HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att testa utrustning....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:21:23  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Det diskuteras ju minst sagt mycket om detta, blindtester, F/E-test, ABX-test etc.

Men jag har inte hittat någon tråd (från senaste året åtminstone) om referenser etc så jag startar denna.Wink

Detta är mina egna uppfattningar om hur ett test kan gå till.

Min uppfattning är att man för att testa utrustning måste börja med en referensanläggning placerad i ett vettigt lyssningsrum. Denna anläggning som ska användas för utprovning ska självfallet vara av "avslöjande" kvalitet, alltså så bra att man kan höra skillnader med den (inte minst då elektroniken ändras). Den ska alltså vara "välupplöst" och "tydlig".

Till denna referensanläggning hör ett antal referensskivor, skivor man vet hur de låter eftersom detta är en förutsättning för att kunna upptäcka skillnader på ett förhållandevis säkert sätt. Okända skivor är svårare, detta eftersom man inte är van vid dessa vilket påverkar förmågan till att urskilja skillnader av nyanskaraktär.

Referensanläggningen byggs upp på ett sådant sätt att man enkelt kan ABX-testa och köra tester direkt mot referenserna. Man behöver då självfallet flera uppsättningar skivor så man snabbt kan växla mellan olika apparater samtidigt som samma musik spelas i samtliga fall. Detta eftersom sådan växling t.ex under en låt gör att man lättare kan lyssna efter skillnader i återgivningen.

Man bör självfallet vara van att lyssna till referensanläggningen i sitt "originalutförande", alltså utan några testobjekt inkopplade. Man behöver ju veta hur det låter för att kunna detektera avvikelser när t.ex CD-spelaren byts ut eller en ny högtalare används eller förstärkaren byts.

Mätutrustning behövs naturligtvis också, man mäter då upp referensanläggningen och kan sedan jämföra mätdata med vad som sker då någon komponent byts ut mot en annan, alltså om det dyker upp mätmässiga skillnader.

Till anläggningen hör en ABX-fjärr, alltså en knapp för A, B och X för att man ska kunna ABX-testa utrustningen. Eftersom man kör synkroniserad avspelning av musik, d.v.s att växling mellan apparaterna gör att man får samma låt i varje (musiken fortsätter oavbrutet s.a.s) underlättas detektering av skillnader. Låter musiken exakt likadant när man växlar eller låter den annorlunda?

Avvikelser beskrivs gentemot referensen. Hur låter testobjektet mot referensapparaten? Kan man efter ett antal lyssningar pricka ut testobjektet vid X-lyssningen?

Frågan vid X-lyssningen bör vara: skiljer sig ljudet på något sätt? Att identifiera en apparats ljudmässiga stil kan vara svårt om man inte är van vid den, däremot bör det gå att plocka skillnader mot referensen. Därför kan man expandera ABX genom att testa "ABXR" där R står för referens. D.v.s att man kan växla mellan referensen och X (valfri apparat men ej referensen).

Man testar alltså t.ex CD-spelare A, B mot referensen R, testar man sedan med X kan man växla mellan X och R. Detta för att kunna jämföra referensen mot den andra apparaten (som man inte känner till).

Testar man och mäter på detta sätt bör lyssningsintrycken bli förhållandevis korrekta. Detta då man blindtestar testobjekten mot referensen för att detektera skillnader referens kontra testobjekt. Skillnader mellan testobjekten provas sedan gentemot referensen, alltså ett "AR" respektive "BR"-test som sker öppet. Det kan även ske blint efter en tid när man lyssnat in sig på apparaterna.

När man slutligen testat AR, BR, ABX och ABRX summeras lyssningsintrycken och jämförs. Därefter redovisas intrycken från de olika testerna tillsammans med mätningar.

Genom att testa på detta vis i en referensanläggning bör man kunna få ett lyssningstest som är repeterbart i den uppsättningen. Likaså mätningar.

Testar man apparaterna i helt andra miljöer, med helt annan kringutrustning får man självfallet andra resultat, därför behövs en konstant referens.

Vad det gäller blindtester är min uppfattning att dessa bör utföras kontra referensen samtidigt som man bör vara van vid apparaternas ljudmässiga egenheter. Blindtestar man i en helt annan anläggning, med helt andra skivor etc blir resultatet osäkert då man inte "vet vad man ska lyssna efter" och de skillnader som finns riskerar att falla bort.

Som jag ser på saken bör ett blindtest ske mot den kända referensen. D.v.s referensen lyssnar man på öppet (man vet när den spelar) medan testobjektet lyssnas blint. Detta för att underlätta upptäckten av skillnader. Låter testobjektet annorlunda mot referensen? Låter detta annorlunda bättre eller sämre mot referensen?

Ett blindtest där man inte vet när något spelar (referens eller testobjekt) kan vara intressant att utföra som sidoarbete men då med meningen "kan referensen urskiljas?". Kan man inte plocka ut referensen i ett sådant test kan det innebära att de testade apparaterna låter likadant.

Jag är rätt säker på att ovan beskrivna tester på ett bra sätt kan fastslå om olika utrustning skiljer sig och att resultaten bör vara något sånär säkra.

Skulle jag haft resurserna hade jag gärna testat utrustning på beskrivet sätt.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:03:18  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tja, hur man kommer fram till vad man vill ha är ju var persons ensak och är man sedan nöjd så är det ju kanon

Jag tycker att du försöker göra ett så objektivt test du kan även om jag kan ha synpunkter på att lyssna på refensanläggningen öppet och sedan testobjektet blint. Blir det verkligen blint då??

Gör ingen jättevetenskap av detta för det finns det andra som gör och all heder åt dom utan din referens bör ju vara din egen annläggning och låna sedan hem och lyssna blint, på tvären och kors och tvärs igen och bestäm dig efter ett par dagar. Lånar inte butiken ut grejerna så gå till en annan butik.

Få se nu. Jag gissar på ca 15 inlägg innan denna tråd låses pga några som faktiskt ligger inne med sanningen och kör denna tråd i diket

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2007/03/30 18:04:09
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2007/03/30 :  19:02:13  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Detta är mest lite generella tankar från min sida om hur man testar. Vad det gäller öppen referens och blindlyssning på testobjekten är idén att se om testobjekten kan identifieras på ett enklare sätt vs referensen. Förutsättningen är dock naturligtvis att man testar minst två apparater mot referensen, växlingen blir alltså referens till valfritt testobjekt.

Anledningen till att jag kommer här och tycker beror på alla debatter om testmetoder, därför slog jag till med min egen syn på hur man utvärderar.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000