HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya kondensatorn exploderade varför ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  09:18:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra och billiga komponenter (snabba leveranser dessutom) - kolla www.bhiab.se.
Bra och billiga är också www.conrad.se.

Glöm Black Gate, det är bara standardkondingar med snygg logga och ett orimligt högt pris.
Ska du har BRA kondingar ska du köpa RIFA.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  10:18:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker för min del att Black Gate är väldigt bra. De och Os-Con är de bästa jag stött på. Rifa är som sagt också väldigt bra, det beror lite på var de ska sitta. Som katodavkoppling i ett rörsteg t.ex skulle jag välja i första hand Black Gate eller i andra hand Os-Con.

Om det är värt pengarna beror ju i första hand på hur pass bra kretslösningen är. I vissa fall är det ingen mening med mer högpresterande komponenter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/30 :  11:18:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Var hittar man Os-Con ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  11:48:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lugna sig Poppen!!!!!
OS-CON hittar du på ELFA, men innan du beställer, kolla var komponenter sitter, vad de gör och därmed vilka egenskaper som värdesätts.
Du kan hitta superstabila motstånd med 0,001% precision som enbart är lämpade för DC. Kondingar har också olika och ibland motsägeslefulla egenskaper.
I ett nätaggregat kan du slänga in vilka kondingar du vill. Kolla bara att kapacitansen är tillräcklig - ta ett lämpligt beräkningsprogram till hjälp för att kolla upp det. Vidare ska kondigen tåla spänningen, men utnyttja max 90% av kondingens spänningstålighet - exvis 50V märkspänning är ganska lagom för spänningar på ca 40V. Det finns INGEN vits att ta i vad gäller spänningståligheten. En 100V-konding kan vara sämre tom.
Och slutligen ESR - Effektiv SerieResistans, alltså det "inbyggda" parasitmotstånd du hittar i alla kondingar. Detta ska vara lågt för att inte i onödan ge upphov till effektutveckling/värme och hindra att kondingen snabbt lämnar ifrån sig laddningar.
Ofta hänger kapacitans, ESR och spänninsgtålighet ihop på något sätt.
Du kan till viss del själv påverka (nu pratar vi PSU) resultatet genom att köra fyrpolsanslutningar till kondingarna. Alltså två sladdar från diodbryggan ansluter till PLUS och MINUS på kondingen och du har två sladdar som ansluter från samma uttag till dina kretsar.

Ett slutligt råd från en komponentfascist: lyssna vad folk säger och gör men ta det lugnt - rusa inte iväg och skaffa det som är hetast utan lär dig elektroniken och bygg upp din egen bank av erfarenhet och kunnande. Om någon ropar tantalmotstånd och du okritiskt köper sådana, och nästa vecka är det trådlindat - vad har du lärt dig??

Och till Poppen och alla andra glada entusiaster - det här är inga pekpinnar till enskild DIYist utan mina råd till ALLA som valt en underbar hobby.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  12:00:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra råd tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/04/02 :  08:53:12  Show Profile Send poppen a Private Message
Tack Mr Soundbridge,
Nu sitter det en Philips 1000 uF / 40 volts kondensator i ingångs kondensatorn på hörlursstärkaren. Jag tror nog att viktigare med kvalitets kondensatorer tillde som sitter närmast opampen en en de som sitter vid ström ingången. Den första kondensatorn ska ju bara ladda upp spänningen kan matas i förstärkaren - Ifall jag inte har missuppfattat det hela.
MVH
Poppen
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:25:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ytterligare tips är att kontrollera hur man sätter dit sakerna innan man löder gör det inte en gång utan 2-3 gånger innan man löder dit dem så slipper man göra felsökningar eller förstörda komponenter.

Jag startar alla mina nybyggda apparater utomhus skulle det gå fel slipper man konstiga dofter inomhus.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:58:23  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag kontroler noga nu var plus och minus sitter låter aparaten gå och känner noga ifall komponenterna blir varma. Ifall konmdensatorn blir varm är den troligen felkoplad. Den ska ju inte bli varm om den är rätt koplad.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:35:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Den första kondensatorn ska ju bara ladda upp spänningen kan matas i förstärkaren

"Bara och bara" det är den spänningen du lyssnar på i dina lurar eller högtalare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/04/03 :  08:26:09  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag vet att den inte får understiga 15 volt eftersom ingångsspänningen är på 15 volt. Ifall de understiger den tåligheten borde de koka då också.

Men tack ändå för påminnelsen

Edited by - poppen on 2007/04/03 08:26:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/03 :  11:22:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kort repitition. Bäst resultat får man med kondingar med lågt ESR. Ytterligare bonus om de är mekaniskt stabila och välgjorda = inget skrammel.
Kondingar i spänningsledarna har olika funktion. Elektrolyterna filtrerar pulserade växelspänning och utgör en bank av laddningar som försträkarna jobbar med och använder. Mindre kondingar längs vägen har ungefär samma syfta men tjänar mer som tillfälliga laddningsbankar varifrån ström snabbt kan hämtas när det behövs till korta pulser på förstärkarutgångarna. Det kan också sitta små plats eller keramiska kondingar vilka filtererar bort störningar som uppstår på spänningsledarna.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/04/03 :  11:32:41  Show Profile Send poppen a Private Message
Intressant läsning Sound bridge. det betyder att man kan lägga en liten kondensator typ wima paralelt med uppladnings kondensatorn så den filtrerar bort oönskade frekvenser. det gäller väl då att välja rätt sorts men wima verkar vara bra.Eller är jag ute och cyklar igen ???
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/03 :  13:49:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man kan väl säga:
a) kondingarna i nätdelen/nätaggregatet kan man parallellkoppla med mindre världen eftersom en stor 100 ooouF-lyt kanske svarar så snabbt på en snabb spik (vare sig utifrån eller från förstärkaren). Det rekommenderas då att man tar ett gäng kondingar som är sådär en 100-del av den största och så vidare, alltså 10 000uF // 100uF // 1uF // 10nF. De mindre värdena i plast eftersom de är "snabbare" än elektrolyter.

b) inne bland kretsarna kan man kasta in kondingar från +/-matningarna till jord. Dessa kan var elektrolyt på kanske 10-100uF och lite plast eller keramiska på kanske 10nF-100nF. Dessa klipper spikar som genereras inne i förstärkarkretsen. Har du t ex ett aktivt filter med 6 styck opampar kan man koppla en 10nF konding mellan matningarna och jord vid varje opamp så vet du att den opamp inte stör någon annan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:49:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
eller keramiska

Ja,är inte dom "skramliga"då?Har förstått att dessa inte är lämpliga för audio.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/04/03 :  19:43:49  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har varit med om att lytar har polvänt och därför poffat. Det är inte vanligt men inträffar lite överraskande ibland

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:43:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Ja,är inte dom "skramliga"då?Har förstått att dessa inte är lämpliga för audio.

Som filterkonding i en nätdel skulle jag inte tveka att använda dem, men inte använda som kopplingskondensator (för utom i min AMP3:a).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2007/04/04 :  17:54:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Som filterkonding i en nätdel skulle jag inte tveka att använda dem

Ja,alla är vi olika.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000