HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 dum fråga om kondesatorers värden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:10:43  Show Profile Send poppen a Private Message
Är den någon som vet hur man mäter värdena på kondesator och vad farat värdet står för ?

Har en stor ytmäsigt sätt kondesator på 1000 uF 30 volt samma presatna som en minder ytmässigt sätt kondensator på 1000 uF och 30 volt.

Jag vet att jag är dum nu men jag har inte läst el-tel tekniskt gymnasium.

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:32:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror inte att det är någon regel, men de flesta kvalitets kondingar jag har sett har varit större. Vad gäller prestanda osv lämnar jag det till nån som faktiskt vet...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:32:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror inte gymnasiet tar upp kondensatorer utan överlåter det oftast till högskolan.
Farad står för Couloumb/Volt dvs när vi lägger på en spänning på kondensatorn så kommer energin i kondensatorn öka.

En kondensator är två ytor som ligger (oftast)parallellt med varann. Antingen som platta skivor eller ihoprullad till en toarulle.
Det finns två saker som påverkar kapacitansen, arean av ytorna samt avståndet mellan dom. Ju längre avstånd desto mindre kapacitans.
Problemet med att ha ytorna så nära varann är att det kan bli överslag. Det är här vi får spänningståligheten , dvs upp till vilken spänning det inte blir överslag.
Ett sätt att komma förbi problemet är att ha någon form av isolator mellan skivorna. Då får vi högre spänningstålighet vid samma avstånd. Jag hoppas det ger en liten ledtråd på svaret till din fråga
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:51:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och tillägger att isolatorn, benämnd dielektrikum kan hjälpa till att höja kapacitansen. Dielektrikat har ett materialberoende värde som kallas dielektricitetskonstant och beror på materialet.

Vissa dielektrika kan pressa upp C-värdena ganska högt men är å andra sidan behäftade med trista egenskaper som gör kondingarna helt olämpliga till att överföra signaler. Tantalelektrolyter och keramiska kondingar är sådana. Keramiska kondingar "sjunger".

Formeln för en (platt)kondensator är C = e*(A/d) där C är kapacitans, A är plattornas area, d är avståndet mellan plattorna och e är dielektricitetskonstant. Som Lovan skrev ser du av formeln att om man ökar A eller minskar d ökar man kapacitansen.

En annan formel ser ut så här:
Q = C*U där Q är laddningen och U är spänningen.
Det är kanske detta samband du lite grann far efter, för om du tittar så har du samma laddning med C=10uF och U=100V som med C=100uF och U=10V.
Det är därför kapacitanserna i rörförsärkares nätaggregat ofta är ganska små - de är uppladdade till högre spänningar och innehåller samma laddning som i en transistorförstärkare (lite grovt).

Sorten är F (Farad). 1 F = 1000mF, 1mF = 1000uF, 1uF = 1000nF och 1nF = 1000pF. (m=milli, u=mikro, n=nano och p=piko)

Och om man inte vet kan man ju inte ställa en dum fråga.

Edited by - soundbrigade on 2007/03/30 14:52:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:00:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Har en stor ytmäsigt sätt kondesator på 1000 uF 30 volt samma presatna som en minder ytmässigt sätt kondensator på 1000 uF och 30 volt.

På den frågan kan man svara:
NEJ - se min och Lovans svar ovan.
JA. En elektrolytkonding är lite annorlunda jämfört med plast/papperskondingar som har två folier med isolering mellan sig.
Elektrolyten har bara ett folie och simmar i en elak kemisk blaska kallad elektrolyt. Ena "plattan" utgörs av folien och den andra av elektrolyten. Men isoleringen då??? Den utgörs av isolerande oxid på folien. För att öka arean etsar man folien så den blir knottrig MEN i samma ögonblick har elektronerna längre och krångligare väg att färdas när de ska "jobba". I en elektrolytkonding som inte är så hårt etsad är elektronerna "snabbare". Men den kondingen blir fysiskt större å andra sidan.

Alltså kondensatorer med samma värden kan skilja prestandamässigt. I ett nätaggregat kan det spela viss roll men är det kritiskt kan man sätta en plast- eller papperskonding på någon mikrofarad över elektrolyterna för att snabba upp lite.

Edited by - soundbrigade on 2007/03/30 15:02:01
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:43:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är inte det du benämner "snabbare" egentligen det som kallas minneseffekten av dielektrikumet? Det känns lite svårt att motivera skillnad i avstånd när vi pratar om mikrometer och minst halva ljusets hastighet...
Minneseffekten(som garanterat heter nånting annat) blir av att dielektrikumet "suger upp" elektroner precis som en tvättsvamp och lämnar ifrån dom efter ett tag. Och tiden vi pratar om här är lägre för dom med lägre dielektrikumkonstant.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:55:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Med "snabbare" kan man ju ocksa mena att den ekvivalenta serieresistansen (ESR vardet) hos kondensatorn ar lagre. En verklig kondensator har ju alltid en viss resistans sa en ekvivalent kret som kan anvandas som en "model" av en kondensator bestar av en perfekt kondesator och motstand i serie, dvs en RC-krets (ska man vara noga ar det annu vare, vid hoga frekvenser anvander man ekvivalenta kretsar med ett tiotal element for en enda kondensator).

Hog ESR innebar alltsa att kondensatorn beteer sig som ett lagpassfilter och sadana tillater som bekant inte hoga frekvenser, rent konkret innebar det att kondensatorn "reagerar" langsammare.
Det ar darfor keramiska kondensatorer anvands som avkopplingskondningar i digitala kretsar, dar ar "snabbheten" viktigare an storleken; aven valdigt sma kondensatorer pa nagra picofarad kan ibland gora skillnad for stigtiden.

Det finns ju ingen typ av kondensator som ar "bast" utan man maste valja typ efter applikation, en typisk krets med bada analoga och digitala delar kan darfor innehalla 4-5 olika typer. Elektrolyter, polypropylen och keramiska kondensatorer ar val de vanligaste i audio sammahang och har helt olika anvandningsomraden.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:56:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trevligt fredagsexperiment för den hågade:
Tag en elektrolytkondensator och ladda upp den med 10 volt eller så, ej högspänning.
Ladda ur den snabbt med en experimentkabel.
Mät vad som händer med spänningen direkt efter urladdningen.
Vad tror ni om det? Händer samma sak med en foliekonding?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  16:01:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Minneseffekt heter dielektrisk absorbtion och fungerar "båda vägarna".
Om man laddar upp en kondensator till en viss spänning kommer den att "tappa en del spänning" och det är inte elektroner som sluppit iväg utan speciella egenskaper hos dielektrikat som gör sig gällande.
Om man nu kortsluter kondingen och låter den ligga kommer dne efter en stund att förefalla lätt uppladdad - samma effekt har lämnat tillbaka laddning till kondensatorn.
Notera att denna effekt förekommer för alla typer av kondensatorer och är en likspänningseffekt. Den påverkar inte alls kondensatorn AC-mässigt.

Med den raspiga folien gäller ju att om du ökar vägen elektronerna ska gå med en faktor 2 eller 3 ökar ju ESR med och därmed stig/falltider. Det är denna slätare folie som används när man gör ärliga audio-elektrolyter. Många tillverkare märker samma konding med olika krympslangar och tar olika betalt för dem. Gissa vilken som är dyrast, den som ELFA säljer eller den som F:a Golden Audio Ears säljer?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  16:18:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sätter en peng på att Elfa tar mest.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  16:36:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En god vän och fd kollega från RIFA åkte bland annat runt till komponenttillverakre i Asien. Eftersom han är en dj*el på komponenter i allmänhet och kondensatorer i synnerhet frågade han just om audiokomponenter och de flesta företag hade en audioserie som togs ut från den ordinarie linan, försägs med annan krumpplast och såldes som audiokomponenter.
En del dock lade lite extra jobb på sina komponenter som att inte etsa folien i elektrolyter så hårt och mekaniskt montera dem bättre - så som RIFA alltid gjort med alla sina kondingar.
Jag kan tänka mig att det tillverkningsindustrin menar med High Quality innebär en komponent som är tåligare elektriskt och mekaniskt och inte en "ljudligt" bättre historia.
På samma sätt som en NIVA är en bättre bil för att den är tåligare och klarar mycket stryk men som däremot inte är speciellt komfortabel och körvänlig.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:10:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Eftersom det verkar finnas en hel del kunskap om kondensatorers mekaniska uppbyggnad här, så passar jag på att ställa en fråga!

Jag vet vad det är för skillnad på en bipolär och en polariserad elektrolyt, rent funktionsmässigt, men vad är det som skiljer dem åt i uppbyggnaden?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:17:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
En bipolär är två seriekopplade polariserade elektrolyter fast den ena omvänd. Typ.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:45:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inte en susning, men en bipolär är ingen särskilt bra konding men ska man ha 100uF i högtalarfiltret får man nog sura i det bitna äpplet om man inte vill lägga Lotto-vinsten på polyprop.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:49:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
En fråga som inte känns helt självklar är om man har en ena folien dubbelvikt över den andra, om det leder till ~2x kapacitansen mot om den inte var vikt?



Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:56:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Jag vet att jag är dum nu men jag har inte läst el-tel tekniskt gymnasium.


Du är inte dum, du har bara inte lärt dig detta förr.
Man lever för att lära och man dör aldrig fullärd

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:58:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Se bara min signatur....lol

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:05:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
jag har inte läst el-tel tekniskt gymnasium


Det har inte jag heller,men det hindrar inte mig.
Klart man lär så länge man lever.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:09:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fråga på, det har jag gjort sen första dagen jag sysslade med diy. Hade det inte varit för hjälpen jag fått av folk på detta forum(för många att nämna) hade jag inte byggt ngt själv...och ännu värre inte haft en av de bättre stereoanläggningar jag hört och som till mkt stor del består av diy eller moddade prylar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/31 :  01:34:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag har inte läst el-tel tekniskt gymnasium
Inte jag heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/31 :  09:24:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det har jag men jag kommer ändå inte ihåg allt läste då


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/31 :  09:37:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en universitetsutbildning i fysik med elektronikinriktning men det är preskriberat vid det här dagset....

Om kondingen ovan - du har konding överallt på alla sidor. Man skulle kunna påstå att du får dubblad kapacitans när du rullar ihop folierna än om du skulle lägga ut dem platt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000