Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 11:14:38
|
Var i går kväll i kyrkan och lyssnade på Pergolesis Stabat Mater. En alt en sopran och lilla orgeln. Fick en tanke nu. Detta verk skulle ha spelats in, kanske med 2 mickar audiofil inspelning naturligtvis . Sedan skulle jag spela upp det på plats i kyrka på min anläggning som är av tämligen hög klass. Vore häftigt att köra det sida vid sida!
Hur skulle det låta? Eller skulle det avslöjas att det är en halvmesyr som står på hemmaplan? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 11:18:16
|
Det kan ju aldrig bli bra eftersom när du spelar in får du med kyrkans akustik, som sätter en mycket kraftig signatur på ljudet, på inspelningen. Om du sedan spelar upp den i kyrkan så kommer du ju få akustiken dubbelt upp, förutom det faktum att högtalarna knappast är anpassade till kyrkan och vice versa. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 11:41:16
|
Spelar du upp den igen på samma plats kommer du ju få med rumsakustiken dubbelt. Bättre isf att spela upp i ett dedicera musikrum.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:18:25
|
Jag har funderat lite på din fråga och glidit in på en följdfråga:
Antag att du lyckas få till exakt samma ljud som "live" med din anläggning, vilket ju vore hur coolt som helst. Antag sen att du genom att skifta någon eller ett par komponenter får anläggningen att låta ännu bättre i dina öron. Dvs inte närmare originalet, eftersom den var så bra det gick innan, utan helt enkelt mer njutbart. Vad skulle man göra då
edit: Sorry om O.T. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2007/04/05 12:18:58 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:49:23
|
Spela in musiken utomhus först (ingen akustik), spela sedan upp samma musik med musiker och anläggningen |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 16:45:31
|
Efter reportaget i Kyrkan så fattade jag ganska snabbt att det går inte att få med allt på enbart 2 kanaler där hemma. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
|
Topic |
|