HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 vad göra åt kattproblem??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2007/04/08 :  14:46:24  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
hej,, har problem med grannens kissande katt,, den använder barnas sandlåda som sin privata toalett har fixat ihop ett lock till lådan men som vanligt ligger den alltid på sidan om,, å där gör den ingen nytta så är det nån som har nått annat förslag på problemet tack,,,,,,,,,,

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/08 :  14:58:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Trädgårdslangen


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:11:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns det inte ultraljuds skrikor som borde fungera ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:19:54  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
prata med grannen... "nästa gång så blir det hagelbössan!!" ;)
Nä, men det får ju grannen fixa, sådant ska man göra om man har husdjur.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:58:55  Show Profile Send hal a Private Message
Katten ser sandlådan som en jättelik toalett vilket ju skapar problem.
Som sagt gör kattägaren medveten om problemet, oftast är det ju icke kastrerade katter som orsakar problemen.
Annars är det säkraste att Du har ngn form av enkel spärr på locket så får du garanterat inga problem där iallafall.
Annars är vatten både ofarligt men ändå skrämmande för en katt. Sätt på trädgårdsslang eller sprinkler så fort som du ser katten.

Att försöka pedagogiskt uppfostra en katt att inte pinka på vissa ställen är nog lönlöst.

Själv ägare till en kastrerad katt som ofta får stryk av revirpissande kattkolleger.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/08 16:00:20
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/08 :  16:02:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Metallgaller över sanden - det vågar katterna inte gå på. Men du hade ju redan besvär med att locket inte låg på så det är väl samma sak med gallret.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/04/08 :  16:13:44  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Trädgårdsprikler kopplat till magnetventil och rörelsedetektor!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  17:04:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hmm.. min hankatt ger sig lätt och ledigt på alla som försöker sig på hans revir.

Faktum är att det var ett litet problem med hans pinkande förut, eller rättare sagt skitande. Grannen skrek så förbaskat när han gjort sin avföring på deras äng...Det visade sig att det är markägarens skyldighet att säkerställa att objudna djur inte beträder marken.
Nåväl, jag pratade med grannen och förklarade att jag skulle prata katten till rätta, vilket jag gjorde med vattenslangen ett par gånger och sedan var problemet löst. Förklarade för grannen att det var okej med vattenslang för dem med. Efter ett tag var det intressantare att gå på toalett på annan plats.

I ert fall tycker jag det är allvarliggare. Det handlar om sanitär olägenhet och ni har all rätt att kräva att katten ändrar sitt beteende. Det går. Jag vet. Katter är vanedjur och man måste tala om för dem vad som är fel. Tills de accepterar det. Och anpassar sig.

Är grannen inte intresserad eller behjälplig så kontakta hälsovårdsmyndigheten och berätta om problemet. De kan säkert prata med kattägaren, eller ge tips om preparat man lägger ut för att katten skall fatta piken och byta toalett.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/04/08 :  18:41:14  Show Profile Send acebowler a Private Message
Som sagt snacka med grannen först!
Det är hans skyldighet att ha reda på sitt husdjur. Vi har hund men kan bara för det inte låta den skita på grannens tomt, inte heller pissar jag i hans rabatter. typ..

S




GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:13:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det måste ju vara djurägarens skylldighet.Inte låter jag min hund springa omkgring hur som hellst i byn,ooo vad folk skulle bli förbannade på mig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:32:29  Show Profile
Djurägarens skyldighet ... den var rolig, ska man prata en katt tillrätta eller

Ge kattjäveln en dusch med slangen och en rejäl spark ett par gånger så väljer den ett annat ställe sen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:40:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Dusch med slang räcker fint. Och att tala till den. Katter lyssnar på tonfallet och ordval.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:59:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
den var rolig, ska man prata en katt tillrätta eller

Skulle ju inte rekomendeara att sparka på Djur..men om man är lagd åt det hållet så...I så fall är det väl bättre att sparka på kattägaren..
Nej men vad jag inte förstått är varför MÅSTE en katt vara lös,går väl lika bra att binda dom utanför stugknuten som vilken hund som helst?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/08 22:06:06
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:20:38  Show Profile Send hal a Private Message
"Nej men vad jag inte förstått är varför MÅSTE en katt vara lös,går väl lika bra att binda dom utanför stugknuten som vilken hund som helst?"
Skulle aldrig komma på tanken att binda vår katt. Det är stor skillnad mellan katter och hundar liksom det är mellan olika raser av hund och katt. Vissa raser är mer domesticerade än andra.
"Ge kattjäveln en dusch med slangen och en rejäl spark ett par gånger så väljer den ett annat ställe sen."
Jag hoppas verkligen att du inte varit djurägare. Att uppfostra ett djur med fysisk bestraffning är inte att rekommendera och tyder på stor okunnighet.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/08 22:21:31
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:22:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Personligen anser jag att katter är hundmat och trafikoffer, tåler inte dessa pissande och skitande pälsbollar som hela tiden pinkar och skiter i sandlådan på vår tomt där våra barn leker.

Jag har pratat med flera kattägare som envisas med att ha sina katter springande lösa och försökt påtala att det är deras skyldighet att hålla reda på kattskrällena, de flesta ser inte problemet när man pratar med dem, men efter att jag grävt upp deras älsklingsdjurs lämningar från mina barns sandlåda och lagt detta på deras farstu så att de själva kan "njuta" av älsklingsdjurens favoritsysselsättning så brukar det gå upp ett ljus hos dem.

En lösning på problemet vore ju att helt förbjuda utekatter i bostadsområden, ska man ha katt i bostadsområden ska de vara inne eller få gå ut i koppel precis som hundar.

Kanske någon på forumet känner till vad lagen eller de lokala ordningsstadgarna i de olika kommunerna säger om lösspringande och pinkande katter i bostadsområden?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:32:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ett inte helt lätt problem. Katter har bott med människor i tusentals år. Förmodligen har barn lekt med kattbajs lika länge...

Föräldrar tenderar att kräva förkörsrätt i denna problematik och frågan är om inte det är vettigt. Å andra sidan kan ju problemet lätt lösas med ett gångjärn på sandlådan (om den inte är fullsize) Ett pianogångjärn kan man inte klämma sig i. Be kattägaren om hjälp med snickeriet så undviks all oro.

Alternativ 2 är väl vitpeppar i sanden, fast det blir ju inget kul när ungarna kliar sig i ögat...

Alternativ 3: kräv av kattägaren att han skall hålla anordnad kattoalett utomhus, på sin egen uteplats el dyl. En ren toa med kattsand en bit bort från kattens ingång är perfekt.

Alternativ 4 kan vara musfällor. Ställ 15 ostladdade musfällor bland leksakerna och håll undan ungarna i ett par dagar... Gör ont men skadar inte katten. Shockverkan är dock bra, katter struntar i mer sublima metoder som vatten eller sparkar...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:35:23  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Personligen anser jag att katter är hundmat och trafikoffer, tåler inte dessa pissande och skitande pälsbollar som hela tiden pinkar och skiter i sandlådan på vår tomt där våra barn leker.

Det är ju ett sätt att se det. Lösspringande hundar, hundbajs, och alla dessa kamphundincidenter, skällande hundar som stör mm.
Det är i första hand en fråga om allmänt hänsynstagande och att ta ett ansvar.
Att spela för högt så att ett helt kvarter inte kan sova, att låta sin hund springa lös, den är ju så snäll, när det finns människor som är paniskt rädda för hundar, att inte kastrera katten mm är några av många utryck för bristande respekt för sina grannar eller medmänniskor.



Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:42:05  Show Profile Send hal a Private Message
"Föräldrar tenderar att kräva förkörsrätt i denna problematik och frågan är om inte det är vettigt."
Jag försöker anpassa mig när grannens ungar klockan sju på morgonen skrikande med bullrande bobby-car (har ni hört en bobby-car på asfalt vet ni vad jag menar)väcker oss när vi behöver vår sovmorgon. Antagligen har dom uttröttade föräldrarna släppt ut dom för att få mer lugn och ro.
Men inte blir jag aggressiv för det eller hänvisar till den lokala ordnings-stadgan.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/08 22:56:49
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:00:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Mopeder någon?

Gräsklippare?

Och hundar, ja.... hundbajs, skällande, pitbullfånerier. Liksom beträffande hästar så finns det för mycket hundar i det här landet.

Men grundregeln är tolerans och att försöka komma runt/bygga bort problemet, inte bara hävda den egna rätten. ( sa mannen som fick hela byn att stanna när jag röt åt en idiot (som visade sig vara närmaste grannen) som kom åkande med en Cross-mc 40 bakom huset ute i skogen)

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:10:18  Show Profile
Jag har 2 katter, och dom får skita vart dom vill, vem bryr sig!
Har sagt till grannarna att det är bara att dra en hink vatten på dom och fota till dom lite lätt dom tycker dom är i vägen.
Jag pratar inte om att skada nån katt som du verkar tro... stoppa foten under magen på katten, sen skickar man iväg den 5-6 meter. Det funkar utmärkt och skadar inte katten överhuvudtaget annat att den blir lite rädd och håller sig borta.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:24:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ett par rejäla sparkar,efter det är man nog ganska skadad...
Undrar för det första varför folk som du skaffar katt,eller djur överhuvudtaget.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:42:17  Show Profile
Ja det kan du ju fortsätta undra.

Men ibland så tar jag och lägger dom på grillen om jag inte har något annat kött hemma. En delikatess.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/04/09 00:46:13
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/09 :  01:02:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låt det inte spåra ur nu grabbar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/09 :  01:35:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det skulle inte förvåna mig,för det kan ju inte vara för något annat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:47:43  Show Profile Send acebowler a Private Message
Ja som alla här verkar ha förstått så handlar det väl om respekt för andra i sin närvaro...
Man kan reta grannar på olika sätt.
Krossar, katter, hundar spela starkt på stereon... mm..mm..
Men i slutändan handlar det väl just om att visa hänsyn? Lite tidstypiskt "varför skall jag bry mig när ingen annan gör det?"
Om man inte kan anpassa sig till ett socialt sammhälle så måste man väl helt sonika flytta? Det finns ju 1000 tals hektar mark som inte används.




GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/04/09 :  11:16:26  Show Profile Send luften a Private Message
En "kattskrämma" kanske fungerar? T.ex: http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-717004

//air
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000