HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 vänstra kanalen dog långsamt, hjälp (!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peloton
Starting Member

3 Posts

Posted - 2007/04/08 :  16:25:28  Show Profile  Visit peloton's Homepage Send peloton a Private Message
Hjälp! Den vänstra kanalen på min Technics SE-A800S dog långsamt under kanske en två dagars period. Det började med att ljudet blev mer och mer basfattigt för att sedan bli brusigt. Sen blev det tyst. Den högra kanaler lever och frodas dock.

Det hela började med att jag råkade (läxa) kortsluta den vänstra kanalen någon gång i oktober. Jag lämnade in den till en reparationsfirma och fick tillbaka den i november. Kopplade in- lät lika bra som tidigare. Sedan har den varit inkopplad och nu förra veckan hände det här. Den har inte flyttats runt eller så. Mycket mystiskt.

Någon som har nån idé på vad som kan ha gått snett? Något jag kan laga själv? Här kommer lite bilder som kanske kan vara till hjälp;

Hela rasket:

större bild

Två misstänkta komponenter. Lite svart runt omkring på själva kortet och har inte exakt samma färg som liknande komponenter.. kan dom ha blivit utbytta av reparationsfirman?

större bild

Säkringen?


Porträttfoto-



Borde väl ringa reparationsfirman antar jag, men det är påsk och jag är inte helt oblyg på att laga den själv.

Hoppas någon har nåt att komma med!

mvh
Hugo

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/08 :  16:52:43  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Aj då, en stärkare med hybridkretsar är inget jag personligen är så glad i, av blandannat den anledningen att är de nått som går paj så e de ganska sannolikt har ja märkt att det är just den feta hybridkretsen (på kylflänsen) som vandrat vidare, o de e inga komponenter som e vidare lätt att finna, leta på ebay, eller hör efter på tex. http://www.unico.se/ om dom kan fixa fram en sådan, men byt först ut motstånden och ta bort de båda kretsarna ja nämnde, och jämför de mot varandra för att se att de verkligen mäter olika.. jag skulle tro att den ena är kortsluten. Men håll först reda på vilken som du vet funkar ;) Du kan förståss även byta plats på de båda kretsarna o se om du får ljud i den andra kanalen, då vet du ju med säkerhet vad som e galet.
Detta hade ja gjort iaf!

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/08 :  17:19:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och har inte exakt samma färg som liknande komponenter..

Nej,om firman bytt dom är det nog inte säkert att dom fick exact samma färgton som resten av komponentrena..Mät dom och se så dom är hela.Firman vet säkert något ställe att få tag på moduler.Vill du inte felsöka dom själv,kan nog dom göra det åt dig.Men det ser nog ut som du får klara dig utan musik i Påsk..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/08 17:20:02
Go to Top of Page

peloton
Starting Member

3 Posts

Posted - 2007/04/12 :  16:20:42  Show Profile  Visit peloton's Homepage Send peloton a Private Message
Tack för svaren! Jag trodde att jag hade lyckats ringa in att det var i slutsteget problemet ligger.. men troligtvis är det nån form av glapp i försteget. Ett glapp som verkar komma och gå. Säkert typiskt nybörjare, mycket att tänka på. Jag slapp iaf löda och trixa eller lämna in det. Med hifi igen :) Slutet gott allting gott.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000