Author |
Topic |
Kamelia
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 21:25:10
|
Är det någon som vet hur chip tuning påverkar bilen? Jag är intresserad av en Saab 9-3 2.0t 150 hk som chip tunats av BSR till 220 hk. Tex map bensinförbrukning, bromsar, försäkring, avgaser, ...
Edit: lagd till fråga om chipning och koppling till försäkring på sid 2 |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032 |
Edited by - Kamelia on 2007/04/12 19:46:09 |
|
PB
Member
127 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 21:54:49
|
Jag kan ett och annat om trimmade Saabar så skicka ett pm så kan jag svara på det mesta. |
Primare 30.1 --> Scan-Speak |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 22:19:14
|
Öka från 150hk till 220 med bara chip(laddtryck)? Urk |
|
|
Kamelia
Starting Member
32 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 23:26:40
|
Jag skulle tippa på att du inte får 220hk med chipet. Det är inte omöjligt men jag kan tänka mig att det är rätt liten turbo på dom där motorerna och då blir det mycket värme. Större turbo och IC kan vara ett krav om man vill få vettig trim. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8517 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 23:33:42
|
Får väl trycka på mer brännsle,brännsle kyler.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 00:11:17
|
Jag tror han föredrar att ha en fungerande katalysator |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 07:19:00
|
Ett av Skoda Octavias 1.8T chip, till samma motor som Passat och Audi, går från 150 till 193hk. Det är samma antal som RS-modellen. Just den motorn finns ju i en mängd olika effektvarianter från olika tillverkare.
Kan det inte vara så att övriga komponenter i bilen redan är dimensionerade för högre effektuttag? Mig veterliggen skilljer det sig inget motormässigt i övrigt utan det rör sig om effektdifferentiering (bas för skatt i Tyskland). Kan det inte vara samma sak med SAAB? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 09:02:26
|
Vet inget speciellt om SAAB, men generellt så är en så stor effektökning ett bra recept för en rejält minskad livslängd på motor/låda/drivaxlar etc. Det finns en anledning till att biltillverkaren kör mycket livslängdsprov etc. En kollega hade en chippad Skoda och det tog inte lång tid innan växellådan var kass, trots chiptrimmarens försäkringar att det inte var några problem. En kollegas granne fick samma erfarenhet med en Volvo.
Allt är beroende på hur ofta du utnyttjar effekten naturligtvis. Upp till dig om du vill ta risken. Jag hade för ett par år sedan (i några veckor) en 9-5 med samma motor som du, och hade jag behållit den bilen hade jag nog chippat den med just BSR 220hk. Men som sagt, man ska vara medveten om risken.
Jag har hört folk säga att den chippningen _kan_ ge lägre bensinförbrukning, men misstänker att är man gasglad så går det väldigt mycket åt andra hållet.
Edit:stavfel |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2007/04/04 09:20:31 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 09:04:19
|
Fick besked från en annan "trimningsfirma" om att min motor inte skulle gå att få snålare än den var från början.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 09:36:18
|
Kan rekomendera: http://www.nordictuning.com/main.php?page=welcome Har hft två st SAAB som chipats hos dom, en SAAB 900 T och en SAAB 9-5 2,3 T. Inga som helst problem, lägre bensin förbrukning så länge man inte trampar på gasen för mycket. De tar dessutom över garantin på motorn, inte helt oväsentligt. Körde 900:an till Norge på fjällsemester med box och full packning på 0,7 l/mil, snitt drygt 80km/tim. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 09:42:52
|
Hej,
En annan trimfirma som jag absolut tycker är värd att kontakta innan köp är: www.maptun.com
Lycka till!
Mvh Emil |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 11:05:40
|
Jag hade en en Saab 900 2.0 turbo (175 Hk) innan Alfan - den var chippad med BSR till ca 227 Hk - den kändes piggare men det började inte hända grejer förren jag bytte Downpipen till ett 3" med racekat, samt bytte till BSR 2.5" avgas och sportfilter, då var jag nog i närheten av de 220 - 230 Hk som utlovats, har även testat en Saab 9-3 2.0 Turbo som chipats av Nordic till 270 Hk - även här var luftfilter, avgas och downpipe utbytt och den bilen gick betydligt bättre, skulle tro att Nordic är rätt väg att gå om man vill ha mkt effekt.
På min BSR chippade märkte jag inte något speciellt med bränsleförbrukningen, gick snarare snålare om man körde lugnt, å andra sidan så drack den väl lite mer vid hårdkörning - angående driftsäkerheten, så är det nog inga problem vid normal körning, det finns dom som plockar ut 500 HK + med org, växellåda, det kan dock behövas en hårdare koppling, drivknutar och sånt tar givetvis lite mer stryk...
Kan ju säga att min Alfa Romeo 156 GTA (250 Hk - 3.2 L V6) känns betydligt piggare än min tidigare Saab - skulle tro att den är ganska likvärdig med den Nordic trimmade - men den dricker ännu mer bensin ...
Bara att trimma på - det är ju vansinningt kul
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 11:51:35
|
Har en Skoda Octavia 1,8T som chippats med BSR steg1+sportluftfilter. Effekten har ökat från 150 till 193hk och vridmomentet från 210 till 300 Nm och det märks Motorn känns betydligt råstarkare och verkar ha fått ett bredare register. Innan var det bra tryck på ganska låga varv men över 4000rpm hände inte så mycket. Nu accar den på rejält även på högre varv. Det är nu 4 år sedan den chippades och hitills har det inte varit några som helst problem. Bränsleförbrukningen är samma som innan. När jag och fiskekompisen åker på semester till Norge med fullpackad bil blir det ca. 190 mil varav 140mil landsväg och resten kortare dagsturer med kallstarter på småvägar. Snittförbrukningen brukar landa på blygsamma 0,68 l/mil |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:54:54
|
Nordic skulle jag definitivt hellre satsa på än BSR. Fast jag tycker ju att chiptrim är fel väg att gå om man inte bättrar på dom andra sakerna. Framförallt avgassystem är bra. Downpipen är den viktigaste biten. Byta till sportluftfilter ger ingen direkt påverkan annat än på ljudet och att det blir sämre än pappfilter efter ett tag. Att montera filter öppnare och suga in kalluft ger däremot en liten förbättring. Fast det står ju redan på STCS |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 08:59:06
|
om du chipptrimmar en Saab 9-5 linear så rekomenderas man att även byta ut kopplingen till den som sitter i aero modellen. Det finns även en del info på www.saabforum.nu |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 15:36:29
|
Skall du byta ngt (om du tänk dra på lite) så kan jag varmt rekommendera bromsarna, som verkligen e (åtminstånde var på 2002) under all kritik. jag bytte mina skivor; fram, två ggr under första året (93 aero -02). Motorn kan du nog vara lugnt för - den håller hur lätt som helst, dessutom är turbon inga problem på Saabs 4or. Man har traditionellt tagit ut betydligt mindre effekt än vad man kunnat (med hållbarhet i åtanke...) Tyvärr så beter sig saab inte så kul vid fullgas - du slipper tex byta fil med ratten ibland; det sköter bilen själv, vilket inte alltid är så kul... |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 16:00:10
|
Äsch, det håller dina sinnen skärpta |
/Jonas
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 16:55:18
|
Varför inte köpa en riktig bil från början ???
Enklare så...
MKVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 17:40:41
|
Short_cuts: Därför man får byta stötdämpare och fjädrar till nåt roligare.
Lech: Agree |
|
|
Kamelia
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 00:00:11
|
Tack för alla kommentarer. Tolkar jag det rätt om jag sammanfattar det med att trimningenger ger en ökad risk för slitage på bilen, men att det även beror på hur effekten av trimningen har utnytjats. Jag bör kanske vara lite extra försiktig om jag köper en trimmad bil privat. Trimningen ger effekt, men hanske inte alla hk som lovas. |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 19:19:22
|
Jag tycker inte du ska köpa en trimmad bil överhuvudtaget. Det blir bara skit. Ingen av biltillverkarna i hela världen håller på med sånt. När det görs varianter så görs dessa av utvalda företag som exvis för Mercedes av AMG,Brabus. BMW har sina pojkar osv...
Jag känner inte till något trimningsföretag som jobbar på så lösa grunder som "chipstrimning" enbart. Men det finns många skojare.
Köp rätt bil från början,det vinner du på.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/04/06 19:22:08 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 21:24:16
|
Bilarna tar ut lite lägre effekt på tyska skatteregler. Sedan trimmas de upp till vad de klarar av. Därför trimmning är stort i Tyskald åtminstone. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 22:03:38
|
Kaffekoppen ´Det är vad jag skriver : SKOJERI inget annat. Låt inte pojken luras av dina ........
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8517 Posts |
Posted - 2007/04/07 : 00:51:17
|
quote:
Jag tycker inte du ska köpa en trimmad bil överhuvudtaget. Det blir bara skit.
Det behöver det ju inte bli,är det riktigt gjort(det finns väl många firmor som är seriösa)och det hänger väl inte bara på trimfirman,det beror väl mest på den som kör bilen sen,burnar man vid varje rödljus och varvar max jämt ja då håller väl inte ens den värsta racingbil... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|