HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivtips: Flamenco
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:45:31  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Efter att jag hamnade på en efterfest hos min medgitarrist i bluesensemblen måste jag dela med mig av vacker musik, inspelad på ett exemplariskt sätt.

Till saken hör att min medgitarrist läser klassisk gitarr som huvudinstrument. Hans största intresse är flamenco och han introducerade en skiva för mig som jag blev störtförälskad i.

Tomatito, heter gitarristen. Paseo de los castaños heter plattan.

Jag vet inte om ni minns sommarplågan A ser de je (Las ketchup song) med trion Las Ketchup? Tomatito (övers.: lilla tomaten) är nämligen far till dessa tre tjejer.

Plattan bjuder på klassisk flamenco, blandat med lite mer moderna klanger. Jag rekommenderar att ni som gillar gitarrer inspelade rent akustiskt och tempramentsfyllda rytmer tar en titt på denna artist, och främst skivan Paseo de los castaños.

Jag kunde bara hitta den utomlands https://www.deflamenco.com/tiendaflamenco/ver.jsp?cod=301

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/09 :  09:32:21  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack för tips. Skall försöka få tag på den plattan.
Köpte en vinylare på loppis nyligen med flamencodrottningen Maria Jimenez.
Den var från 70-talet och innehöll bl.a. en hetsig version av Violetta Paras
"Gracias a la Vida" (Arja Saijonma släng dig i väggen!). Fantastiska gitarrer!
Gjorde mig nyfiken på hela flamencogenren!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:19:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Fler tips mottages gärna!

Samtidigt kan jag själv ge ett bidrag:

Gererdo Nunez, de skivor som ligger på bolaget ACT är riktigt bra inspelade. "Modern" flamenco (lite jazziga inslag).

Som gammal klassisk gitarrist (på lekmannanivå) blir man ju grön av avund på flamencogitarristernas grymma fingerfärdighet...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000