HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp med cykeltur - Boende i Malmö
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/09 :  21:07:38  Show Profile Send brewitz a Private Message
Om jag får ledigt från jobbet (och planeringen flyter..) ska jag cykla från Kiruna till Smygehuk. Eftersom jag är en bekväm person kommer jag inte att släpa på tält och sovsäck utan håller mig till hotell, vandrarhem och stugor. Första dagen, Kiruna till Porjus borde vara ok, likaså andra dagen, Porjus till Moskosel. Tredje etappen verkar dock bli problematisk. Tanken var att ta sig från Moskosel till Storuman men det upptäckte jag just är ca. 20 mil. Med dryga 30 mil i benen från dag ett och två skulle det vara skönt med ett alternativ 3-5 mil före Storuman.
Frågan är alltså: Finns det något boende 3-mil före Storuman? Finns det något alls förutom storskog???

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:59:25  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://www.sandsjogarden.se/

Blattnicksele camping
920 72 Blattnicksele
0952-200 08
(Öppet sommartid)
Vet inte om de har stugor..

Alternativet är väl sorsele dit det är dryga 12 mil från moskosel.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:37:02  Show Profile Send brewitz a Private Message
Blattnicksele blir perfekt. Det ger ca. 17 mil till Dorotea och ungefär lika långt därifrån ner till Östersund. Full rulle till Sveg, vilodag och sen är det ju bara upploppet kvar.....

Tack för tipset.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:17:49  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Du anser att du är bekväm av dig, men ska cykla från Kiruna till Smygehuk!?

Kom ihåg att ladda satellittelefonen om du får kramp någonstans i vildmarken!

Lycka till också förresten

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:49:05  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag inser själv att det kommer att bli jobbigt och egentligen hade jag inte tänkt göra det förräns nästa år. Tyvärr blev jag lite talför en sen kväll med kollegorna, pratade in mig i ett hörn och nu finns det ingen återvändo.
Jag klarar 16-17 mil utan större problem nu men hur det är att göra det dag efter dag har jag ingen aning om. Packningen kommer att vara lätt, satellittelefonen får stanna hemma för att göra plats för viktigare saker såsom mat, mat, mer mat och lite kläder.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:55:00  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Och liniment? Hoppas det går bra för dig!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/04/10 :  22:19:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Lätt att prata för mycket just sena kvällar.. Det var så jag hamnade på tågluff för en del år sen med en kompis jag inte kände så väl just då.

Det går nog alldeles ypperligt på din cykeltur. Själv får jag se vart inlines'n styr mig i år...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/10 :  22:31:04  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
brewitz/
Varför inte kolla intresset hos oss forumdeltagare om eventuell övernattning?
Kunde ju vara kul att både cykla och se Sverige och dessutom kunna hälsa på forum-vänner på vägen för lite skön musikalisk avslappning och övernattning med en grillkväll för att ladda energi inför nästa etapp?

Och, som Nykmark sa, bekväm och en sådan cykeltur
Om det är ett tecken på bekvämlighet så är jag förbaskat lat

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/10 :  23:10:32  Show Profile Send brewitz a Private Message
CarlssonH, tanken slog mig för ett tag sedan sedan men jag övergav den av flera skäl. Jag kommer att vara slutkörd och bara vilja äta och sova när jag når mitt etappmål. Jag vill komma iväg så tidigt som möjligt på morgonen etc etc.
I slutändan misstänker jag att det är bättre att bara sköta sig själv och inte störa andra, jag kommer inte orka vara social och lära känna nytt folk, det är bättre att lägga tiden på att sova. Det låter trist men antagligen vinner jag på att detta i längden.
Bossebula är ett undantag, han bor dock vid slutmålet så honom kan jag äta ur huset (lägenheten) innan jag somnar i favoritfåtöljen framför anläggningen

Edit: För att förtydliga, jag cyklade 175 kilometer (13 varv runt Richmond Park plus dit och hem) igår och kände mig ganska ok efter det. Dock, hade någon tvingat mig upp på en cykel idag hade något gått riktigt illa. Det problemet har jag ca. tre månader att komma tillrätta med. Förhoppningsvis hittar jag en lösning innan augusti.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  23:27:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Medlemmarna får allt ställa upp med vätskekontroller längs vägen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/11 :  13:38:22  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
johan.björklund/
Bra ide

brewitz/
Cyklar du längs Västkusten finns det säkert många medlemmar som står längs vägarna med förfriskningar, säg till i tid så står jag med en flaska av valfri dryck och kanske ett par bananer...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/11 :  14:15:58  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag kommer ner till Göteborg efter att ha följt väg 45 (eller vad den heter numera) från strax söder om Svappavaara. Efter det har jag funderat på rutten Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm, Örkelljunga, 108an till Kävlinge, Lund, Svedala, Anderslöv och sen över fälten ner till Smygehuk. I min bok låter det som västkusten en stor del av vägen. Finns det bananer och vatten är chanserna stora att jag stannar till.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/11 :  14:42:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
så står jag med en flaska av valfri dryck och kanske ett par bananer

Guldpläterade...?

Brewitz! Både avundas och inte avundas det du kommer att göra. Hoppas du får många nerförsbackar. Heja!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/11 :  17:31:33  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
quote:så står jag med en flaska av valfri dryck och kanske ett par bananer


Guldpläterade...?


Gula ska de vara iaf, sen om de är i mässing (biltemas billiga) eller guldpläterade eller kanske rent av High-End bananer från Chiquita, det återstår att se...
Fast, efter en sådan cykeltur så är nog High-End från Chiquita att föredra

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:34:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att fånga Brewitz på bild bara
Var sätter vi upp Ölstationerna ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:35:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Glöm för allt i världen inte att kontrollera följande före avfärd:

*Vevlager
*Bromsbelägg
*Däck
*Kedja + drev
*Hjul: raka, runda, välbalanserade med hårt och jämnt spända ekrar

Behöver förmodligen inte påpekas, men se till att allt nämnt är fräscht, helst nytt. Tänk vad retligt att bli stående mitt i skogen med kedjehaveri och tio mil till närmsta tätort. Eller en dryg trekilometers uppförsbacke med hoppande växlar och skorrande vevlager. Nej, sånt klarar man sig bra utan. Du kommer sannolikt att behöva din energi till annat än att svära över cykeln.

Och du, ett par riktigt bra cykelbyxor är nog en god idé också, med låg friktion och inlägg i rumpan. Samt en behaglig sadel.

Nåväl, förmodligen har du redan tänkt på allt jag skrivit, vilket i praktiken gör detta inlägg helt meningslöst, men lycka till iaf!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:50:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Laptop med så du kan föra logg på forumet
Nä dagbok och efterrapportering (bildreportage?) räcker

Edited by - huzze on 2007/04/11 21:50:38
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:57:48  Show Profile Send brewitz a Private Message
ILLY: Tänkt och tänkt.... Jag är ingen vidare mekaniker själv och vill helst att grejorna bara ska funka. För att förebygga problem kommer hojen att lämnas in till stället som byggde den för att de ska ge den rejäl genomgång ett par veckor innan det smäller. Efter det hoppas jag att lite lätt underhåll av "drivlinan" ska hålla igång cykeln hela vägen.
Bromsbelägg, reservdäck, ett par slangar och en extra kedja tar jag med mig. Har du några synpunkter på det? Kom gärna me förslag och råd.
Cykelbyxor, långa och korta finns redan. Sadeln har jag inte haft några problem med och efter ca. 1400km på den börjar jag känna tro att det ska gå bra med baken.
Trekilometersbackar med trilskande cykel vill vi inte ha, helst inga trekilometersbackar alls, det är då det märks att jag är ganska tung plus att två fulla väskor knappast hjälper till. Nåväl, what goes up must come down.

Huzze: Jag ser redan fram emot att inte behöva använda en dator på ett par veckor. När hände det senast?? I mitten av 80-talet kanske.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/04/11 :  22:26:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Att lämna den på genomgång till någon som vet vad han pysslar med, är sannolikt en mycket god idé. Se till att informera honom om att du tänkt cykla närmare 200 mil och vill att allt ska hålla hela vägen. Egentligen är jag nog inte rätt kille att fråga om råd inför långfärdscykling. Det längsta jag någonsin kört var ett motionslopp runt en sjö för över tio år sen. Det enda jag minns är att jag sov gott efter 72 km på en dag, samt att jag blev ovän med sadeln efter halva sträckan.

Angående långa uppförsbackar, så kommer du säkert råka ut för en del, men du gör nog rätt i att cykla från norr till söder, istället för tvärtom. Det hade antagligen varit ganska mycket tyngre.

Måste erkänna att jag blir lite sugen på att göra något liknande någon gång, dock inte i år. Dels har jag inte tid, dels skulle jag behöva byta till en bättre cykel först, men det får vänta.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/16 :  19:59:43  Show Profile Send brewitz a Private Message
Tjoho, jag har fått ledigt från jobbet och kan cykla så mycket jag vill. Med lite tur (och skicklighet) kommer jag till Skåne i mitten av augusti och med ännu mera tur kommer tjejen att vara där och möta mig. Vi tänkte stanna i Malmö i fem sex dagar men hon kräver ett fint hotell. Kan någon rekommendera ett ställe som ligger i centrala Malmö och som dessutom har pool? Om inte det, finns det några schyssta bad i stan, liknande centralbadet i Stockholm?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/16 :  20:02:53  Show Profile Send B-200 a Private Message
jisses bara tanken på den cykelturen ger fantomblåsor på pungen...;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/16 :  20:10:37  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
finns det några schyssta bad i stan, liknande centralbadet i Stockholm?


Alla bad har visst tvingats stänga i Malmö Dåligt/obefintligt underhåll.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:35:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är hemskt att säga det, men jag har inte en aning om det finns nått hotell med pool i Malmö

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:48:43  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
jisses bara tanken på den cykelturen ger fantomblåsor på pungen...;)


Det finns faktiskt cykelbyxor. Sen är det stora problemet under cykling inte pungen utan händer och fötter.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/16 :  23:02:50  Show Profile Send brewitz a Private Message
Händerna och armbågarna är mina stora problem, jag måste bli bättre på att hoja utan att hålla i styret för att avlasta dem lite grann.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/16 :  23:18:40  Show Profile Send ockham a Private Message
Har du läst "Jag minns att jag att sprang" av Ron McLarty?
En rätt bra roman om en kille som cyklar tvärs över amerikanska kontinenten, samtidigt som han gör en inre resa.

Du får blogga med hjälp av SMS så vi får följa din resa. Jag blir imponerad av ditt projekt

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/04/16 23:19:32
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000