HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan man mäta vart högtalarna skall stå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/11 :  22:55:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är det möjligt att mäta sig till EXAKT vart högtalarna skall stå i förhållande till lyssnings-spot?

Med "mäta" menar jag att anända något slag av mätinstrument. Microfon?

Så att man undviker obehagliga rums-resonanser mer om högtalarna står "där" än "här".

Finns det någon som kan detta område? Någon som INTE TAR HUTLÖST betalt?

Någon som har mätutrustning hemma?

Och kan sedan ge akustikförbättringsförslag...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/04/12 05:47:50

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:08:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
det är superlätt gjort med örat att kolla vart det är bättre/sämre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:21:17  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Johans kommentar kanske låter lite väl enkelt, men jag håller med till fullo. Lyssna dig fram och var inte rädd att behöva möblera om lite. Det är skitkul
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:23:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Linntokar brukar tunedema, dvs. flytta högt fram och tillbaka tills den mest musikaliska placeringen hittas. Man ska spela samma avsnitt musik om och om igen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:35:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Avståndet mellan diskanterna x 1.81=Bra lyssningsavstånd till öronen...har jag läst nånstans.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:43:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tar man basen

Förflyttar du lyssningsposition fram/tillbaka så kan du komma bort från vissa resonanser/utsläckningar.

Flyttar du högtalarna in/ut så påverkar du ett större register i basen. Det blir mer/mindre bas.

Resterande register är helt klart nått man kan mäta men att översätta det till gångbara data är inte lätt om ens lönt göra. Dina öron bestämmer vilket som är bäst.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:48:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lycka till med den "exakta placeringen", det kommer ta aplång tid att hitta exakt position vilket beror på lyssnarens smak.
Visst kan man hitta en med tanke på hur mycket tid som lagts ned/ antal försök "bästa" position med det tar tid och är bökigt.

Edited by - Snutten on 2007/04/11 23:50:09
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/12 :  05:50:16  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Aha.. Avståndet mellan diskanterna x 1.81m

Värt ett testförsök :-) Skall prova!

TACK!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/04/12 :  06:38:05  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är "toein" inräknat där??
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/04/12 :  07:31:27  Show Profile Send Musse80 a Private Message
OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/04/12 :  07:53:15  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Avståndet centrum på diskanterna x 1,18 = bra lyssningsavstånd till öronen ska det va, har jag läst iaf......och praktiserar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/12 :  08:27:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker personligen inte alls man kan säga ett visst värde eftersom karaktären på ljudbilden drastiskt kommer ändras beroende på hur brett du har högtalarna och hur "intåde" de är. Detta beroende på högtalarkontruktion påverkar ljudbilden och på vilket vis du skall tåa och flytta högtalarna.

Johan_Björklunds förslag är det enda rätta anser jag. Mäta fas och tidskompensering o så kan man göra, men det går även att göra genom att flytta högtalarna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/04/12 :  08:33:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vissa högtalare är gjorda för att stå mot vägg, andra skall ut ifrån vägg. Generellt är väl att man skall undvika tidiga reflexer för dom som skall ut ifrån vägg.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/12 :  09:17:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?




Svar:

Jag har inga (inte så många i alla fall) andra kompisar än mina elektroniska vänner på Hi-Fi forum som jag kan prata sånt här med.

Jag gillar att prata

Sedan om varje trådstart är JÄTTE-vettig och nödvändig vet jag inte.

Killing time...

Sedan är det ju ett VÄLDIGT trevligt forum. Är man ny här så finns det så mycket att prata om.

Det är nog nyttigt att prata av sig lite?

Men visst. Vissa inlägg är lite onödiga. Men vad skall jag göra!


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/12 :  10:04:20  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
OhmBoy: Försöker du slå rekord i antalet startade trådar på kortast möjliga tid?

--------------------------------------------------------------------------------




Svar:

Jag har inga (inte så många i alla fall) andra kompisar än mina elektroniska vänner på Hi-Fi forum som jag kan prata sånt här med.

Jag gillar att prata

Sedan om varje trådstart är JÄTTE-vettig och nödvändig vet jag inte.

Killing time...

Sedan är det ju ett VÄLDIGT trevligt forum. Är man ny här så finns det så mycket att prata om.

Det är nog nyttigt att prata av sig lite?

Men visst. Vissa inlägg är lite onödiga. Men vad skall jag göra!

Äsch då. Klart grabben ska posta.
OhmBoy är helt klart inne i en intensiv hifi-period och då blir det mycket som snurrar... Jag har också mina intensiva perioder då jag sitter mkt på forumet.

OhmBoy: Var bor du? Ta kontakt med någon forummedlem att dela en fika med och hjälpa till med lyssningar/flyttningar...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/04/12 :  10:23:05  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
"Linnsättet" om man ska kalla det så är ett bra sätt att hitta rätt plats på. Jag har själv fått hjälp av en vän och Linn-nörd med väldigt bra resultat. Det är en fördel att vara två personer vid proceduren så slipper man springa fram och tillbaka så mycket!

- Ställ högtalarna nära bakvägg med "normalt" avstånd mellan högtalarna.
- Spela ett stycke musik.
- Flytta fram högtalarna 10 cm, spela samma stycke musik igen.
- Blev det bättre? Om ja flytta fram 10cm igen.
- Upprepa proceduren med 10cm steg, tills det låter sämre.
- Låter det sämre, utgå från där det läst bäst sist, flytta fram 5cm istället.
- Låter det sämre, flytta bak 5cm från där det lät bäst, annars flytta fram/bak 2,5cm.
- Forsätt så i små steg fram/bak tills du har hittat rätt.
Tejpmarkeringar på golvet eller tumstock kan vara till hjälp...

Justera sedan in bredden, lyssna igen, flytta isär högtalarna i små steg tills du får ett "hål" i ljudbliden, flytta in igen tills "hålet" är borta.

Justera sedan in invinklingen, börja med att ha dem spelandes rakt fram, sedan vinkla in dem i små steg tills att du tycker det låter bäst. Det skiljer sig säkert från person till person, med det är ju du DU som ska lyssna.

Lycka till!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:15:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så lätt tycker jag inte det är. Det finns fler "rätt" ställen beroende på smak och spelstil.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:39:36  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Precis.

Som jag skrev så skiljer det säkert från person till person (säkerligen beroende på smak och spelstil), men när man SJÄLV har hittat "rätt" så borde det ju vara rätt placering.

Det skulle ju vara värre om man är två som vill lyssna och en vill ha toe-in och en den andra inte
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:38:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag använder mikrofon vid lyssningpostition när jag placerar högtalarna, främst håller jag koll på basen och förösker hitta ett avstånd till bakre vägg som ser ok ut utan alltför otäcka resonnanser. Sedan finjusterar jag samt grejar med invinklingen genom att lyssna.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:18:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har läst att lyssningspositionen bör vara 1,18 gånger avståndet mellan diskanterna. Det ger vinkeln 46 grader. Å andra sidan tror jag det varierar något med olika högtalare och hur mycket toe-in man vill ha. Hemma har jag ungefär 1,2 mätt från baslinjen (en tänkt rak linje mellan diskanterna) och till örat. (210 cm baslinje och 250 cm till örat.) Avstånd 210 cm mellan diskanterna och 270 cm från diskanterna till örat.

Toe-in är drygt 10 grader.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:32:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
1.18 var det ja.
Tyckte det såg lite konstigt ut...
1.18 x ska det vara.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:33:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om man skall mäta skall man nog göra som alltid - ha mätningarna som stöd och hjälp, inte som "blind sanning".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:35:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Vad är det för utrustning man har när man mäter då?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:37:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mikrofon och mätprogram (till en dator) lämpligen,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/04/13 :  18:30:42  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7847&list=full
Kanske kan ge dig lite tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/15 :  13:14:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag och Johan Björklund kunde lätt kostatera (med mätning) att han har lyckats med en ganska bra plasering av sin uppställning.
Nu hoppas vi bara att han får sitt rum renoverat (I väntan på en byggfirma), så han kan få till den sista pin-pointen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000