HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Klätterutrustning, vill ha tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:54:06  Show Profile Send hal a Private Message
Skulle gärna vilja ha tips på lämplig utrustning. Sist jag klättrade på taket och lagade takpannor hållandes i en bogserlina, så tänkte jag att det vore förnämligt om jag hade en bra sele och ett bra rep med tillbehör, då skulle ju detta vara ett rent nöje och min fru skulle kanske inte se så skräckslagen ut därnere.
Sedan skulle det kanske inspirera till ytterligare klättringar i riktig miljö.
Så vad skulle ett komplett set med skor och allt gå på ?
Vad bör man tänka på ?

Veckans skiva, här !

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/04/09 :  11:53:03  Show Profile Send jerico a Private Message
Det du ska tänka på är att köpa en sele som sitter bra på dig.

Om jag har förstått det hela rätt så är det som sagt inte högalpina tankar som är igång hos dig (än)...

skulle rekomendera en sele från http://www.northstar.se klicka på klätterutrustning->selar->gym/kursselar där finns en som heter Rock Empire. Cosmic, One size XS-XXL. Den har jag köpt åt min grabb. Funkar toppen som extra sele när man har med sig kamrater ut på prova på dagar...

Sedan är det en rep broms med mera du behöver...

Det är lite mera att fundera på där. Då behöver man nästan veta lite mera av vad du vill göra. Men för att vara uppe på taket utan att ramla ner behöver du en "hms skruv karbin" en "8a" och en eller hällre 2 "rep klämma" av nästan valfri sort en eller 2 "rund slinga".

Det du behöver sedan är en person som kan visa dig hur det funkar. Vill INTE veta av att du ger dig upp på taket med en massa prylar och inte vet hur det funkar EXAKT!!!!

Vi hölls igår vid ett "stup" på 2 meter och tränade kamrat räddning inför 2 kamraters himalya tur i höst. Man kan inte nog poängtera säkerheten! Klättring är inte en bamse farlig sport den blir så farlig du gör den. Bara det att det är mindre marginaler innan det blir otrevliga skador av det.

Hör av dig via PM om du vill ta ett snack om det hela.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000