HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur viktig är CD-transporten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:23:24  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag funderar på att eventuellt uppgradera min CD-spelare. Jag har idag en Audio Analogue Paganini som ligger på ca 10 lappar, den driver mina Beolab 5 digitalt via coax. Om jag uppgraderar så är det alltså inte för att få ett bättre DAC. Hur viktigt är det med exaktheten vid avläsningen? Kan en digital signal förvanskas om transporten inte håller god kvalitè? Har förstått att det finns något som kallas jitter, kan det vara ett problem? Tycker iof att det redan låter bra, men kan det bli bättre så varför inte.

rolnor

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:25:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Transporten gör mer skillnad än man tror.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:26:48  Show Profile Send gromit a Private Message
Det beror ju på vad man tror...

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:27:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förvisso.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:30:48  Show Profile Send Lech a Private Message
Mycket mer än Dac.en ,lärde jag mig igår.

Ställd !!! ja

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:59:16  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har just köpt mig en transport som utbyte istället för den gamla dvd-pos jag hade innan. Och visst är där skillnad (IMHO) nu och innan.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:28:22  Show Profile Send rolnor a Private Message
Lech, utveckla gärna, jämförde du olika transporter eller är det mer teoretiskt du menar?

rolnor
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:12:30  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej. det är inte (teori) det är en nyvunnen erfarenhet.

Har nu provat Dacar från "medlevererade inbyggda" och lågbudget upp till 115.000:- externa. Transporterna några tungviktare.

Från Nokia Media Master, NAD, upp till Jadis CD2 och Yamaha GT CD1 har jag testat transporter på denna Dac-resa

En hake kanske,de har provats i " lågeffekts" högklassiga rör-förstärkare ( OTL och SET ) ihop med allt från öppen baffel med banddiskant till Klipschorn.

Mina öron, min smak men Bernt var med på ett litet hörn igår.

Och en "liten oansenlig CD" har varit med som överraskade stort !! Den är inte sista ordet sagt om.

MVH
Lech



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/04/10 21:49:16
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:47:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har någon någon kommentar till Audio Research Cd3mk2? Blev erbjuden en sådan beggad till bra pris.

rolnor
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:55:30  Show Profile Send Lech a Private Message
Rolnor.
Den var inte med på min "resa" så för mig helt oprövad men intressant är den tycker jag..

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/11 :  12:18:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Moderna dacar är bättre på att hantera jitter.
Nu har jag prövat Benchmark DAC1 och enligt reklamen så ska den vara immun mot jitter.
Det går ändå att höra skillnad på vad man kopplar till den.
Med en separat jittermumsare blir ljudet bättre. Jag hörde skillnad på två olika digitalkablar.
Men en dålig källa som Airport Express låter bra, vilket den inte gör med en äldre dac.
Skillnaderna suddas alltså inte ut med det inbyggda jitterfiltret, men det är inte längre lika kritiskt som med äldre dacar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/04/11 :  13:17:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Har någon någon kommentar till Audio Research Cd3mk2

Var inne på en sådan när jag tittade efter ny spelare men backade pga att jag tyckte det var opraktiskt med en toppmatad maskin (har en Gyrodec som tar upp övre plan på racket) och att den inte tar SACD. Jag tycker att den spelade mycket bra. Lite avrundat, fylligare ljud än många andra kanske.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/11 :  13:39:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nu har jag prövat Benchmark DAC1 och enligt reklamen så ska den vara immun mot jitter.
Det går ändå att höra skillnad på vad man kopplar till den.
Jag har exakt samma erfarenhet av den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000