Author |
Topic |
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 22:55:32
|
Är det möjligt att mäta sig till EXAKT vart högtalarna skall stå i förhållande till lyssnings-spot?
Med "mäta" menar jag att anända något slag av mätinstrument. Microfon?
Så att man undviker obehagliga rums-resonanser mer om högtalarna står "där" än "här".
Finns det någon som kan detta område? Någon som INTE TAR HUTLÖST betalt?
Någon som har mätutrustning hemma?
Och kan sedan ge akustikförbättringsförslag... |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2007/04/12 05:47:50 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:08:39
|
det är superlätt gjort med örat att kolla vart det är bättre/sämre |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:21:17
|
Johans kommentar kanske låter lite väl enkelt, men jag håller med till fullo. Lyssna dig fram och var inte rädd att behöva möblera om lite. Det är skitkul |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:23:17
|
Linntokar brukar tunedema, dvs. flytta högt fram och tillbaka tills den mest musikaliska placeringen hittas. Man ska spela samma avsnitt musik om och om igen... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:35:51
|
Avståndet mellan diskanterna x 1.81=Bra lyssningsavstånd till öronen...har jag läst nånstans. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:43:33
|
Tar man basen
Förflyttar du lyssningsposition fram/tillbaka så kan du komma bort från vissa resonanser/utsläckningar.
Flyttar du högtalarna in/ut så påverkar du ett större register i basen. Det blir mer/mindre bas.
Resterande register är helt klart nått man kan mäta men att översätta det till gångbara data är inte lätt om ens lönt göra. Dina öron bestämmer vilket som är bäst. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:48:44
|
Lycka till med den "exakta placeringen", det kommer ta aplång tid att hitta exakt position vilket beror på lyssnarens smak. Visst kan man hitta en med tanke på hur mycket tid som lagts ned/ antal försök "bästa" position med det tar tid och är bökigt. |
Edited by - Snutten on 2007/04/11 23:50:09 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 06:38:05
|
Är "toein" inräknat där?? |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 07:31:27
|
OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?
|
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 07:53:15
|
Avståndet centrum på diskanterna x 1,18 = bra lyssningsavstånd till öronen ska det va, har jag läst iaf......och praktiserar. |
nyfiken skeptiker |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 08:27:37
|
Tycker personligen inte alls man kan säga ett visst värde eftersom karaktären på ljudbilden drastiskt kommer ändras beroende på hur brett du har högtalarna och hur "intåde" de är. Detta beroende på högtalarkontruktion påverkar ljudbilden och på vilket vis du skall tåa och flytta högtalarna.
Johan_Björklunds förslag är det enda rätta anser jag. Mäta fas och tidskompensering o så kan man göra, men det går även att göra genom att flytta högtalarna. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 08:33:58
|
Vissa högtalare är gjorda för att stå mot vägg, andra skall ut ifrån vägg. Generellt är väl att man skall undvika tidiga reflexer för dom som skall ut ifrån vägg.
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 09:17:14
|
quote: OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?
Svar:
Jag har inga (inte så många i alla fall) andra kompisar än mina elektroniska vänner på Hi-Fi forum som jag kan prata sånt här med.
Jag gillar att prata
Sedan om varje trådstart är JÄTTE-vettig och nödvändig vet jag inte.
Killing time...
Sedan är det ju ett VÄLDIGT trevligt forum. Är man ny här så finns det så mycket att prata om.
Det är nog nyttigt att prata av sig lite?
Men visst. Vissa inlägg är lite onödiga. Men vad skall jag göra!
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 10:04:20
|
quote: OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?
--------------------------------------------------------------------------------
Svar:
Jag har inga (inte så många i alla fall) andra kompisar än mina elektroniska vänner på Hi-Fi forum som jag kan prata sånt här med.
Jag gillar att prata
Sedan om varje trådstart är JÄTTE-vettig och nödvändig vet jag inte.
Killing time...
Sedan är det ju ett VÄLDIGT trevligt forum. Är man ny här så finns det så mycket att prata om.
Det är nog nyttigt att prata av sig lite?
Men visst. Vissa inlägg är lite onödiga. Men vad skall jag göra!
Äsch då. Klart grabben ska posta. OhmBoy är helt klart inne i en intensiv hifi-period och då blir det mycket som snurrar... Jag har också mina intensiva perioder då jag sitter mkt på forumet.
OhmBoy: Var bor du? Ta kontakt med någon forummedlem att dela en fika med och hjälpa till med lyssningar/flyttningar... |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
Ubbe O
Member
82 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 10:23:05
|
"Linnsättet" om man ska kalla det så är ett bra sätt att hitta rätt plats på. Jag har själv fått hjälp av en vän och Linn-nörd med väldigt bra resultat. Det är en fördel att vara två personer vid proceduren så slipper man springa fram och tillbaka så mycket!
- Ställ högtalarna nära bakvägg med "normalt" avstånd mellan högtalarna. - Spela ett stycke musik. - Flytta fram högtalarna 10 cm, spela samma stycke musik igen. - Blev det bättre? Om ja flytta fram 10cm igen. - Upprepa proceduren med 10cm steg, tills det låter sämre. - Låter det sämre, utgå från där det läst bäst sist, flytta fram 5cm istället. - Låter det sämre, flytta bak 5cm från där det lät bäst, annars flytta fram/bak 2,5cm. - Forsätt så i små steg fram/bak tills du har hittat rätt. Tejpmarkeringar på golvet eller tumstock kan vara till hjälp...
Justera sedan in bredden, lyssna igen, flytta isär högtalarna i små steg tills du får ett "hål" i ljudbliden, flytta in igen tills "hålet" är borta.
Justera sedan in invinklingen, börja med att ha dem spelandes rakt fram, sedan vinkla in dem i små steg tills att du tycker det låter bäst. Det skiljer sig säkert från person till person, med det är ju du DU som ska lyssna.
Lycka till! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 15:15:39
|
Så lätt tycker jag inte det är. Det finns fler "rätt" ställen beroende på smak och spelstil. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Ubbe O
Member
82 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 15:39:36
|
Precis.
Som jag skrev så skiljer det säkert från person till person (säkerligen beroende på smak och spelstil), men när man SJÄLV har hittat "rätt" så borde det ju vara rätt placering.
Det skulle ju vara värre om man är två som vill lyssna och en vill ha toe-in och en den andra inte |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 18:38:34
|
Jag använder mikrofon vid lyssningpostition när jag placerar högtalarna, främst håller jag koll på basen och förösker hitta ett avstånd till bakre vägg som ser ok ut utan alltför otäcka resonnanser. Sedan finjusterar jag samt grejar med invinklingen genom att lyssna.
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 19:18:22
|
Jag har läst att lyssningspositionen bör vara 1,18 gånger avståndet mellan diskanterna. Det ger vinkeln 46 grader. Å andra sidan tror jag det varierar något med olika högtalare och hur mycket toe-in man vill ha. Hemma har jag ungefär 1,2 mätt från baslinjen (en tänkt rak linje mellan diskanterna) och till örat. (210 cm baslinje och 250 cm till örat.) Avstånd 210 cm mellan diskanterna och 270 cm från diskanterna till örat.
Toe-in är drygt 10 grader. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 19:32:12
|
1.18 var det ja. Tyckte det såg lite konstigt ut... 1.18 x ska det vara. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 19:33:27
|
Om man skall mäta skall man nog göra som alltid - ha mätningarna som stöd och hjälp, inte som "blind sanning".
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 19:37:22
|
Mikrofon och mätprogram (till en dator) lämpligen,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/04/15 : 13:14:28
|
Jag och Johan Björklund kunde lätt kostatera (med mätning) att han har lyckats med en ganska bra plasering av sin uppställning. Nu hoppas vi bara att han får sitt rum renoverat (I väntan på en byggfirma), så han kan få till den sista pin-pointen. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Topic |
|