HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningströtthet CD/Vinyl, Lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:30:24  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag står inför ett dilemma, jag tycker både cd och vinyl har sina förtjänster, även om jag klart föredrar vinylljudet. Jag kan sitta och lyssna på ett gäng cd-skivor och häpnas över mediets renhet och detaljskärpa, efter att par skivor infinner sig dock lyssningströttheten. Mediet upplevs då väl hårt, kantigt i övre mellanregister, bitvis platt ljudbild och med en väl energisk diskant. Många inspelningar fungerar hyfsat, överlag så stör man sig dock ofta över något.

När man sedan kör igång vinylen så upplevs CD-ljudet som instängt och dynamikfattigt, ljudbilden öppnas upp och musiken andas. Jag kan lyssna skiva efter skiva, bra som dåliga inspelningar är njutbara och det musikaliska budskapet kommer för det mesta fram.

Vad kan vara en lösning för att få CD-ljudet att låta mer analogt, vilket jag uppfattar som mest korrekt? Varit inne på spåret tidigare#8230; Då High-End spelare testats så har liknelser ofta gjorts med bra vinylljud, frågan är då vad de lyckats med då#8230; Många förespråkar rör i signalkällan men är inte det att förflytta problemet? Har ofta sett rör i övre mid-fi spelaren men att det sedan är borta i de riktigt seriösa apparaterna, hur kommer det sig? Har personligen hört en rad mid-fi spelare med rör men som inte imponerat, högre upp finns dock Audio Aero Capitole som gjort intryck (dock utanför min budget) I övrigt känns lite som en förskönande genväg#8230; Åsikter synpunkter? Vill ogärna behöva lägga ofantliga summor för att få ett vettigt cd-ljud. Alternativet är att lägga ner cd-ljudet igen och bygga ut vinylen ytterligare#8230;

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:37:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Cd-ljudet kan upplevas som hårt och vasst om man har fel utrustning. Har man en bra cd-spelare och bra förstärkare, högtalare och kablar med rätt ljudegenskaper, dvs som inte låter ljust är det inget problem. Lyssningsrummets akustik är naturligtvis också en viktig faktor. Själv upplever jag ingen lyssningsatrötthet trots att jag bara lyssnar på Cd. Vissa (få) skivor kan upplevas som ljusa men då beror det på att de är inspelade/mastrade så.

I vissa fall låter helt enkelt motsvarande vinyversioner bättre än cd-versioner, beklagligt men det beror inte på något fel på cd-formatet som sådant utan på att de som producerat/mastrat har gjort ett dåligt jobb. Eller anpassat ljudet till skvalradio och till "mp3-generationen" som inte bryr sig allt för mycket om hur det låter.

VÄLDIGT många cd-skivor låter dock MYCKET bra utan att ge lyssningströtthet IMO, OM man nu har "rätt" anläggning och rum. Men allt för många låter ju också skit tyvärr, framförallt inom vissa musikgenres (tex rock, hårdrock, metal).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/29 09:43:36
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:45:46  Show Profile Send HEGE a Private Message
matte76: Tror lyssingströtthet är ett väldigt relativt begrepp som även varierar mkt från person till person. Pröva lyssna på en cd-skiva och sedan lyssna på samma skiva på en vinyl (setuperna ska naturlgtvis vara jämlika). Jag har hört många så kallade bra setuper med en "bra cd-spelare och bra förstärkare, högtalare och kablar med rätt ljudegenskaper" i jämförelse med bra vinylljud låter det ändå sterilt och hårt för mig... Vad är lösningen för dig?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:48:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja kanske det, men att säga att det är en "generell sanning" stämmer nog inte. Har iofs inte jämfört med vinylversionerna då jag inte har vinylspelare eller vinylskivor. Har du koll på ditt rum och akustiken där? Lösningen för mig är som sagt anläggningens ljudegenskaper och tillräckligt bra akustik i rummet. Och att man väljer rätt cd-skivor och rätt cd-versioner (remastrat eller inte). Det finns som sagt många cd-skivor som inte har de egenskaper du skriver. Enligt mig då alltså. Det finns tyvärr även många som har de problem du beskriver. Dessa undviks så gott det går.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/29 09:49:41
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:49:22  Show Profile Send HEGE a Private Message
matte76

Såg att du editerat kraftigt...

Jag verkar helt enkelt inte tåla det digitala mediet så bra som många andra, söker därför tips på mer analogljudande alternativ...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:50:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Testa rörförstärkare och rör cd-spelare som "sminkar till" ljudet lite!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:51:57  Show Profile Send HEGE a Private Message
Inte sagt att CD-mediet inte kan låta underbart... För mig känns det dock som att vinylen går att leva med betydligt längre... Alltså oavsett musiksmak och inspelning så kan jag njuta av musik från morgon till kväll utan att bli lyssingstrött...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:16:07  Show Profile Send HEGE a Private Message
matte76: Tror inte riktigt du förstår vad jag vill få fram med tråden, vill inte peka med hela handen och dra några "generella sanningar", Säger bara vad "jag" upplever och hoppades att någon kanske kände igen sig. Då kanske någon till och med kommit på en intressant lösning på problemet#8230; Är väl medveten om att det finns bra och dåliga inspelningar på cd, ifall man har en något så när neutral anläggning så anser jag dock man hör tydliga brister i majoritet av cd-skivorna av idag. De är ju mestadels gjorda för att låta bra i bilen och micro-stereon#8230; Skillnaden är dock väldigt stor på vinylskivor också, upplever dock inte den lika negativt.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:27:31  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Ett ord: Nagra.

Nej, nej, reklam .../Pac

ok ok. Jag gillar Naim och Rega också.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2007/03/29 22:04:12
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:31:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Alternativet är att lägga ner cd-ljudet igen och bygga ut vinylen ytterligare#8230
Låter som det mest troliga när man läser dina erfarenheter kring CD. Vet inte vad du har testat hemma, men Hegel CD-spelaren som du har anses väl som ganska neutral.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:37:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hemma hos mig är en LP12/Ittok/OM40 lika skön att lyssna som min Quad 99CDP, eller tvärtom...ligger på soffan och bara njuter...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:40:52  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ranefjord: Nagra?

FBK: För att nämna några märken: Meridan, Copland, Primare, Opera...
Det är riktigt att Hegelspelaren är rätt neutral, tycker dock den har mkt av vinylens driv och hyffsad dynamik...
Vill dock ha det organiska och homogena ifrån vinylen också, utan att få en död och inbäddad klang...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:46:12  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Mediet upplevs då väl hårt, kantigt i övre mellanregister, bitvis platt ljudbild och med en väl energisk diskant.
Jag vet att det låter tråkigt, men dom frekvenserna du nämner, förstärkta av rummets tidiga reflexer tror jag nästan alltid är orsaken till lyssningströtthet. Dom frekvenserna kanske är mindre framhävda på vinylen?
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:50:42  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Nagras CD-spelare alltså. :) Den är grym.

Som sagt reklam hör inte hemma här ...//Pac

Snoogens
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:53:42  Show Profile Send HEGE a Private Message
ljud: Rummet är ganska allright akustiskt. Förstår inte riktigt hur vinylen som spelar tämligen öppet inte har några problem med rummet medan cd-spelaren skulle ha det.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:58:45  Show Profile Send HEGE a Private Message
Kanske varit otydlig#8230; CD-skivor kan låta bra hos mig också! När det är bra och godkända inspelningar, annars blir jag dock rätt less... Tror mer det är själva källmaterialet jag inte tål... Finns det inget som kan försköna majoriteten inspelningar och få bort den typiskt digitala klangen?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:11:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en License dac en utveckling av Forsell dac samma konstruktör Peter Bremen. Den spelar mycket analogt och fin musik.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:15:02  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Finns det inget som kan försköna majoriteten inspelningar och få bort den typiskt digitala klangen?
Men då är väl tex rör en bra grej? Pröva: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1033&menu=1 Jag hade den hemma, men tyckte den lät lite väl varmt och gosigt. Skulle tom. våga säga att den färgade ordentligt, detta med bekostnad på detaljrikedom. Den är ju inte vansinningt dyr heller.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:27:45  Show Profile Send mayro a Private Message

rör "försköna". Nä va är detta grabbar.. Snacka om fördomar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:44:14  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tycker det är synd att prata generellt om rör som att färga ljudet. Billiga rörsaker färgar ljudet precis lika mycket som billiga transistor saker gör. Har ju med kvalitén på saker att göra.


Nu har jag lite ångest att jag inte tog med min ayon cd-spelare ner till dig. Är ganska säker på att det skulle nog lösa de "problem" som du beskriver nedan. Oavsett rör eller inte så är det en cd-spelare som ljudmässigt är högklassigt vilket är det som är viktigast.

Edited by - jaejin on 2007/03/29 11:45:04
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  12:09:54  Show Profile Send HEGE a Private Message
svejk: Den lät intressant! Minns Ontecs dacar som väldigt trevliga också, just dynamiska och lite analoga i klangen. Vill helst inte ha separat DAC och Drive dock...

mayro, jaejin: de flesta vet nog att så inte behöver vara fallet, även om många söker just lite "rörmagi" i röster osv...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/29 :  19:27:14  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Kanske varit otydlig#8230; CD-skivor kan låta bra hos mig också! När det är bra och godkända inspelningar, annars blir jag dock rätt less... Tror mer det är själva källmaterialet jag inte tål... Finns det inget som kan försköna majoriteten inspelningar och få bort den typiskt digitala klangen?



Tror det handlar mest om att dom flesta CD skivor du har är masterat så dåligt, tyvärr. Nästan alla jag testat har en höjd diskant och sämre dynamik än vinylversionen.
Det är inte så mycket du kan göra. Det jag kan tänka mig är en rör CD spelare som mjukar upp diskanten lite så det inte låter lika hårt. Men det hjälper ju inte den dynamikfattiga ljudet, tyvärr.

Så finns skivorna på vinyl, kolla upp dom. Dom andra som finns bara på CD, testa en rör CD spelare eller dyl.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/29 :  20:31:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tror det handlar mest om att dom flesta CD skivor du har är masterat så dåligt, tyvärr. Nästan alla jag testat har en höjd diskant och sämre dynamik än vinylversionen.
Det är inte så mycket du kan göra. Det jag kan tänka mig är en rör CD spelare som mjukar upp diskanten lite så det inte låter lika hårt. Men det hjälper ju inte den dynamikfattiga ljudet, tyvärr.

Så finns skivorna på vinyl, kolla upp dom. Dom andra som finns bara på CD, testa en rör CD spelare eller dyl.


Bara det är en anledning till att hoppa över till vinyl !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/29 :  20:43:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som sagt, låångt ifrån alla cd-skivor har ovanstående problem, och många versioner av skivor på cd har inte de problem som andra versioner av samma skiva på cd har! Ha koll och jämför. Ett bra exempel: De flesta av Rhinos remastrade cd-utgåvor av gamla klassiker låter mycket bra på cd.

Sen är det ju så att vissa är mer känsliga för ljust och hårt ljud än andra, och vissa föredrar vinylljudet framför cd-ljudet (om man kan generalisera så).

Själv har jag svårt för vinyl, inte pga ljudet utan pga formatets osmidighet och klumpighet (att byta låt är en plåga tex) samtidigt som skivorna är skrymmande/tar för mycket plats. Skivorna är också dyra och svåra att få tag på om man ska köpa nysläppta skivor. Men smaken är olika.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/29 20:54:40
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/29 :  21:20:16  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag har fått en uppfattning av att det vi hör och upplever via olika medier är bara fragment av vad som vi kan uppleva med alla sinnen i natura. Alla medier har sina olika begränsningar och kapaciteter. Upplever som du HEGE lyssningströtthet ju mer information som fattas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000