HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 XTZ 99 W10.16 i test hos Bild & Ljud Hemma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XTZ AB
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/04/10 :  14:44:58  Show Profile  Visit XTZ AB's Homepage Send XTZ AB a Private Message
I kommande "Bild & Ljud Hemma" finns det en korttest på XTZ 99 W10.16



För er som inte får tidningen i brevlådan så går testen att läsa på vår hemsida.

För er som inte kan vänta så ger vi en del av slutsaten.

"Sammantaget tycks 99 W10.16 vara ett av de billigaste och
enklaste sätten att få en bra basåtergivning.
Och tycker du att den är för billig, så köp två stycken!"



http://www.xtz.se/produkter/tester/Test_xtz1016_April_07.pdf


www.xtz.se


Edited by - XTZ AB on 2007/04/10 14:46:07

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/13 :  20:51:21  Show Profile Send Straub a Private Message
Trevlig läsning.
Jag håller för tillfället på och letar efter en subwoofer till mitt hemmasystem. 99W10.16 är helt klart intressant.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/13 :  20:58:35  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har varit lite "skeptisk" tidigare till XTZ, prylarna har nästan varit lite för billiga för att jag ska lita på att de håller måttet. Efter att ha köpt en 99 WMT center för ett tag sedan och milt sagt blivit positivt överraskad har XTZ blivit mycket mer intressant även när det gäller subköp.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/15 :  15:33:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
Är väl på tiden att alla märkesidioter och prestigetänkande revirpissare lär sig att billigt kan vara bra!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/04/16 :  06:26:58  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Du har ett mycket försynt och trevligt tonläge Stickan

Har du haft en jobbig vecka??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/16 :  10:52:53  Show Profile Send Stickan a Private Message
i slutet visar att det är skrivet med skämtsam ironi, annars hade inte Smiley-gubbarna använts.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/16 :  11:39:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Oavsett tonläge så har Stickan rätt. Det stirras generelt för mycket på prislappen. Högt pris är långt ifrån en säkerhet för hög kvalite och ibland så kan billigare grejer vara lika bra. Personligen så tycker jag det är extra roligt när man hittar produkter som spelar långt över prislappen, så det är bara att gratulera XTZ och framför allt dem som köper denna subb och som får något riktigt prisvärt. (Som jag själv vara när att göra, pengabrist satte stop)
Ps. Jäkligt trevlig bild för övrigt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/04/16 11:41:58
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/04/20 :  00:33:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Ps. Jäkligt trevlig bild för övrigt

Man kan ju undra vad det beror på...

Kan Zalve vara inblandad?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/20 :  01:15:04  Show Profile Send Straub a Private Message
Kunde inte hålla mig...
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/20 :  01:21:49  Show Profile Send Straub a Private Message
...XTZ 99 W10.16 inhandlad.
Beställde samtidigt kablar men fick fel sort. Fyndbörsen har nu skickat de korrekta till mig. Fick behålla den felsända som plåster på såren. Schysst gjort.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/20 :  03:04:34  Show Profile Send Straub a Private Message
Det verkar som att XTZ har lyckats med sina nya subwoofers.
Jag har "nördat" ner mig i veckan och läst det mesta jag hittat som rört märket. De tidigare subbarna må ha varit billiga men jättebra verkar de inte ha varit. De numera avslutade modellerna 99W och 99 W10 har inte matchat firmans andra högtalarare kvalitetsmässigt. Tex har många inte tyckt att 99W varit tillräckligt bra för fungera ihop med 99 WMT i deras tidigare modulära system. Det har tydligen funnits fall där elementet på 99 W10 börjat självsvänga och därmed bottna mkt tidigt. Enligt rykten har XTZ därför bytt producent till de "nya" modellerna. Och vilken skillnad detta verkar ha gjort för kvaliteten. Har faktiskt i stort sett uteslutande hittat positiva omdömen om 99 W12 och W10.16 och även deras nya modulära system. Båda dessa modeller har likadan förstärkare. I 99 W8.16 sitter det en enklare förstärkare. Åttatumsmodellen verkar även den vara ett bra köp men inte riktigt i samma klass som W12 och W10.16.

Som nämnt tidigare i tråden blev jag för ett tag sedan ägare till en 99 wmt center och det var egentligen detta köp som fick upp mina ögon för xtz. Jag var i behov av billig center och surroundhögtalare och slog till på en 99 wmt center och 4 xtz 70-satelliter. Döm om min förvåning när jag upptäcker att centern är bättre än min gamla (fyra ggr dyrare) B&W LCR6S2. Detta hade jag inte förväntat mig. Basen var mkt djupare och stramare, mellanregistret, om inte bättre så iaf lika bra, och diskanten mkt mer detaljerad. På det stora hela bättre. Lådan var inte den mest dämpade jag stött på så jag blev förvånad över att basen var såpass väldefinierad.Men behåll skumproppen i basporten, annars låter den inte alls lika definierad i basen och dessutom svullen i mellanbasen. Hur sedan det kan sitta en banddiskant i en center för 900kr det fattar jag inte med tanke på hur dyra de är i inköp.

Satellithögtalarna däremot, de var sådär. Medans 99 WMT center är en bra högtalare, oavsett vad den hade kostat faktiskt, så är xtz 70 mest mkt ljud för pengarna. I relation till dess storlek och pris låter de ok men det var inte svårt att hitta dess svagheter. Redan på ganska låg volym låter de gapigt och ansträngt. Ljudet låter dessutom instängt och burkigt.De spelar (av förståeliga skäl)ingen bas. Kan inte rekommendera dessa till musik eller som centerhögtalare.

Det är ganska intressant att medans jag inte tycker att de håller måttet på långa vägar till musik så tycker jag de funkar till film. Vid filmtittning tyckte jag tom att ljudet som helhet var bra. Fast det kanske har att göra med att det mesta ljudet i en film kommer genom centerkanalen och att denna var av såpass hög kvalitet. Dessutom kan min Pearless-bas ha spelat in lite också :-).

Iaf detta köp har nu lett till ytterligare ett XTZ-köp: 99 W10.16.
Subben är förvånansvärt tung för sin storlek, 26 eller 27kg (har läst olika). W12 är ungefär 50% större men väger bara ca 4 kg mer. Mycket kompakt och välbyggd. Finishen i svart pianolack är klanderfri. Det finns ingenting att anmärka på dess yttre. Det visuella kvalitetsintrycket är mkt högt och baserat på det kunde subben ha kostat det tredubbla utan att jag ryckt på ögonbrynen.
Verkligen imponerande.
Elementet verkar vara av hög kvalitet. Förstärkaren likaså. Har luskat ut att det sitter en ringkärnetransformator på 350VA (!), 2 st 10 000uF kondensatorer och fyra st mosfettransistorer innanför den stora kylflänsen.

Så fort jag lyssnat lite ska jag ge ett första utlåtande hur de låter. Efter allt jag läst har jag höga förväntningar.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/04/21 :  01:32:59  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har ny lyssnat lite på 99 W10.16(direkt ur lådan) och mitt första intryck är gott. Trots att den inte är inspelad så har den inga större problem att hänga med mina MA Rs1:or. Samtidigt hörs det att subben behöver spelas in, ljudet vill inte riktigt släppa från högtalaren. Det står i manualen att subben behöver 50-100 timmars inspelningstid så jag vill vara lite försiktig med utlåtande innan den är riktigt inspelad men om ett par veckor borde jag kunna göra en liten recension.

Inser när jag läser vad jag skrev om XTZ 70 att det låter som att jag sågar den lilla satellithögtalaren längs med fotknölarna. Det gör jag inte. Jag måste nog utveckla mitt utlåtande lite. Själva högtalaren består av ett tretumselement och diskant i sluten låda och kostar strax under 600kr/paret. Själklart finns det begränsningar i en så liten högtalare för så väldigt rimliga pengar men t. ex. kan den spela högre än man förväntar sig. Den låter dessutom säkerligen bättre än många andra högtalare i samma storlek och prisklass och även dyrare högtalare också. Dock tycker inte jag med mina krav att kvaliten på ljudet räcker till vanlig musiklyssning. tex är ljudkvaliten mkt högre på mina Tivoli Audio Model two som också har tretummare som elementbestyckning (även om jämförelsen haltar lite).
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/07/06 :  00:42:00  Show Profile Send T1000 a Private Message
Straub, har du spelat in subwoofern nu ?
Skulle vilja höra ett utlåtande ? Jag har en cerwin vega subwoofer idag och funderar på att byta till xtz. Vad jag inte gillar är blåsljuden som uppstår från min subwoofer. Samt att den slår igenom ganska lätt vid lågfrekventa basljud i film.
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2007/07/11 :  20:59:45  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Här är en till som är nyfiken. Håller på att nedgradera (behovsanpassa)min anläggning och tittar på sub. Det lutar just nu åt en 99 W12 då jag har ca 30 kvm rum att fylla. W10 verkar vara lite mera "hustruvänlig" storlek på så ett omdöme är intressant

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/13 :  15:51:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
8tumms varianten borde väll räcka till cirka 20 kvadrats rum då tycker man??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/13 :  16:04:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
8 tum är helt OK och att skaffa två handlar främst om rums-koppling, inte ljudtrycksmax.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/13 :  16:31:17  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
8 tum är helt OK och att skaffa två handlar främst om rums-koppling, inte ljudtrycksmax.
skadar aldrig med lite headroom heller. Dessutom distar de mindre ju kortare slaglängd som används.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/13 :  18:17:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I fallet om W10.l6 och W8.16, så är det STOR skillnad mellan dessa.
OM 20kvm skulle jag säga W10.16.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:28:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har lånat hem en MJ aucustic Pro 50MKII och den har en tiotummare och det funkade bra väldigt bra må jag säga.
Men hur står sig XTZs tio tummare mot denna MJ aucustic subb, någon som vet eller har gemfört??
Anledningen till att jag frågar är att jag kommer att köpa sterio subbar och nu visade sig att det blir tiotummare, men vad????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/08/11 :  02:56:43  Show Profile Send Straub a Private Message
Recensionen på gång... snart...
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/08/11 :  08:50:07  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Yesss, härligt Straub!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000