HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pontiac Firebird
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/03/24 :  20:46:00  Show Profile Send Hasse a Private Message
Min kompis håller på att fixa till en Firebird 455a. Av nån konstig anledning så läggs det mer pengar på motorn än på stereon?? Nu har han bestämt sig för att skaffa hyfsat ljud till bilen i allafall. Han är ingen basnarkoman men det behövs nog lite tryck i basen om man överröst mororljudet. hehe. Så har ni några tips om billjud. villka grejer ska man ha och var ska dom sitta? Ska man använda trunken som baslåda?

PS Han gillar tidstypiskmusik typ Alice Cooper.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/03/24 :  21:49:23  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
I en sån bil ska man inte ha nägon stereo, det räcker med musiken man fär ur gaspedalen o räcker inte det så --- trimma mer!!!

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/03/25 :  01:14:11  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
I en sån bil ska man inte ha nägon stereo, det räcker med musiken man fär ur gaspedalen o räcker inte det så --- trimma mer!!!

Jag håller med! Även om jag personligen gillar små nätta italienskor som trivs på höga varv framför stora klumpiga amerikanskor som mullrar snarare än sjunger och dessutom väger gjutjärn.

Men om man nu måste ha något så finns det ju en ganska stor marknad för billjud. Rockford fosgate gör ju ganska trevliga högtalare för billjud. Gemini (om de ens finns kvar) bygger ganska trevliga slutsteg för bil marknaden. Vill man sedan vara riktigt seriös så ska man ju bygga med separat försteg, slutsteg och signal källa(or). Jag har ett Nakamichi försteg som är konstruerat för bil bruk om din vän är intresserad. Ett riktigt värstimg försteg! Ljud kvaliten är riktigt hög!!!
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:35:45  Show Profile Send epifant a Private Message
En "jänkare" skal såklart ha store basser i skuffen! 15" JBL, Eminence, Beyma, B&C...?

Og så må man ha solid midbass. B&C 8NDL51, $125 fra [url=http://www.usspeaker.com/B&C-8NDL51-1.htm]US speaker[/url]



Og kanskje waveguides? USD, Illusion, Image Dynamics..

Old-school Soundstream, Rockford, MTX, Xtant, McIntosh osv. til amplifikasjon
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:58:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
En 8-track bandspelare med inbyggd 2 x 1 Watt förstärkare och 5" högtalare i dörrarna är tidstypiskt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/25 :  19:01:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Problemet med firebirds är att det inte finns högtalare i dörrarna på dom original. Visst kan man kapa upp dörrsidorna men det känns ju lite trist. Original sitter det ju högtalare i instrumentpanelen som skjuter ljudet uppåt men det är ju inte på något sätt optimalt.
Jag funderade ett tag på om man skulle sätta diskanter i ett par egengjutna A-stolpar men det blev aldrig av.
Har sett varianter där man satt högtalare vid kardantunneln också. Det är inte lika förstörande på bilen men ljudet kommer komma från golvet vilket är lite trist.

Att använda trunken som baslåda är nog ingen bra ide. Vädertätningarna runt luckan är inge vidare täta av sig så man vill nog ha en låda byggd för subben. Inga problem att montera fast det mot baksätet. Kan vara knivigare längre bak då det inte brukar finnas några öglor eller fästanordningar(som jag kommer ihåg på rak arm). Där kan man även fästa slutstegen.

Edited by - Lovan on 2007/03/25 19:05:39
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/03/25 :  22:07:16  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag tror att budgeten är ganska liten när det gäller ljudet. Borde det inte räcka med en bra 8 tummere för att få bra bas i bilen? Dessutor föreslog jag att han skulle köra pappershögtalare för att det är rokrenroll. =)

RE: En 8-track bandspelare med inbyggd 2 x 1 Watt förstärkare ...
Jag tror det satt nåt sånt i från början.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/25 :  22:09:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Sitter det nåt i hatthyllan på den nu? Isf kan man ju tänka sig att byta ut det mot något roligare till en början.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2007/03/25 :  22:13:19  Show Profile Send mjon a Private Message
En riktig fin gammal muskeljänkare med baslåda?!! Det låter som en hädelse i mina öron...
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/03/26 :  00:09:58  Show Profile Send dmr a Private Message
I E.M.M.A. forumet finns det kunskap om billjud

http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=12

En McIntosh CD är väl lagom retro i den kärran

Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/26 :  09:24:52  Show Profile Send qvisten a Private Message
en jänk ska ha jänk grejer, stora och tungdrivna...earthquake eller cervin wega är utmärkta exempel, och gärna 15"are från 80-talet(ni vet, dom med svart kon och röd/orange upphängning) spelar högt så in i fan om man bara har nått som klarar av att driva dom. jag har haft en EQ 15" en gång och det var nästan så man var tvungen att gråta en skvätt då den gick sönder och är nu stolt ägare till en 12" i samma serie och ja, den spelar lika gudomligt bra den också. framsystem finns väl också från både cw och eq men jag skulle nog hellre satsa på phenix gold eller arizona eagle och om han ska ha en cd, ilket jag antar, så har jag alltid tyck om alpine, stilrena och spelar bra.
Och som du säger hasse, pappkoner är rock n roll
slutsteg blir ju en knivigare fråga om bugdeten är snäv, men stort, tungt och amerikanskt är att föredra earthquakes nya serier ska visst kunna driva det mesta, tyvärr så kostar dom därefter också
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:34:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Hitta en orginal radio från samma år bilen byggdes. Ska det vara retro ska det vara retro. Inget mordärnt tjaffs i en nästan veteran bil. Bara musil äldre än när bilen byggdes vilket han ju gjör.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:16:39  Show Profile Send Hasse a Private Message
Shit den McIntosh CDn va ju ascool! Jag ska hålla utkik efter cw grejer och sånt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/03/27 :  16:45:21  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm åsikterna om bilstereo i sådana här åk går ju i sär...

men jag tillhör nog det läger som tycker att en liten stereo som låter lite är helt ok och att motorn är det som ska sjunga ut... HÖGT och ordentligt...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000