HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Chip tuning - försäkring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:27:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag förstår att suget efter att trimma sin bil finns, lite x-tra sprutt när det kan behövas. Men motor bör ju vara byggd efter vissa toleranser o fixar man så den ger mer kräm då kan det gå illa. Det ligger så mycket ekonomi i hur bilar byggs idag att toleranserna hålls på ett minimum.


Är det någon som har slagit Saabs långtidstest än ? Hur många märken som helst borde kunna men kommer grejerna att hålla ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:35:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det ligger så mycket ekonomi i hur bilar byggs idag att toleranserna hålls på ett minimum.

Det gör det säkert det,men om man läser lite,pratar med folk t.e.x på olika forum,så finns det enormt med kunnigt folk som redan gjort misstagen som kan tala om nästan på antalet häst vilka grejjor som funkar ihop och vilka som inte gör det,och det är ju ganska mycket mer effekt än original.sedan trimmning är en risk,liksom det mesta här i livet.

quote:
Är det någon som har slagit Saabs långtidstest än ?

Hur då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:48:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det e ju lääänge sedan nu men det var väl 2 Saab 900 turbo som körde runt en ovalbana. 100 000 Km o en genomsnitts fart av drygt 200 km/h om jag nu minns rätt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/15 12:54:48
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:52:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom har tydligen varit där fler gånger, första gången var på 80:talet

quote:
Saab returned to Talladega Speedway in 1996 with several new standard production 900s. The engines included normally aspirated 2.0L, turbocharged 2.0L and normally-aspirated 2.5L V6. The cars were driven day and night for eight days with brief stops for fuel, driver changes and tires. When it was finished Saab came away with 40 International and World speed endurance records in three engine size categories for time up to 24 hours (227.497 kph / 141.359 mph for the 2.0L Turbo) and distance up to 25,000 miles (226.450 kph / 140.709 mph, 2.0L Turbo). In 1997, Saab offered a "Talladega Edition" of the 900 to commemorate the record setting cars.






Från Wikipedia
quote:
In 1986 the Saab Long Run took place. Three standard Saab 9000 Turbos set 2 world records and 21 international records at the Talladega Superspeedway in Talladega, Alabama, USA. 100,000 km (62,137 miles) were covered with an average speed of 213.299 km/h (132.537 mph) and 50,000 miles (80,467 km) with an average speed of 213.686 km/h (132.778 mph).


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/15 12:54:14
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/04/18 :  17:29:21  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Varför inte köpa en bil med de prestanda man vill ha ??

Köpa en förstärkare på 100 watt och vill ha 150 ?????


I mitt fall fanns ingen Audi A3 med uppåt 300hk, tyvärr så tålde inte motorn den behandligen i längden

Edited by - Guru on 2007/04/18 17:30:25
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:25:00  Show Profile Send EmilH a Private Message
Har själv ägt en Saab 9000 Aero med Maptun steg 4 på, ca 310-315 hk och runt 500 Nm enligt rototest.
Innan jag köpte den så hade den varit trimmad med lite lägre effekt sedan den var ny av den tidigare ägaren, steg 1 från annan leverantör.
Den körde jag ca 12000 mil med utan några som helst problem och det blev körning med allt från vanliga resor till stripp och bankörning.
Den rullar fortfarande hos ny ägare utan problem så visst kan man trimma bilar om det görs med förstånd.
Totalt hade den rullat, när jag sålde den, runt 24000 mil. Sedan kanske den håller ännu längre utan trimm men jag känner till gott om bilar vars motorer krånglat/rasat tidigare än 24000 mil trots "vanlig" körning och utan trimm.

Anledning till att jag trimmade var att jag ville ha en bil med bättre prestanda men hade inte råd att köpa en bil med den effekten och prestandan som jag fick ut med Maptun steg 4. Visst, det finns bilar som är bra mycket bättre att ta ut på bana och köra med på kurviga vägar, men på motorväg och landsväg utan allt för mycket kurvor så hängde man med och körde ifrån prestanda bilar utan att ha de pengarna.

Jaja, ville bara visa att det kan ibland finnas själ till att trimma då man inte har pengarna men ändå vill ha prestanda.
Håller med om att det är bättre att köpa en bil med effekten man vill ha från början med tillhörande prestande för väghållning och bromsar osv men det går oftast inte hand i hand med ekonomin.
Får jag råd så skall jag direkt handla en BMW M5, Porsche eller något annat liknande med all prestanda man behöver i ett paket.

EDIT: Angående liknelsen med att "trimma" en förstärkare så borde väl det gå om man byter alla vitala delar för att få ut mer effekt eller? Kan ingenting om sådana operationer men borde det inte gå om man seriöst försöker trimma en sådan... eller?

Edited by - EmilH on 2007/04/18 22:27:36
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:18:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
tyvärr så tålde inte motorn den behandligen i längden

Hur behandlade du den då?

quote:
Angående liknelsen med att "trimma" en förstärkare så borde väl det gå om man byter alla vitala delar för att få ut mer effekt eller?

Det beror ju på hur delarna är dimmensionerade från början.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:51:25  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
tyvärr så tålde inte motorn den behandligen i längden
--------------------------------------------------------------------------------


Hur behandlade du den då?



Det var trimningen den inte tålde, rasade 2 ggr, ena gången gick toppen åt skogen andra gången så var det nått annat, brydde mig inte så mycket i vad som hände då för jag hade en extra motor stående
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2007/04/24 :  16:53:23  Show Profile Send coldcut a Private Message
En tanke för chipstrimmare och turbokonverterare m.m är att om du kvaddar bilen och försäkringsbolaget gör en undersökning där det kommer fram att modifikationer är gjorda på egen hand, slutar det sannolikt med att du inte får ut en spänn.

Helbilsgodkännandet skärptes dessutom 2006, så bilar tillverkade 2006 eller senare får du inte göra några ingrepp på alls. Allt enligt en bekant som satt en hel dag och pratade med besiktningsmän och polis angående att montera "lambo fästen" till dörrarna på sin Honda civic -06.

Detta satte dock Bryssel stopp för. Heja!

Edited by - coldcut on 2007/04/24 16:54:05
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:05:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
Har precis kommit underfund med varför politik är så ointressant, försökte läsa igenom lite Eu-direktiv angående detta, men orkade inte ta mig igenom allt.

Hittade något en bit ner i Bilaga 1 dock när det gäller helbilsgodkännande, punkterna 2.11,2.12,2.13.. Finns säkert mer om nån orkar

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:275:0001:01:SV:HTML

Detta dokument har dock med avgasrening att göra i 1a hand..

Edited by - coldcut on 2007/04/24 17:07:08
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000