HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Större förstärkare eller subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/06 :  02:45:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
En tanke som slagit mig är:

Jag driver nu ett par trögdrivna stativare(Totem Model 1 sign) på 4 ohm, 87db. Mycket trögdrivna med andra ord. Dessa stativare skall verkligen blomma ut med en kratftig förstärkare.

Dock använder jag en Integrerad Roksan Caspian på 2 x 100 watt i 4 ohm. (2x70 W i 8 ohm)

Jag skaffade även en Rel Storm 3 sub för att få med dem sista oktaverna.

Nu till dilemmat:

Tänk om min Caspian inte får mina Totems att blomma ut som dem har potential att göra´.

Skulle jag struntat i att skaffa Rel:en och istället satsat på en starkare förstärkare. Kanske ett riktigt stort slutsteg kanske?

Skulle denna feta förstärkare kompensera för subben?

Inte riktigt kanske för model 1 går ner till <50 hz. Och Relen spelar ner till 18 Hz.

Men helhetsintrycket när man lyssnar kanske blir bättre och renare med bara ett par model 1 med ett fett slutsteg till?

Vad tror ni?


Elller så behåller jag subben och uppgraderar till en större förstärkare i framtiden och behåller båda...


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/04/06 08:28:59

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/06 :  09:23:42  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Med en kraftigare förstärkare så kan du helt klart få mer bas så långt ner dina model 1 går, men under högtalarnas begränsning i frekvens går det ju inte att spela hur stora feta slutsteg man än har.

Behåll båda och skaffa annan förstärkning i framtiden tycker jag, din Rel tappar ändå inte så mycket i värde framöver så du förlorar inte så mycket på att skramla ihop pengar till ett annat förstärkeri.

Blir du mer nöjd utan subbasen sen när du köpt annat förstärkeri så kan du ju alltid sälja subben då, liksom

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/04/06 :  14:13:31  Show Profile Send PelleC a Private Message
Ohmboy: Du har rätt och jag håller med Nykmark...

Som jag skrev i en av dina tidigare trådar så har jag själv gått igenom ungefär samma process som du. Min Arcam A75+ förstärkare fick inte mina Dynaudio A72:or att spela den bas jag ville ha i mitt stora rum så jag kompletterade med en Kappa sub. Mycket nöjd! Nu hade jag bas...men något saknades ändå...driv och dynamik. Dynaudio är också tröga med 86dB/4 ohm så de kändes lite sega. Lät vackert men inte alltid så roligt... Men efter uppgradering av både förstärkare och högtalarkablage (Arcam FMJ 2*170W i 4 ohm + Nordost flatline) så "vaknade" högtalarna till liv, det blev en enorm skillnad i basanslaget och dynamik. Faktikst en enorm skillnad väl värd pengarna. Trodde aldrig att det kunde vara så stor skillnad på i princip alla parametrar. Och den gamla stärkaren var ju inte dålig heller, men saknade kraften att ge den det rätta drivet. Så nu använder jag inte subben så ofta, men den får stå kvar, ibland vill man ju ha det där extra bastrycket... :)

Slutsats: håller med Nykmark, behåll grejorna och uppgradera förstärkaren vid tillfälle, subben kan stå kvar eller säljas sen, den kommer du alltid hitta köpare till.

MVH//

Ps. Denna best skulle säkert flåsa bra bakom dina Totem:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28215
(hmmm...undrar om den inte skulle passa bra till mina Dynaudio också...? :) )

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/06 :  14:44:17  Show Profile Send ljud a Private Message
En stilla undran: Om man nu har ett "bra" slutsteg och fått för sig att det högtalarna behöver lite mer kräm. Då borde det det väl låta som det ska, med önskad dynamik osv vid lägre volymer och först när man drar på känna att ljudet komprimeras? Hur ligger det egentligen till? Alltså om man spelar relativt lågt hemma och dessutom har ett rumstillskott, lönar det säg med tex 300W 8ohm istället för 100W 8ohm?

Edited by - ljud on 2007/04/06 15:21:03
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/06 :  14:52:53  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Skulle denna feta förstärkare kompensera för subben?
Nej! En kraftigare förstärkare lämnar mer effekt och om högtalarna klarar av det så kan du spela starkare. Du får inte djupare bas förutsatt att båda förstärkarna är vettiga att använda till hifi övehuvudtaget. Då är det bara i hififantasin, önsketänkande.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:03:12  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Såg att Totems Amber integrerade är till salu. Man blir ju lite sugen:-)

Den är dock ganska exklusiv och dyr......

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28013

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:04:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
87db är faktiskt inte särskillt trögdrivet. Många högtalare är dock mycket mer trögdrivna än siffrorna anger. Vet inte hur det är med dina högtalare dock.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:42:43  Show Profile Send huzze a Private Message
OhmBoy: Jag vill inte på något sätt vara elak, men mitt råd till dig är: Ta't lugnt. Dra ner på tempot. Du har ju bytt mycket på sistone, fått en kick av dina nya högtalare, skaffat sub och ska/håller på att möblera om. Du har med andra ord många faktorer som kan påverka just nu.

Därför är mitt tips: Följ Nykmarks råd. Experimentera med det du håller på med och förbättra det så långt som möjligt. Som det är nu tror jag du börjar få med väldigt många faktorer på en gång och det "vet" ju vi att man ska bara byta ut en sak i taget... Annars vet vi ju inte vad vi gjorde som gav en viss förändring...

Lycka till med tweakandet.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:45:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Model one är väl isobarik kopplade i basen om inte jag minns fel, då behövs det lite kraft att hålla dem i shack och för att de ska ge sitt bästa både i djup och kvalitet.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:46:17  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
OhmBoy: Jag vill inte på något sätt vara elak, men mitt råd till dig är: Ta't lugnt. Dra ner på tempot. Du har ju bytt mycket på sistone, fått en kick av dina nya högtalare, skaffat sub och ska/håller på att möblera om. Du har med andra ord många faktorer som kan påverka just nu.

Därför är mitt tips: Följ Nykmarks råd. Experimentera med det du håller på med och förbättra det så långt som möjligt. Som det är nu tror jag du börjar få med väldigt många faktorer på en gång och det "vet" ju vi att man ska bara byta ut en sak i taget... Annars vet vi ju inte vad vi gjorde som gav en viss förändring...

Lycka till med tweakandet.
Kloka ord! Jag har också hastat fram ibland och tagit en del halvtaskiga besut som bara lett till tunnare plånbok.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:51:38  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Kloka ord! Jag har också hastat fram ibland och tagit en del halvtaskiga besut som bara lett till tunnare plånbok.
Tack för det.
Trots allt så är det av egen erfarenhet som jag ibland kan häva ur mig dessa "visdomsord". Det hindrar dock inte att jag själv blir "fartblind" ibland...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:51:42  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
mayday,

varför då?

I övrigt tycker jag som ljud och huzze - har du gjort mycket förändringar så är det nog bra att låta dem sätta sig först.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/06 :  16:00:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Isobarikkoppling innebär ju att du har två element i en låda, varav ett inne i lådan. Sen ska jag villigt erkänna att jag vet inte varför exakt, men det är det jag fått höra enhälligt genom årens lopp, att den kopplingen kräver lite kraft.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/06 :  16:07:57  Show Profile Send huzze a Private Message
mayday: Jag tror du blandar ihop dem med Mani-2. De är effektslukare av stora mått...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  16:08:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Som jag ser det är det helt egalt. Isobarik, Compound eller vad man vill kalla det har exakt sama känslighet som ett enkelt element. Det är bara ett dyrt sätt att kunna använda en halverad lådstorlek. Halverad VAS blir nettoeffekten vid parallellkoppling (uteslutande den enda koppling som används kommersiellt vad jag veet).

Isobarikprincipen i sig kräver inte att ett element spelar "in i" lådan, även om det är en fördel vad gäller olinjär dist. Det går lika bra att placera båda efter varandra i lådan. Men nu hamnade vi lite åt sidan tror jag.

Isobarik-prin

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/06 :  16:10:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
huzze, kan hända....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/04/06 :  17:54:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Mani-2 är en isobarik, Model 1 är en "vanlig" bas reflex med 1 element i basen...

Ohmboy: Caspian förstärkaren räcker bra till ett par M1, men det som händer om du slänger på en kraftigare, eller rättare strömstarkare är att du får mer kontroll i basen, detta kan upplevas som du får "mer" bas, men det är igentligen bättre kvalitet tycker jag.

Och Model 1 kan må bra av en kraftig förstärkare, men det är inget krav... Hellre en BRA förstärkare än bara massa watt !!

Ett alternativ är att skaffa ett Caspian slusteg och biampa dina Model 1, för det och biwira är nått som är mycket fördelaktigt på modellen...

/Martin
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  18:00:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad menas med en strömstark förstärkare?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/06 :  18:11:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vad menas med en strömstark förstärkare?

Tex. Rotel RB1090 är strömstarkt,plus en jäkla massa watt.
(Misstänker att du känner till det)Och varför ställer du frågor som du kan svaret på?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/04/06 18:12:28
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  18:24:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag är intresserad av hur mycket ström som verkligen behövs. Kan du det?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/06 :  19:00:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Det beror ju på hur högtalaren är byggd,dvs svaret finns väl i element och filter konstruktionen eller?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/06 :  20:29:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kloka ord från er alla.

Det är SÅ kul att fixa och trixa med allting som rör denna underbara hobby

Att möblera om hemma och uppnå bättre resultat på ludet är bland det bästa jag vet.

Jag har blivit mycket dålig på att höra av mig till mina "vanliga" kompisar..

Denna strävan till det perfekta

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/04/07 :  18:03:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

OhmBoy

Jag tror dina högtalare kan tåla 100watt extra, men jag är inte säker på ifall du har nytta utav det.

Den dära subben du köpte, den är nog god till detta ändamål.

Jag tror du skall vara nöjd med prylarna, och istället kika på hur ditt rum ser ut, och hur du placerat dina högtalare.

kan det möjligen vara så, att ditt rum är näst intill fyrkantigt?

i din medlemspresentation, finns ingen översiktsbild där man ser hur dina högtalare är uppställda ! Försök fixa en enkel översiktsbild !!

Kanske det är mycket enklare, än just effekt. Effekt är sällan fallet när det handlar om, så som jag tolkar dig "blomma ut". Du har ju redan 100watt, det är massor, speciellt dynamiskt, du kasnke har 120watt dynamiskt. MINST ! 87db är inte lite. Det är rätt normalt faktiskt.

Det kan vara sådant som rellaterar till rummet, hur högtalarna står, och vart du lyssnar !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/07 :  19:00:10  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
kan det möjligen vara så, att ditt rum är näst intill fyrkantigt?

i din medlemspresentation, finns ingen översiktsbild där man ser hur dina högtalare är uppställda ! Försök fixa en enkel översiktsbild !!
Hjälper till lite, se denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59754
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/08 :  09:08:17  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mitt rum är 4 x 5 meter.

Högtalarna står nu mot kortsidan av rummet med ca 80 cm till bakvägg och ca 90 cm till sidovägg.

Lyssningsposition är sweetspot i en fåtölj med ca 1 m till bakvägg.

Jag skall ta lite bilder och lägga upp.

Funderar på att ställa upp systemet mot någon av långsidorna.

Jag tycker dem kala väggarna försämrar ljudet något förskräckligt.
Jag MÅSTE skaffa akustikdämpning av något slag.

Funderar på att hänga upp mattor på väggarna.

Tjocka sammetsgardiner hänger det framför fönstret i allafall.

Har även en projektorduk på väggen på 106". Den dämpar lite också kan jag tänka mig.

2 Ganska tjocka mattor har jag på golvet.

Men som sagt i hörnorna bakom högtalarna kan jag placera akustikdämpning. Måste bara tänka på att jag just nu inte har så mycket budget :-(

Även tänkt att hamra upp något dämpande i taket mellan högtalarna till bakvägg.

Även bakom sweetspot skall jag dämpa.

Har bestämt att jag skall få till det med detta först INNAN jag uppgarderar med med någonting annat.!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/08 :  12:01:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag tycker dem kala väggarna försämrar ljudet något förskräckligt.
Jag MÅSTE skaffa akustikdämpning av något slag.

Funderar på att hänga upp mattor på väggarna.

...

Men som sagt i hörnorna bakom högtalarna kan jag placera akustikdämpning. Måste bara tänka på att jag just nu inte har så mycket budget :-(

Även tänkt att hamra upp något dämpande i taket mellan högtalarna till bakvägg.

Även bakom sweetspot skall jag dämpa.


De där åtgärderna som du funderar på att göra är egentligen mindre bra (tom försämrande) och bidrar istället till att du får ett sk. "överdämpat rum" istället (som egentligen innebär att det är sneddämpat, mest för höga frekvenser). Bredbandiga absorbenter i hörnen av rummet är ruskigt innefektiva också. Man kan säga att det är precis så du inte ska dämpa som du funderar på att göra.

Det som händer om man sätter upp dämpning i taket tex eller bakom lyssnaren är att det skapas ett "hål" för höga frekvenser där som inte är naturligt för örat som förväntar sig att höra ett tak och ett rum bakom sig.

Mattor på golvet är bra, se till att de täcker så mycket som möjligt av golvet och inte bara i första reflektionen. Det är nästan viktigare att de täcker utanför första reflektionen från högtalarna.

Tjocka gardiner är bra, som du har.

Det är en bra idé att dämpa bakom högtalarna, men där behöver du dämpa lite lägre frekvenser i mellanregistret(typ med lite tjockare dämppaneler). Det är förmodligen inte så bra att ha nästan samma avstånd från högtalarna till två olika väggar, precis som det inte är riktigt bra att ditt rum är 4X5m men det är ändå ok. Prova att flytta högtalarna närmare den gemensamma väggen eller flytta ihop dem lite eller bägge.

Försök istället att diffusera/dämpa ljudet med bokhyllor eller andra prylar/växter/lampor/tavlor mm lite slumpmässigt i rummet om du har det lite naket som det är nu. Det är när man börjar tänka akustiskt utan att man vet så mycket hur det funkar som det lätt blir helt fel.

Så skippa takdämpningen, dämpningen bakom sweetspot, bredbandsabsorbenterna och mattorna på väggarna. Hänger man upp mattor på väggarna är risken stor att man får fladderekon på de ytor som är kvar eller att man dämpar ut höga frekvenser för mycket i förhållande till lägre. Lägg mattorna på golvet istället.

quote:
Har bestämt att jag skall få till det med detta först INNAN jag uppgarderar med med någonting annat.!
Låter vettigt!

Edited by - marens on 2007/04/08 12:02:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000