HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har detta och vill ha tips och hjälp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2007/04/09 :  17:16:48  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Hejsan alla, är ny här på forumet och tänkte fråga om lite hjälp ang mitt första något sånär seriösa bygge.

Detta är vad jag har för grejor:

2St: Vifa P17WJ-00-08/04 6,5 " Bas/mellan
2St: Vifa D25AG-35-06 Diskant
1st: Peerless 8"SLS
1st: Hypex DS 1.2 klass D slutsteg.

Hittills har jag byggt en test setup med en bas modul och 2st toppar. Topparna är 2st ynka 11L slutna lådor och basen är en 26L sluten låda med basen riktad neråt mot en sk spridarlins.

Jag har gjort ett test filter med hyffsade komponenter som delar vid uppskattningsvis 3500hz. Sitter även ett motstånd på 2.5ohm på diskanten för att kompensera lite. Har inte tillgång till någon mätutrustning eller så utan allt hittils har fått vara med örat som enda hjälp.

Tanken är att det ska inhandlas en till SLS bas med slusteg och byggas en till basmodul.
Toppar drivs med en Rotel Ra-02 med en Cambridge dv57 som källa.
Tycker själv att det börjar låta bra men är osäker på vad som kan förbättras och vad som är bra och mindre bra i detta.
Då detta är på expriment stadiet skulle jag vilja ha så mycket input och synpunkter som möjligt då jag själv känner att jag är ute på hal is Tips och kritik är varmt välkommet med andra ord.

Edit: Så här ser filtret ut:
LP:0,5mH, 4uF.
HP 5uF 0,4mH. och motstånd 2.5ohm.

Jag har lite bilder på en del av grejorna i mobilen men lyckas inte få ut dom på sidan.


Mvh / Fredrik (Rookie)

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2007/04/09 17:35:41

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:02:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag kan ge dig ett lästips: http://www.audiodiycentral.com/sd200_johnk.shtml
Det ser förövrigt ut som om du inte kompenserar för baffelstegseffekten då L1 ser alldeles för liten ut.

SLS 8" trivs nog ännu bättre i 45L sluten låda. Jag har två själv.

Lycka till :)

ps. Basen är min favorit när det gäller enkel hantering. Finns nog många högtalare byggda som MTM med de element du har också.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/09 18:04:00
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:23:12  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Tack för input! Ska genast läsa begrunda och fundera. Är väldigt nöjd med sls'n hittils.

Mvh Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:36:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Med basen innan menade jag P17WJ :)

SLS 8:an funkar säkert bra i mindre låda, men får då lite mer discokaraktär än jag föredrar.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:53:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Ok, då är jag med , den (P17WJ)har inte vållat mig några problem alls... den bara finns där.
Förhoppningen ligger i att jag ska kunna utöka volymen i basen till åtminstånde lite över 30l. Tyvärr finns det lite begränsningar i konstruktionen av den färdiga prudukten... försöker hitta en medelväg. vilket inte alltid är lätt. Men det är den biten som hittils har varit svårast att pussla ihop med ljudets övriga karaktär, inte för att den låter dåligt...bara lite annat än det övriga.

Jobbar vidare....

/Mvh Fredrik


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2007/04/09 :  23:37:57  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
OK, har nu tittat vidare på den sidan Kaffekoppen var så vänlig och guidade mig vidare till (tack!). Såg ju jätte bra ut med mycket fin Frekvenskurva så som det filtret är byggt... så jag tänker göra ett försök.
Men först leker vi en lek 1000 frågor heter den

http://www.audiodiycentral.com/projects/JohnK/xo.html

När jag tittar på detta och TROR att jag förstått rätt så sitter tex R1 och motsvarar spolens motstånd... så jag har bytt ut värdena på de motstånden till värden som motsvarar de spolar jag tänker använda mig av. Så långt så bra hoppas jag.

Nu till fråga 2. Eftersom detta är 4:e ordningens filter så bör värdena vara ganska exakta vad jag förstått?

L0- 1.8mH OK
R1- 1ohm OK
R2- 47ohm OK
C3- 9.3uF Hittar 8.2uF som närmast ok att para med 1.0uF för att nå 9.2??
R4- 0.68ohm hittar 0.56ohm ok?

R0- 2ohm Hittar 2.2 och 1.8ohm ok?
C1- 5.6uF OK
L2- 0.25 OK
R3- 0,35ohm hittar 0,39 ok?
C4- 13,3uF Hittar 10uF och 3,3uF ok att kombinera...?
L5- 1,0mH OK
R6- 22ohm OK

Så hur gör jag? jag har bara kollat på Hifikit ang komponenter... Var inne en sväng på Elfas sida men det var en jungel och jag hadde ingen mascheta på mig...
Finns det någon annastanns jag kan handla eller ska jag nöja mig med komponenter så nära vädena som går? Vad jag förstått så bör jag hålla nera antalet komponenter så mycket det går?

Det var många frågor, men är tacksamm för all hjälp jag kan få då jag känner att jag är ute och cyklar lite just nu.



MVH Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000