otvättad fårull?

/Marku
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:35:38  Show Profile Send Morello a Private Message
Man letar helt enkelt upp ett får ute i naturen

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:39:54  Show Profile Send macke a Private Message
finns ju folk i släkten som har får. men ullen dem får är skitig och luktar lika dant.

den lukten vill jag helst slippa!

/Marku
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/09 :  16:54:11  Show Profile Send molsson a Private Message
Macke: var det inte OTVÄTTAD du sa

Morello: Gärna, uppsala va?

epkpeng: Absolu, du har rätt i resonemanget, däremot sitter jam med ett par fina Thiel cs.5 idag, så dessa skulle isåfall bli mer av ett hobbyprojekt. Skulle detta tvinga fram ett uppgraderingbegär, så ok då.

Och, ja. Jag gillar verklingen respons 2.5. Har lyssnat på den vid ett flertal tillfällen. Vet någon dessutom om det är stora skillnader på originalet och klonen. Tonalt,och ljudbildsmässigt?

/Marcus

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/09 :  17:17:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej mollson!

A knyter an ekpeng´s tips( enligt A det mest betydelsefulla), det att man bygger en mindre tidskrävande
"test-modell" så att man får något att lyssna till och lära utav innan det exklusiva bygget färdigställs
, Risken är annars inte obetydlig att man "aldrig" blir klar.
Byggen har nämligen en inneboende förmåga
att draaaa ut på tiden samtidigt som man hela tiden kommer på och lär sig nya saker som därefter måste
implementeras in i bygget, vilket i sin tur gör att det tar ännu läääängre tid, osv.

Vad A gjorde med sina 1:a T&P-talare var att köpa 2st lådor samt( håll i er nu) 2st 3-vägs
filter á 249kr på Hifikit och pga
detta.....så kunde A redan samma lördags kväll( natt, ed) som Hifikit-inköpet gjordes ha 1st par
högtalare färdiga att lyssnas på, och den dryga tusenlappen som detta( lådor+filter/Hifikit, ed) kostade A
var det mer än värt för, sedan tog det sin tid innan de allra första T&P-talarna äntligen stod klara.

Hur lät det då??
Skulle de lyssnas till idag så skulle A nog säga sådär....men då.....
så var de det absolut bästa
som A någonsin hört och på en del sätt var det tom inte som utan att för första gången i sitt
liv lyssna till musik.

( Förresten m, A ville bara veta( därför att han finner det intressant) hur många skivor som
utgör 1st STOR skivsamling enligt m, sen blev det ju lite surrealistiskt, men men.

Detta om detta.

Mvh A
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/09 :  20:13:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Vad är en stor samling enligt molsson? Well, runt 2-3000 skulle jag kalla en stor samling. Nu må det vara hänt att mina referenser är skruvade, eftersom jag hade en chef på mitt förra jobb som hade 4000 St. Country & western!!! Snacka om rubbad (hängiven?) kille. Jag kan för mitt liv inte se 4000 c&w plattor på ett och samma ställe.

Det var min själ en stor samling.

/Marcus (som väntar med spänning på nästa del i the never ending story)

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/10 :  00:22:25  Show Profile Send hifi a Private Message
http://www.geocities.com/diyproac25/jacq.htm

Mätningar på en klon och orginalet jämförda!!

Kan tillägga av att de som köppt elementen från mig har inte en enda blivit missnöjd med resultatet (!!!)

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/10 :  00:52:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Jo, desto mer skivor man själv har ju fler skivor bildar en "Stor Skivsamling" för den egna växer ju fortfarande och, har inte blivit vuxen än.

Har också 500st( om man räknar bort en del skit) och tycker väl att
ca 1000-1500 är 1st Stor-S men för ett antal år sedan hade nog 500 varit en Stor-S, men inte nu längre då.

Mvh A
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/10 :  10:51:29  Show Profile Send molsson a Private Message
Hifi: Det låter som om man kan köpa scanspeak elementer till klonerna av dig? Är du billigare än hifikit tro?

/Marcus

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:55:41  Show Profile Send hifi a Private Message
Ja jag är billigare än Hifikit. jag har skickat pris via ICQ till dig.

mvh

micke

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:42:45  Show Profile Send Morello a Private Message
Om man tittar på grafen "hifi" har lagt upp så är det uppenbart att filtret är rätt taskigt implementerat. Jag har räknat på filtret och det har en resonans vid 2-3kHz som är klent dämpad, precis som grafen sker sken av.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:52:37  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Om man tittar på grafen "hifi" har lagt upp så är det uppenbart att filtret är rätt taskigt implementerat. Jag har räknat på filtret och det har en resonans vid 2-3kHz som är klent dämpad, precis som grafen sker sken av.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

Det är just detta som får mig att undra om det filtret verkligen är samma som originalet, då originalet har en mindre "puckel" kring 2-3000 Hz. Udda konstruktion dock med den kombon av element(diskant som inte skall jobba under 4000 och den basen som skall delas vid max 3500 enl. ScanSpeak själva!)

Men faktum är ju ändå att dom som byggt klonen nästan varit lyriska!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:54:19  Show Profile Send hifi a Private Message
Nevertheless....Mätningarna visar ju att klon och original är i det närmaste identiska.

Antar att den här disskussionen kan urarta till Mäta / Lyssna så det är väll bäst att inte kommentera...

/micke

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/10 :  13:10:02  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nevertheless....Mätningarna visar ju att klon och original är i det närmaste identiska.

Antar att den här disskussionen kan urarta till Mäta / Lyssna så det är väll bäst att inte kommentera...

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstein

Alltid lyssna såklart! Däremot kan man ju fundera på vad f-n det är som mäts egentligen, när dessa är så omtyckta!

Det var en mätning på Madisound förra(?) veckan, där puckeln var mycket kraftigare än vad den är på mätningarna i Stereophile på originalet. Där framkom också att det sitter ett annat baselement i originalet(snarlikt iofs, men inte samma).

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/10 :  13:28:16  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Håller med. Extremt konsekventa mätreultat.
De som bygger kopior kan nog förvänta sig proac-orginalljud.

mvh

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/07/10 :  15:56:47  Show Profile Send no_85 a Private Message
Har någon bilder på sina kloner som man kan få se på..?
Skulle vara kul att se hur slutresultaten har blivit för er...

Tack för mig, over and out!

// no_85
..::Prylarna::..
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000