HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rel Storm 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/24 :  19:35:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message

Något jag klurar på är: Hur är det möjligt att rel:en avlastar monitorerna i dem lägsta frekvenserna? När monitorerna är kopplade till slutsteget. Rel:en är också kopplad till samma terminaler på slutsteget.

Är det möjligt att Rel:en avlastar monitorerna ändå????

Sedan tycker jag att den medföljande Speakon kontakten och sladden ser lite skruttig ut. Undrar om det kan bli mer välljud med en bättre och grövre sådan.

det går ju att koppla Rel:en med vanlig signalkabel från pre-out på försteget. Men då avlastas inte monitorerna om jag förstått det hela rätt.

Sedan att vända 180 grader???



Subben borde ju kunna stå var som helst i rummet tycker jag?



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/03/24 21:47:46

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:31:34  Show Profile Send ulfsan a Private Message
http://www.rel.net/NewST-manual-5-Mar2003.pdf
....samt svar på PM som du fått....
/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:48:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Det avlastar alltså inte i den bemärkelsen. Däremot kanske man sänker på stärkare pag av tillskottet av bas. Men det kanske blir precis tvärtom, om du gillar vad du hör!

Edited by - ljud on 2007/03/24 23:49:08
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/25 :  09:46:41  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Något jag klurar på är: Hur är det möjligt att rel:en avlastar monitorerna i dem lägsta frekvenserna? När monitorerna är kopplade till slutsteget. Rel:en är också kopplad till samma terminaler på slutsteget.
Är det möjligt att Rel:en avlastar monitorerna ändå????

En kompis köpte min gamla Quake och kopplade den som REL förespråkar. Han har Martens MILES II (31 -20 000Hz)och driver dessa med en rätt så krallig E.A.R rörförstärkare (kommer ej ihåg modellen). Han upplevde (jag också) framför allt att rösterna, både de kvinnliga och de manliga, fick mycket mer botten, själ eller hur man nu ska säga. Han delade den strax under 30 Hz. Detta visar att "alla" naturliga ljud har både har över och undertoner som behöver få komma fram få ett "naturligt" ljud.
Det är kanske det du upplever när du säger att monitorerna verkar avlastas? Detta gäller nog inte bara REL subbar utan de flesta "hifi-subbar" om de kopplas på detta sätt.
quote:
Sedan tycker jag att den medföljande Speakon kontakten och sladden ser lite skruttig ut. Undrar om det kan bli mer välljud med en bättre och grövre sådan.

Testa. Det går nog att bygga en själv för ganska lite pengar.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000