Tjena! Det var ju ett tag sen jag var här och frekventerade i någon vidare utsträckning. Nu när jag är tillbaka o kikar så ser jag att det blivit vanligt med skinnpåsar på högtalarna (pungar?)
Vad är det och vad är det i dom? Är det något nytt härligt MegaMagicstuff? :)
Har läst ett antal gånger om dessa s.k möss. Konceptet är naturligtvis att förhindra vibrationer i högtalaren eller släcka ut dessa. Mitt intryck är att frikopplar man högtalaren från underlaget med SD-foten har man nått mål. Alltså att förhindra teoretiska vibrationer från att sprida sig till underlaget.
Har högtalaren tydlig lådfärgning hade jag kollat dämpningen innan jag skulle testa en mus (SD-foten införskaffas först).
Jag har mjukispandor från IKEA på högtalarna. Ska fyllas med blykulor i påse så att de blir tunga... varför? Jo annars hoppar katterna på högtalarna och de har redan gjort märken på diskanten när de tar stöd med tassen... Pandorna är då i vägen och för tunga för att ha ner... Tänkte från början köpa "hifi-mössen" men de var för dyra...
Det är värt att testa iallafall. Får man till det med rätt vikt så kan man höra klara förbättringar. Kontrollen och tydligheten i ljudet ökar. Men med för stor vikt så blir ljudet för kontrollerat och känns då livlöst och tråkigt. Fötter och möss gör lite olika saker, det ena utesluter absolut inte det andra.
Som alltid när det gäller tweaks så är det en god regel att testa först och skratta sen.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Är inte högtalarna felkonstruerade om man behöver ställa vikter på dem för att få bukt med lådresonanser? Normalt stagade och dämpade lådor borde ju utstråla 10 000-falt mer energi via elementen än lådan bidrar med?
Låt vara att jag använder bitumen, bly-i-lera kladd på lådornas insidor för att öka lådans inre dämpning, men på utsidan vill iallafall jag inte behöva förbättra produkten. Då känns den inte "klar"...
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!