HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vreeswijk - gåva till svenska hifi-entusiaster ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:52:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag tycker mig ha lagt märke till
hur bra ljudkvalitet Cornelis Vreeswijk
har på sina alster. Det är mumma för
en hifi-entusiast att lyssna på hans
musik. Dessutom tycker jag att folk
stirrar sig blinda på Dylan och Cash
när det finns något bättre - Vreeswijk .

Finns här någon som delar min åsikt ?

Martin

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:57:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Oopps, sorry, var menat att hamna på musikavdelnngen.
får flyttas dit snarast.

Martin
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:57:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
jupp. Live at montmartre är något som är riktigt bra. Dock är Cash bra med, men du har rätt lite mer fokus på cornelis hade varit fint.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:41:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Visst delar jag ditt omdöme MartinN

Hänvisar till en Veckans skiva som jag skrev i december 2005:

:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46150

/Jörgen G

PS
Tyvärr verkar recensionen blivt litet avklippt i slutet. Det är emellertid inga väsentligheter som kommit bort. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/04/10 12:58:42
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:53:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Cornelis är bra med svenska mått mätt men han är inte i närheten av Johnny Cash och Bob Dylan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:20:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Hmm, tycker personligen inte man kan jämföra Johnny Cash med Bob Dylan. Jag gillar verkligen Cash men Dylan är mycket större...
Vreswijk är väl också svår att jämföra men för mig ligger han närmare Dylan.
Håller verkligen med om att han är stor och många av hans skivor
har god ljudkvalitet dessutom. Lyssnade nyss på Grimascher och Telegram med Jan Johansson, Rune Gustafsson, Egil Johansen och Sture Nordin som kompgrupp. Producent Anders Burman. Står sig gott...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:35:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja att jämföra artister är svårt, och kanske
jag inte borde sätta upp Dylan och Cash, men
Cornelis passar min smak bättre än Dylan
och Cash.

Var och en får naturligtvis ha sin smak.

Egentligen var min mening att bjuda ut i mitt
tycke Songwriter på Svenska med bra ljudkvalitet.

Eref - Grimascher måste snarast köpas av mig.

Martin
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:42:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har alltid sett på Vreesvijk som en i raden av svenska viskompositörer som formar en bit av svenska folksjälen - en trio, Bellman, Taube och Vreeswijk... Någon glömd?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:49:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
Dan Andersson och Stefan Sundström

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/04/10 16:44:38
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:36:11  Show Profile Send Eref a Private Message
Birger Sjöberg (fast det finns många trista tolkningar av hans låtar, rekommenderar Fred Åkerström) och Gustaf Fröding (Herr T och hans spelemän).
Man får ju inte glömma Olle Adolphson och Håkan Hellström!
Måste finnas en del kvinnor vi glömt. Och Lundell får nån annan nämna...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:44:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Carl Michael Bellman då? Epistlarna t.ex med Fred Åkerström.

Vreeswijk är ljudmässigt en höjdare. Live på Montmartre är nog favoriten
för min del, jättebra skiva. Frugan har den på vinyl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:08:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håkan Hellström platsar inte här. För det första kan han inte sjunga (falskt som tusan) och för det andra stjäl han friskt från andras låtar. Uffe Lundell däremot är en riktig legend som lätt platsar.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:10:50  Show Profile Send Eref a Private Message
Cornelis gjorde ju själv flera fina Bellmantolkningar som väl kom lite i skymundan av Fred Åkerströms mästerliga. T.ex. "Spring mot Ulla -spring" med otraditionella Björn J;son Lindh arrangemang, versionen av "Märk hur vår skugga" är inte dålig...

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:16:11  Show Profile Send Eref a Private Message
OK Matte, jag drar tillbaka Hellström fast han är jäkligt bra. Det där med att låna är förresten ett gemensamt drag för alla dom stora; Bellman, Taube och inte minst Vrewijk. Och Ulf Lundell...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:38:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, men Hellströms röst är fortfarande usel. Men som underhållare är han väl ok, men inte min cup of tea.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:02:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Till exempel så sjöng ju Evert Taube själv inte helt klockrent... Men räknas ändå som en av de stora... Hur ser vi på Hellström om 50 år?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:11:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag vet inte hur andra ser honom då, men om 50 år när jag är 80 bast kommer jag se honom precis som jag gör idag . Tror jag . Förstår inte hur han kan vara så populär, men smaken är ju olika.

Edited by - matte76 on 2007/04/10 18:14:01
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:22:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Själv har jag svårt för Ulf Lundell, fast jag gillar hans stil och attityd.
Bob Dylan och Springsteen är ju några av mina idoler. Ibland är det väl bara så, svårt att förklara. Uffe är väl inte världens skönsångare heller men det är nog inte det jag har nåt emot...
Men topic: på nåt sätt kan man kanske hävda att Cornelis är en väldigt säker sångare/musikant. Okontroversiellt?

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:34:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Läs biografin "Ett Bluesliv"!

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9173430765&s=1

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:19:47  Show Profile Send edison a Private Message
Har det mesta av Cornelis olyssnat, tyvärr måste jag erkänna

Hans sort av "inte direkt vackert, men personligt" sjungande gillar jag när låtar/texter är såna som tar tag på ett eller annat sätt.

---------------------------------------
Lite mer OT kanske:

Många sjunger ju "o-vackert" men ändå bra så att säga.

Håkan Hellström, in my ears, vrålar mest.Han låter i mina öron som om han sjunger genomfalskt med avsikt!Känns lite larvigt rent av.

Det är lite annat än tex Dylans och Lundells "skönsång".De håller sej åtminstone i närheten av rätt ton även om det inte klingar "vackert".
Det gör inte Håkan, han gapar som om han inte VILL sjunga ens i närheten av rätt ton, fast han antagligen(?) (eller kanske "möjligen") kan.
Vet jag ju inte, bara en känsla jag får när jag hör honom.Men kul det får man väl erkänna att han kan vara, lite Göteborgskt "go å gla" etc

I slutändan en smaksak men det är vad jag tycker...hehe

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/11 01:28:56
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/11 :  06:35:40  Show Profile Send Eref a Private Message
Grattis Edison! Du har garanterat mycket kvar att uppleva! Cornelis produktion är en guldgruva inte minst för audiofiler.
Även om Cornelis inte är en skönsångare direkt så är han alltid väldigt "musikalisk" på ett annat sätt än Lundell och Hellström t.ex. (tror jag iallafall)

Jag gillar Håkan skarpt. Han har en skönt avväpnande attityd, inga jobbigt "tuffa" poser. Samtidigt har han träffat mig "djupt" flera gånger både med potenta texter och med musiken inkluderande sången. Intressant att han odlar sina "svenska" rötter också. Har ju spelat in "Trubbel", "Jag ger dig min morgon"(Tom Paxtonlåt visserligen) och samarbetat med Sven-BertilTaube m.m.

Lundell är naturligtvis "musikalisk" också. Personligen "drabbas" jag sällan av hans musik. För mig har han alltid haft ett "Dylankomplex" som inte känts riktigt rätt. Säkert orättvist...
Vet förresten att Cornelis beundrade Ulf Lundell och gav honom credit för fina texter.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/11 :  07:37:09  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Till exempel så sjöng ju Evert Taube själv inte helt klockrent

Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att han ALDRIG sjöng. Var väl mer som någon dåtida "rap" i långsamt tempo.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2007/04/11 :  14:39:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Kan Lars Demian platsa i denna skara med stora svenska kompositörer som fångat den svenska folksjälen ?
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:02:04  Show Profile Send brewitz a Private Message
Lustigt sammanträffande, jag sitter och lyssnar på Lars Demians Lycka Till. Sånger som "Ormtjusarvisa" eller "Det manliga beteendet" är riktiga höjdare och det finns gott om andra pärlor på andra av hans skivor. Dock tycker jag inte han platsar med de riktigt stora som tex Cornelis Vreeswijk eller Fred Åkerström.
Bernt har en poäng med Bellman, det finns gott om sköna tolkningar av hans epistlar (inte minst av Cornelis) vilket osökt leder mig tillbaka till Fred Åkerström. Ofta när jag kommer hem sent på nätterna ligger jag på golvet och lyssnar på hans tolkning av "Ack Du Min Moder" (från Glimmande Nymf) i hörlurarna, magiskt.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:51:58  Show Profile Send Stickan a Private Message
Cornelis och Fred Åkerström tycker jag är att betrakta som legendariska i den svenska musikhistorien.
Man får ju rysningar av att lyssna på dem, att blanda in Lundell, Hellström m.fl i samma diskussion tycker i alla fall jag känns lite fel.
Som musiker, sångare, artister och tolkare av andras alster lirar Wreeswijk och Åkerström flera divisioner högre än de andra.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:01:31  Show Profile Send Char-Lee a Private Message
Kanske inte lika tung som Åkerström men ändå ruggigt duktig på att få håret på armarna att resa sig är Dan Berglund!
Demian är också en av mina favoriter men han pyttsar jag mer in bland Stefan Sundström och sånnt.. Eref nämnde Olle Adolphsson.. Han tycker jag är otroligt vass, lika så Stefan Demert.. här snackar vi talang att använda språket (vilket jag är helt befriad från :)

En rolig grej är ju att en holländare är vassare på språket än alla svenskar vi räknat upp här :)

inte ett moln på himlen idag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000