Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 20:19:35
|
Skall det vara lika avstånd till sidovägg som till bakvägg?
Eller ska det tom vara längre till sidovägg?
Generellt tänkt. |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 20:34:30
|
Blir svårt att tänka generellt tycker jag.
Spridningsegenskaper hos högtalaren? Dämpad sidovägg eller odämpad? Hur står den andra högtalaren, man får oftast basförstärkning när man trycker upp högtalare i hörn. Vi vill ju ha så lika frekvensgång som möjligt på båda sidor. Osv. osv. osv. Det enda jag dristar mig till att säga är att man nog inte bör ha samma avstånd till bakvägg som sidovägg. Att ha en högtalare nära en odämpad sidoägg brukar inte heller vara någon höjdare, det blir ju väldigt tidiga reflexer.
Pröva och se! Flytta runt burkarna som en tok, men försök vara systematisk och se vad som händer beroende på var de står. Jag tycker det ger mer att göra praktiska experiment istället för att sitta och läsa en massa åsikter på forum. Det behöver inte vara något fel på det men man kan ju aldrig få samma bild av vad som händer vid olika placeringar som om man prövar själv hemma med sina egna högtalare. Det kan ge mycket i längden, man lär sig hur ljudet hos ens egna högtalare reagerar på olika förflyttningar. Tänk på att det kan vara känsligt när man börjar närma sig, små förflyttningar kan vara skillnaden mellan halvstekt raggmunk och himmelriket. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 22:52:44
|
Kolla på denna tråd http://www.cardas.com/content.php?area=faqs&content_id=7&pagestring=Listening+Room+Design
Jag har provat, och ställer alltid upp på detta sätt samt får ett resultat som är riktigt bra. Om du provar och flyttar runt högtalarna, vilket aldrig är fel, så kommer Du säkerligen i slutändan hamna någonstans runt "the Golden Ratio" ändå. Kanske magisk och matematisk hokus pokus, men det stämmer bra |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 23:24:24
|
Nu förutsätter ju det att man kan ställa högtalarna precis hur som helst, något de flesta av oss inte har möjlighet till eftersom vi behöver använda rummet till annat än att förvara två högtalare och en fåtölj i... Således gäller det att hitta den absolut bästa kompromissen och inte det absolut bästa ljudet.
Om det är möjligt så kan man ju dock placera ut högtalarna optimalt och sedan göra markeringar på golvet dit man flyttar högtalarna för finlyssning. Något jag inte orkar hålla på med det eftersom det blir ett hinder ivägen för att bara slå sig ned och lyssna, så jag letar efter den bästa kompromissen istället. Skulle jag ställa mina högtalare nästan halvägs ut i rummet så skulle jag knappt kunna byta skiva och högtalarna skulle nästan stå uppepå soffbordet.
Men visst, har man utrymmet så kan man ju pröva att utgå ifrån det förutsatt att man inte har högtalare som behöver bättre stöd från bakväggen för att prestera någon vettigt bas. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|
|
|