HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 ni kan ta bort denna tråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/07 :  15:41:24  Show Profile Send dwain a Private Message
hejsan om det är någon som känner att dom har en baslåda dom vill bli av med (själva lådan) så hör av er. Den ska vara för antingen en 12tumsbas eller en 10a men aldra helst en 12a. Stor som liten även lådor med fult yttre kan vara intressant. Dock inte aldeles för små lådor. Bilder är väll roligast om det går att fixa. Bor runt halmstad

Edited by - dwain on 2007/04/26 14:37:32

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  16:11:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tja!

Lite lurigt eftersom låda och element måste anpassas efter varandra. Vad har du för element så kanske nån kan räkna ut en låda du skulle kunna fråga efter?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/08 :  10:51:22  Show Profile Send dwain a Private Message
insåg nästan att jag skulle få ett sådant svar Jo jag vet att så#168;är faktumet men samtidigt är jag urkass på att räkna ut lådor och framförallt bygga lådor. Sen är ju faktumet det att jag har en hel drös basar som ligger å skräpar tror jag har runt 3st tolvor. Men det finns framförallt en bas som jag är sugen på att han en bra låda till. Och naturligtvis vill man ju ha så djup bas som möjligt men samtidigt inte inkräkta på kvaliten

Här är specen till den.

Impedance (Z) 2 x 8#937;

Resonant frequency (fs) 18Hz

Max. frequency range f3-2,500Hz

Rec. crossover freq. (fmax.) 1,500Hz

Music power 2 x 250WMAX

Power rating (P) 2 x 150WRMS

SPL (1W/1m) 92dB

Suspension compl. (Cms) 0.75mm/N

Moving mass (Mms) 100g

Mech. resistance (Rms) 1.5kg/s

Mech. Q factor (Qms) 6.50

Electr. Q factor (Qes) 0.20

Total Q factor (Qts) 0.19

Equivalent volume (Vas) 225 l

DC resistance (Re) 2 x 6#937;/3#937;

Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1.1mH

Voice coil diameter 62mm

Voice coil former Kapton

Voice coil winding height 18.8mm

Air gap height 8mm

Linear excursion (XMAX) ±5.4mm

Eff. cone area (Sd) 495cm2

Volume displacement (Vd) 267.3cm3

Force factor (BxL) 12.1Tm

Reference efficiency (No) 1.3%

Magnet diameter 180mm

Magnet weight 65oz.

Mounting cutout Ø 272mm

Mounting depth 130mm

Dimensions Ø 308mm

Weight 6.0kg

det är en monacor SPH-300CTC
Nu har jag ingen aning om man ens kan få ut någon djup bas med detta element eller om elementet ens är något å ha men det ser relativt biffigt ut Kan ju vara intressant om någon har en ide på vad man ska ha för låda

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  11:28:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Elementet har dubbla talspolar. Koppla dem parallellt, dvs koppla ihop plus med varandra och minus med varandra.

Försök med en låda på 55L med ett 3-tumsrör (75mm) på 32,5cm

Det borde ge dig -3db runt 40-45hz och f10 runt 25hz. Kan funka bra med rumstillskott!

Känsligheten går ju upp till 92db också. Den har inte så hög effekttålighet/lång slaglängd, men
du bör klara att få ut över 100db åtminstone ner till 25hz eller så. Och det är högre än många tror - och utan rumsförstärkning! De anger inte Xmax på annat sätt än linjär slaglängd dock, så det kanske går att spela lite högre, men då med sämre ljudkvalitet och risk för skador på elementet.

Ljudkvalitetsmässigt känner jag inte till elementet. Och jag tar inte ansvar för om nått går fel heller :)

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:22:20  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm det verkar ju som en lämplig låda. vad menas med f10? Innan har jag haft en låda på ca 110liter och med tre st bas portar på ca80mm och 20cm långa men det var inte alls bra. Man vill ju ha bra djupbas
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:37:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
f10 är den frekvens när nivån har sjunkt 10db.
Med den större lådan du hade blir det nästan ingen effekttålighet alls.

Man kan inte få lågbas ur allt. Det skilljer rätt mycket på element, ditt element
kanske är 12" stort men det finns 6,5" basar som kan prestera mer lågbas.

Du tror inte att det är lite tryck i bröstet du är ute efter? Det ligger inte så lågt i frekvens :)

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:26:33  Show Profile Send dwain a Private Message
Egenteligen vet jag inte riktigt vad jag vill ha har testat en massa konstruktioner som aldrig låtit bra framför allt för att grejorna har bottnat redan på ganska låg volym. Har alltid trott att det har med djupbasen att göra att det är därför det bottnar det och slutstegs effekten. Men jag har prövat å köra en drivning på 1400w rms 8ohm det var något pa steg jag bryggade å visst lät det okej men återigen när man vred på lite granna så bottnade det friskt. Å visst är det tryck man är ute efter om det går att åstakomma. Men jag vet inte alls om den basen är den rätta för den grejen. Men om man skulle vilja ha bra tryck och ja en ganska trevlig basåtergivning helst med lite snabbhet eller vad det heter vad ska man ha då? kan man få ett okej baselement och en låda för runt tusenlappen eller under?

jag har ett basslutsteg som är helt okej ett hypex på runt 100w så det går att använda om inte så har jag ett annat från en infinity subwoofer på 150w har suttit i en relativit ny låda.

Nu blev det mycket grejor på en och samma gång men samtidigt så känns det som att man vill ha något som är bra och som kan ge mig det tryck jag vill ha.
Ibland önskar man att man hade lite mer kunskap om saker och ting
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:58:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
För stor låda gör just att de bottnar alldeles för snabbt och tål ingen effekt :)
Mindre låda gör visserliggen att de inte går lika djupt, men den basen är inte gjord för det. Den kommer nog gå djupt nog iallafall. Testa!

Det finns en bok som troligen finns på biblioteket. "the loudspeaker design cookbook" av Vance Dickasson. Den är tyvärr på engelska, men väldigt illustrativ. Låna den och du kommer förstå en hel del saker som ibland kan verka komplicerade. Det är kul!

Nåväl, det är en 50-55L Låda du behöver :)

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/09 00:18:24
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:58:27  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu du så har jag hittat ett annat baselement som jag har liggandes och jag har även lyckats hittat värdena på elementet så jag tänkte kolla vad man kan göra med det elementet. det tål 165w rms å 500w max QTS är 0,8759 Vas är 68,5448 å Fs är 33,77. Det elementet är helt nytt å knappt använt det andra är lite äldre å ganska illa åtgånget. Simulerade lite på ljudias hemsida men jag förstår inte riktigt dom värdena man får fram. Det blir ju en del funderingar. Det senare elementet jag hittade är ju ett klart bättre element enligt min pappa som jobbar i hifibutik, så det kan ju vara intressant å veta vad för låda som vore optimalt för den basen

Du får ursäkta min totala okunnighet kaffekoppen Och jag får tacka så mkt för hjälpen. Har du vägarna förbi harplinge så slå en pling så bjuder jag på fika
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/09 :  01:17:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det verkar vara en bas för bilbruk och kräver enorm sluten låda eller dipolmontering.

ps.. jag tror forumet vill hålla sånna här frågor borta från köpdelen. Be dem flytta tråden till DIY istället så får du säkert mycket mer tips :)

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/09 :  07:31:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har en stor låda för 12". Har suttit en Peerless med dubbla talspolar i den. Köpte den från ljudia en gång i tiden minns jag. Finns hemma hos mina föräldrar i Kramfors, västernorrlands län. Kan den vara av intresse?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:40:44  Show Profile Send dwain a Private Message
Kramfors verkar vara långt ifrån där jag bor. Jag är bosatt i södra sverige så det blir en bit å skicka lådan Men tack ändå mullbenkt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000