Author |
Topic |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 11:52:55
|
Hej, jag tycker mig ha lagt märke till hur bra ljudkvalitet Cornelis Vreeswijk har på sina alster. Det är mumma för en hifi-entusiast att lyssna på hans musik. Dessutom tycker jag att folk stirrar sig blinda på Dylan och Cash när det finns något bättre - Vreeswijk .
Finns här någon som delar min åsikt ?
Martin |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 11:57:26
|
Oopps, sorry, var menat att hamna på musikavdelnngen. får flyttas dit snarast.
Martin |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 11:57:36
|
jupp. Live at montmartre är något som är riktigt bra. Dock är Cash bra med, men du har rätt lite mer fokus på cornelis hade varit fint. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 12:41:21
|
Visst delar jag ditt omdöme MartinN
Hänvisar till en Veckans skiva som jag skrev i december 2005:
:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46150 /Jörgen G
PS Tyvärr verkar recensionen blivt litet avklippt i slutet. Det är emellertid inga väsentligheter som kommit bort. /DS |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/04/10 12:58:42 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 12:53:48
|
Cornelis är bra med svenska mått mätt men han är inte i närheten av Johnny Cash och Bob Dylan. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 13:20:57
|
Hmm, tycker personligen inte man kan jämföra Johnny Cash med Bob Dylan. Jag gillar verkligen Cash men Dylan är mycket större... Vreswijk är väl också svår att jämföra men för mig ligger han närmare Dylan. Håller verkligen med om att han är stor och många av hans skivor har god ljudkvalitet dessutom. Lyssnade nyss på Grimascher och Telegram med Jan Johansson, Rune Gustafsson, Egil Johansen och Sture Nordin som kompgrupp. Producent Anders Burman. Står sig gott...
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 13:35:42
|
Tja att jämföra artister är svårt, och kanske jag inte borde sätta upp Dylan och Cash, men Cornelis passar min smak bättre än Dylan och Cash.
Var och en får naturligtvis ha sin smak.
Egentligen var min mening att bjuda ut i mitt tycke Songwriter på Svenska med bra ljudkvalitet.
Eref - Grimascher måste snarast köpas av mig.
Martin |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 13:42:45
|
Jag har alltid sett på Vreesvijk som en i raden av svenska viskompositörer som formar en bit av svenska folksjälen - en trio, Bellman, Taube och Vreeswijk... Någon glömd? |
Min anläggningstråd |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 13:49:20
|
Dan Andersson och Stefan Sundström |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2007/04/10 16:44:38 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 16:36:11
|
Birger Sjöberg (fast det finns många trista tolkningar av hans låtar, rekommenderar Fred Åkerström) och Gustaf Fröding (Herr T och hans spelemän). Man får ju inte glömma Olle Adolphson och Håkan Hellström! Måste finnas en del kvinnor vi glömt. Och Lundell får nån annan nämna... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 16:44:34
|
Carl Michael Bellman då? Epistlarna t.ex med Fred Åkerström.
Vreeswijk är ljudmässigt en höjdare. Live på Montmartre är nog favoriten för min del, jättebra skiva. Frugan har den på vinyl. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 17:08:19
|
Håkan Hellström platsar inte här. För det första kan han inte sjunga (falskt som tusan) och för det andra stjäl han friskt från andras låtar. Uffe Lundell däremot är en riktig legend som lätt platsar. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 17:10:50
|
Cornelis gjorde ju själv flera fina Bellmantolkningar som väl kom lite i skymundan av Fred Åkerströms mästerliga. T.ex. "Spring mot Ulla -spring" med otraditionella Björn J;son Lindh arrangemang, versionen av "Märk hur vår skugga" är inte dålig... |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 17:16:11
|
OK Matte, jag drar tillbaka Hellström fast han är jäkligt bra. Det där med att låna är förresten ett gemensamt drag för alla dom stora; Bellman, Taube och inte minst Vrewijk. Och Ulf Lundell... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 17:38:39
|
Ok, men Hellströms röst är fortfarande usel. Men som underhållare är han väl ok, men inte min cup of tea. |
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 18:02:14
|
Till exempel så sjöng ju Evert Taube själv inte helt klockrent... Men räknas ändå som en av de stora... Hur ser vi på Hellström om 50 år? |
Min anläggningstråd |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 18:11:37
|
Jag vet inte hur andra ser honom då, men om 50 år när jag är 80 bast kommer jag se honom precis som jag gör idag . Tror jag . Förstår inte hur han kan vara så populär, men smaken är ju olika. |
|
Edited by - matte76 on 2007/04/10 18:14:01 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 18:22:09
|
Själv har jag svårt för Ulf Lundell, fast jag gillar hans stil och attityd. Bob Dylan och Springsteen är ju några av mina idoler. Ibland är det väl bara så, svårt att förklara. Uffe är väl inte världens skönsångare heller men det är nog inte det jag har nåt emot... Men topic: på nåt sätt kan man kanske hävda att Cornelis är en väldigt säker sångare/musikant. Okontroversiellt? |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 01:19:47
|
Har det mesta av Cornelis olyssnat, tyvärr måste jag erkänna
Hans sort av "inte direkt vackert, men personligt" sjungande gillar jag när låtar/texter är såna som tar tag på ett eller annat sätt.
--------------------------------------- Lite mer OT kanske:
Många sjunger ju "o-vackert" men ändå bra så att säga.
Håkan Hellström, in my ears, vrålar mest.Han låter i mina öron som om han sjunger genomfalskt med avsikt!Känns lite larvigt rent av.
Det är lite annat än tex Dylans och Lundells "skönsång".De håller sej åtminstone i närheten av rätt ton även om det inte klingar "vackert". Det gör inte Håkan, han gapar som om han inte VILL sjunga ens i närheten av rätt ton, fast han antagligen(?) (eller kanske "möjligen") kan. Vet jag ju inte, bara en känsla jag får när jag hör honom.Men kul det får man väl erkänna att han kan vara, lite Göteborgskt "go å gla" etc
I slutändan en smaksak men det är vad jag tycker...hehe |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/04/11 01:28:56 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 06:35:40
|
Grattis Edison! Du har garanterat mycket kvar att uppleva! Cornelis produktion är en guldgruva inte minst för audiofiler. Även om Cornelis inte är en skönsångare direkt så är han alltid väldigt "musikalisk" på ett annat sätt än Lundell och Hellström t.ex. (tror jag iallafall)
Jag gillar Håkan skarpt. Han har en skönt avväpnande attityd, inga jobbigt "tuffa" poser. Samtidigt har han träffat mig "djupt" flera gånger både med potenta texter och med musiken inkluderande sången. Intressant att han odlar sina "svenska" rötter också. Har ju spelat in "Trubbel", "Jag ger dig min morgon"(Tom Paxtonlåt visserligen) och samarbetat med Sven-BertilTaube m.m.
Lundell är naturligtvis "musikalisk" också. Personligen "drabbas" jag sällan av hans musik. För mig har han alltid haft ett "Dylankomplex" som inte känts riktigt rätt. Säkert orättvist... Vet förresten att Cornelis beundrade Ulf Lundell och gav honom credit för fina texter. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 07:37:09
|
quote: Till exempel så sjöng ju Evert Taube själv inte helt klockrent
Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att han ALDRIG sjöng. Var väl mer som någon dåtida "rap" i långsamt tempo. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 14:39:04
|
Kan Lars Demian platsa i denna skara med stora svenska kompositörer som fångat den svenska folksjälen ? |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 15:02:04
|
Lustigt sammanträffande, jag sitter och lyssnar på Lars Demians Lycka Till. Sånger som "Ormtjusarvisa" eller "Det manliga beteendet" är riktiga höjdare och det finns gott om andra pärlor på andra av hans skivor. Dock tycker jag inte han platsar med de riktigt stora som tex Cornelis Vreeswijk eller Fred Åkerström. Bernt har en poäng med Bellman, det finns gott om sköna tolkningar av hans epistlar (inte minst av Cornelis) vilket osökt leder mig tillbaka till Fred Åkerström. Ofta när jag kommer hem sent på nätterna ligger jag på golvet och lyssnar på hans tolkning av "Ack Du Min Moder" (från Glimmande Nymf) i hörlurarna, magiskt. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:51:58
|
Cornelis och Fred Åkerström tycker jag är att betrakta som legendariska i den svenska musikhistorien. Man får ju rysningar av att lyssna på dem, att blanda in Lundell, Hellström m.fl i samma diskussion tycker i alla fall jag känns lite fel. Som musiker, sångare, artister och tolkare av andras alster lirar Wreeswijk och Åkerström flera divisioner högre än de andra. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Char-Lee
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2007/04/15 : 12:01:31
|
Kanske inte lika tung som Åkerström men ändå ruggigt duktig på att få håret på armarna att resa sig är Dan Berglund! Demian är också en av mina favoriter men han pyttsar jag mer in bland Stefan Sundström och sånnt.. Eref nämnde Olle Adolphsson.. Han tycker jag är otroligt vass, lika så Stefan Demert.. här snackar vi talang att använda språket (vilket jag är helt befriad från :)
En rolig grej är ju att en holländare är vassare på språket än alla svenskar vi räknat upp här :) |
inte ett moln på himlen idag |
|
|
|
Topic |
|