HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Eton ER4 och två TP C92-6 basar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/27 :  20:24:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej vad skulle ni bygga om ni fick ett gäng element av dessa, ett Eton ER4 två TP c92-6 per högtalare och det skall bli sterio utan dess like och krama det bästa möjliga ur dessa element tillsammans???
Visst är det härligt med vårkännslor och man vill prova något nytt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/27 :  20:33:31  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag skulle sålt ena paret C92-6 och köpt ett mellanregister för pengarna. Sen skulle jag byggt en trevägare, tror att Er4 inte vill gå så lågt att den kan möta c92'an på ett bra sätt i en tvåvägs konfig.

Edit: Hmm..det kanske inte ingick att man fick sälja ett par

Edited by - Guru on 2007/03/27 20:36:47
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7823 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:22:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade sålt rasket och köpt bredbandare och trioder!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/27 :  22:28:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Jag skulle sålt ena paret C92-6 och köpt ett mellanregister för pengarna


För att kunna köra med 6dB filter då eller????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:40:16  Show Profile Send Guru a Private Message
Främst för att undvika konstigheterna C92 har för sig runt 2500Hz ( om jag inte minns fel)
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:28:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vilka konstigheter menar du då??
Det ända konstiga jag set på deras mätningar är ju vid 5000Hz, kan det vara deras galler som skallrar med då eller är det konens spöke.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:41:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
MTM variant är ju mest lockande. Kan du sy ihop det utan att impedansen blir för låg eller för hög?

Du behöver nog gå upp i delnings-ordning för att få en vettig belastbarhet på systemet. ER4'an är inte kul om den pressas (vad/vem är det?)...och uppbrytningen i T&P-elementen är heller ingen vacker sång.

Bör väl bli en golvare om ca 35, 40 liter portad med bra output nedåt. Se till att skaffa lite större port så att det kan andas tillräckligt fritt.

Dina T&P-element är bra men jag hade gärna sett T&P femman (C82 t.ex) eller Eton's femma och en komplettering med bas nederst. Kanske 2*C92 som bas, köp till en Eton-femma per låda. Låt C92'orna jobba upp till baffelstödet. Dela ev mot Eton-femman vid ca 500 hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:58:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Vid 5000Hz ska det ju vara

quote:
Dina T&P-element är bra men jag hade gärna sett T&P femman (C82 t.ex) eller Eton's femma och en komplettering med bas nederst. Kanske 2*C92 som bas, köp till en Eton-femma per låda. Låt C92'orna jobba upp till baffelstödet. Dela ev mot Eton-femman vid ca 500 hz.



Tror jag skulle bli en kanonfin högtalare, jag hade en liknande setup fast med ett ATC 3"element som körde 800-3800 Hz samt bara en c92 i botten.

Edited by - Guru on 2007/03/28 15:04:47
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/28 :  19:40:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Bör väl bli en golvare om ca 35, 40 liter portad med bra output nedåt. Se till att skaffa lite större port så att det kan andas tillräckligt fritt.



För två eller ett element 35/40liter???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/28 :  19:42:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Två element.. Alltså som i förslaget sist i mitt inlägg ovan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:10:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
OK
Räcker en 85mm port per högtalare om man skall lufta två 6,5 tummare??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:16:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
85 mm i innerdiameter låter till och med "stort"! Frågan är om du får rum med den längdmässigt inne i lådan. Men helt klart OK. Jag har 65 mm's port (i Floro) med areoportar i ändarna. Funkar väldigt bra.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/29 :  17:11:18  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hittade en vinklad port på biltema som har inn dia på 85mm som går in fint.
Jag skall testa att porta om lådan framåt också så kan jag alltinera med den Aero 68mm bakåt och på det viset testa vilket som passar bäst i mitt rum.
Anledningen till en större Biltema 85mm är med tanke på att den inte har trattar 24/25kr st kostade de, och det är ju inte fy skamm för att labba lite.
Som sagt jag skall forsätta att labba lite till med den befintliga MTM, har just nu cirka 45liter mot tidigare 58liter.
Lägger nog upp lite bilder sedan så får ni se insidan på mina 70*70kg golden age byggsatser

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/30 :  11:15:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har ändrat mig lite vad gäller portarna, jag skall ta upp för Aero porten framtill också så det blir en rättvisare gemförelse på vilket som funkar bäst port (fram eller bak i mitt rum).
Det som är ännu roligare är att jag även kommer att kunna prova biltemas 85mm port i samma hålupptagning

quote:
Jag har 65 mm's port (i Floro) med areoportar i ändarna. Funkar väldigt bra.


65mm är väll inte 3tummaren från Aero port, är den inte 68/69mm någonting????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:41:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det stämmer nog - 68 mm är dom nog!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:48:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Här kommer lite bilder på skräpet som jag leker med, filteret kommer att få EKK 1,7mm i stället för tidigare Teflar2 och luftningen bakom basarna på baffeln kommer att karvas ur lite till för att kunna andas lite bättre.
Sedan återstår det att borra upp ett till hål för den alternativa barporten under den nedersta basen i samma höjd som den befintliga som mynnar bakåt nu.
På det viset kan jag visa vägen fram till ved som passar bäst i mitt rum, det är då bara att plugga den ena orten med skumgummi och den sätts ur funktion ja ja ja ni fårstår nog
Trevlig helg på er alla.






Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000