HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Äkta balanserade slutsteg --> skiljer dom sig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:10:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hejsan hoppsan

Skiljer sig slutsteg som är äkta balanserade från normala slutsteg i sitt sätt att driva ett par högtalare ? Balanserade slutsteg har ju dubbelt av allt, har det betydelse när man spelar ?

Frågan kanske låte lite dum Men jag upplevde ett par grejer i går som förvånade mig. Jag misstänker att det kan ha o göra med slutstegens interna fas att göra men är ej hundra då jag inte har hunnit/orkat kolla upp det än.

*edit*
Postade i fel fora först

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/31 12:13:46

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:20:37  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Äkta balancerat är en (enligt mig) elegant lösning med vissa fördelar. Men de ät ju igentligen bara det, en annan teknisk lösning, rent praktiskt har det ingen skillnad. Möjligen kan det vara svårare att hålla koll på fasen i ett balancerat system...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/03/31 :  14:57:47  Show Profile Send EAR a Private Message
Har för mig att ACCU vänder fasen jämört med andra steg

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  18:55:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo dom vänder fasen internt men inte på alla produkter
Jag tackar för svaret Jesper för jag förstod att det måste ju fungera på samma sätt som ett vanligt slutsteg i slutändan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:05:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Äkta balanserat i form av cirklotron kopplingen bjuder ju på en del fördelar. En inbyggd utsläckning av jämna övertoner, bara N eller P (NPN eller PNP) transistorer i utgångssteget - lättare att hitta bra matchningar. Bra om man vill ha enkla kretskopplingar med få förstärkande steg. Väldigt självjusterande om man använder SUSY återkoppling.

Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2007/03/31 19:06:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000