HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvaliteten på Skype
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/24 :  13:34:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Fick mig en rejäl knäck häromveckan när jag använde Skype för första gången. Jag kör all min musik från datorn, så allt dataljud går också genom stereon och ut i hifi-högtalarna. Tycker själv att ljudet är riktigt bra. Men så när jag för första gången kopplade upp mig med Skype för att snacka med en av mina polare, slog det mig att han lät inte som han gör i verkligheten! Alltså, jag hörde ju att det var han så klart, men det lät inte så bra som jag tycker att det borde göra. Det var något i tonläget som inte stämnde. Nu vet jag ju att hans röst först ska in i mikrofonen på hans dator, sen genom hans ljudkort, sen Skype osv och det kan ju mycket väl vara så att det är dessa steg som påverkar ljudet mest. Men ändå - det känns oroande eftersom han är den första referens som jag vet exakt hur den låter live som jag hört på min anläggning.

Snälla, säg att det nog inte är min anläggning som färgar ljudet i detta fall!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/24 :  14:14:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tror helt klart att det är din anläggning. Så där kan du ju inte leva! Dags för en asdyr uppgradering!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/03/27 :  11:01:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, använd inte skype som en referens, det är klart illa, ljudkvaliteten kan ju bäst beskrivas som bristfällig, kan inte ens tro att du är allvarlig. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

BorO
Starting Member

13 Posts

Posted - 2007/03/28 :  16:02:34  Show Profile Send BorO a Private Message
Jag har haft samma problem som du. Jag tänkte och tänkte vad det kunde vara och kom fram till att ett nytt slutsteg behövdes. Efter uppgraderingen med nya steget låter det klockrent. Det är som att personen jag pratar med befinner sig i rummet.

Spooky

:)

Squeezbox -> Zell ZD200 MkII -> Aurum Cantus Melody 103 -> me happy :)
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/28 :  22:45:33  Show Profile Send Marc a Private Message
Alltså, jag var verkligen allvarlig. Men ok, efter att ha läst era svar inser jag att jag iallfall inte behöver ligga sömnlös på nätterna över detta!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000