Author |
Topic |
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 18:58:14
|
Mossrivare, gräsgödning |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 18:58:52
|
Generellt så skall man väl försöka få bort fuktiga skuggiga ställen.. att gödsla kan vara ett alternativ. Vissa propsar på mossrivare och vertikalskärare.. alla verkar tvista så
hittade en artikel.. www.tergent.se/aktuellt/mossa.pdf
mvh
S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 19:44:46
|
Ja mossa kan väl inte vara så GRÄSligt |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 19:46:00
|
Det är ju mjukt att gå på så jag ser inte nått fel på det.
|
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 19:50:53
|
Järnsulfat är lösningen http://www.odla.nu/artiklar/den_perfekta_grasmattan.shtml Själv gör vi inte ett smack med vår gräsmatta i år då vi skall bygga ut och hela tomten kommer mer eller mindre att rivas upp. Gräs kommer det inte till att bli mycket av sedan |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2007/04/09 19:52:51 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 19:54:42
|
asfaltera o måla grönthar själv mycket mossa på min matta |
18 ska de va.
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 22:52:06
|
Det absolut bästa är att mentalt göra om mossan till en tillgång istället för börda!
Hur? Skaffa en Japansk trädgård! sluta gödsla, sluta kalka, sluta topp-dressa, sluta sanda, sluta lufta gräsmattan, Skit i dräneringen så inget gräs, låt skogen växa fritt.
Glöm inte!Mossa är exotiskt och dyrbart!
Om du inte rättar till ALLA problemen som finns på tomten så kommer garanterat mossan tillbaka och du har ett evighetsjobb som aldrig tar slut förränn du kommer till insikt att mossa är skönt att gå på
Ett litet räkne-exempel! (vi har en tomt på ungefär 2000+ kvadrat) någonting!
Min granne som är kemist kom förbi på landet och sa! Du Anders vi ska ta och kolla ditt PH kom över med lite jord så mäter vi ditt PH. Sagt och gjort vi mätte upp ett ph-värde på 5.0 grannen tittade på mig och sa! du får inga glada växter förränn du kommer upp till 6.0 i ph. Ja och hur ska jag gå tillväga för att flytta upp värdet två pinnhack? Jo du skall sprida ut 1500 kg per år under fem år för att nå det uppsatta måletSedan skall det underhållas också! Grannen som har gröna fingrar har kalkat efter ovansagda receptet han har efter tre kalenderår kommit ner tio centimeter i jordlagret. Om kalken skall vandra själv genom jordlagren så tar det lång tid Det går fortare med jordfräs men blir inte så snyggt resultat rent kortsiktigt.
Vad blir då summan av kardemmumman? 7.5 ton kalk under en femårsperiod! Riktigt dränerad tomt! riktig jordsammansättning sand lera torvmull osv. Inga skuggpartier! Lufta sanda toppdressa så gräsfrön! Det är lättare att ta besluten när man är klar över ekvationen Jag väljer mossa alla dagar om året! men kan svära i tysthet åt den ibland
Mvh Anders.s |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 23:33:40
|
asfalt ? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 23:35:59
|
En enkel regel:
Kriga inte mot mossan, gynna gräset istället. Vem vill ha krig på sin tomt ?
Gödsla, kalka och ge din gräsmatta så bra betingelser som möjligt så kommer det att lösa sig. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 06:36:51
|
Att få en bra gräsmatta kräver tid, pengar och intresse! Att få en fin gräsmatta kräver dubbelt så mycket!
Naturligtvis finns det ett gräsmatteforum: www.olleberg.nu
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 20:45:32
|
quote: vad är det nu för fel på mossa? (jo, jag är helt seriös)
Just min tanke, mjukt o skönt.
Apropå fina gräsmattor, säger inte engelsmännen att det tar ett par hundra år att få en juste gräsmatta? |
|
|
|
Topic |
|