HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Cd-skivor med både bra musik OCH bra ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:11:46  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Om man jämför dessa med original CD-versionerna (A&M records) som jag införskaffade begagnade för något år sedan tycker jag de låter klart bättre än de remastrade versionerna från 1995. Original CD-utgåvorna har inte körts igenom några kompressorer och dynamiken från mastertapen är bevarad fullt ut.



Samma det jag läst. Dom remastrade från 95 är sämre än original utgåvan och dom från 2003 är ÄNNU sämre med pressad dynamik.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:25:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej du nin det stämmer inte. Var har du läst det? De remastrade från 2003 låter väldigt bra och klart bättre än de från 1995. Kolla tex vad ALLA skriver på www.amazon.com om detta. Alla tycker att remasters från 2003 låter betydligt bättre än de från 1995, med mer och bättre bas bland annat. Se nedan.

Om Back in black tex:

"And the sound quality? I personally listened to the previous CD edition and this version back to back, and not only can you hear the difference but also FEEL the difference. The new version projects with more force and clarity. The previous CD was okay as it was, but Sony really took it to a whole new level. You'll get to hear tracks like "Hells Bells," "Back in Back" and "Shoot to Thrill" like you never heard them before."

"This newley remastered edition of "Back In Black" now on the Epic Label surpasses the older 1994 remastered version in that the volume is pumped up higher, there's definately more bottom end and mid-range. I actually listened to both versions of the disc and this new one blows the other away."

"Well,the 2003 remaster here is awesome sonically.While the previous 1994 Atlantic remaster(done by Ted Jensen) sounded tame and timid,Epic's one(done by George Marino) took it to next level,sounding bassier,ballsier and much truer to the original vinyl verison."


Och om Highway to hell:

"This newly remastered cd which is now under the Epic label sounds much better than the older 1994 remastered version. The bottom end, mid-range and output level have all been increased dramatically. I've actually compared them and found this new release to be the superior of the two."

Om Powerage:

"The remaster does a wonderful job of restoring the power to these recordings; I bought the first issue of this CD back in the 90's and it just sucked - the sound was thin and poorly mixed. The new reissues are a million times better sounding."

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/05 14:41:21
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:33:47  Show Profile Send nin a Private Message
Ointressant vad svensson skriver. Att dom gillar totalt sönderpressad dynamik är ju knappast någon rättsnöre för vad som är bra och icke bra ur ett hifi perspektiv.

Hifirocker, du kanske kan ta några screenshots med audacity eller dyl och visa skillanden i dynamik mellan utgåvorna, vore kanon. :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:36:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Det är inte Svensson som skriver. Se mitt editerade inlägg ovan. Var har du läst att de skulle ha dåligt ljud? Lyssna på dem själv är mitt tips.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:39:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ursäkta, jag skrev fel tidigare, de flesta original CD-utgåvorna är släppta på Atlantic och en del på ATCO, men inte A&M records.

En bra sajt att efterforska olika utgåvor på är: www.discogs.com
Sajten är inte helt ofelbar men i princip stämmer uppgifterna när det gäller katalognummer och liknande, vilket är bra att känna till om man letar begagnade skivor på t.ex. www.gemm.com





Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:44:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nin:

Tyvärr har jag inte de programvarorna i min dator, men jag kan se om jag har möjlighet att fixa det senare i veckan.
Jag har dock sålt mina remastrade versioner så det blir inga screenshots på dem tyvärr. Men jag vet hur 1995-utgåvorna ser ut jämfört med original CD-utgåvorna och 1995-utgåvorna är helt klart loudness-drabbade.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:57:28  Show Profile Send nin a Private Message
matte76, Läst flera så jämfört dom mot orignal CDn och 2003 remastringarna är totalt sönderpressade med compression. Ladda hem audacity och ta några screenshots från 2003 BiB remeastring och lägg upp så får vi se.


hifirocker, Audacity (sök på google) är gratisprogram och väldigt bra program för sånt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:46:56  Show Profile Send nin a Private Message
När man läser detta:
"This newley remastered edition of "Back In Black" now on the Epic Label surpasses the older 1994 remastered version in that the volume is pumped up higher, there's definately more bottom end and mid-range. I actually listened to both versions of the disc and this new one blows the other away."

Så kan man t o m läsa att den är mer dynamiskt komprimerad. Sedan sa Barry Diament såhär om hur hans mastering av original Atlatic CDn
"That was 1/2" analog fed directly to the A-D encoder with nothing in between (no console, etc) except for 10 feet of cables I used to bring in from home."

Så den låter väldigt likt originalmastern.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/05 :  16:25:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Läst flera så jämfört dom mot orignal CDn och 2003 remastringarna är totalt sönderpressade med compression


nin: Du får gärna länka till VAR du läst det om remastern från 2003

Trots det du skriver så tycker alla på Amazon.com som jämfört remastern från 2003 med remastern från 1995 att den från 03 har betydligt bättre ljud med mer bas etc.

quote:
I actually listened to both versions of the disc and this new one blows the other away


Dvs den från 03 är överlägsen den från 95.

Men jag ska prova att installera audacity och kolla hur man gör med ljudanalys som du brukar göra. Återkommer!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/05 16:26:02
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/05 :  16:53:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Nu har jag tre filer klara, rippade till wav med Exact audio copy från Highway to hell respektive Back in black. Hur lägger jag in dessa Audacity-filer på forumet så man ser de som bilder?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  17:16:41  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
nin: Du får gärna länka till VAR du läst det om remastern från 2003

Trots det du skriver så tycker alla på Amazon.com som jämfört remastern från 2003 med remastern från 1995 att den från 03 har betydligt bättre ljud med mer bas etc.


Mer bas? Ja, det är ju som sagt lätt att höja basen när man masterar så jag förstår inte vad du menar med detta. Amazon.com är inte intressant eftersom det knappast är audiofiler som skriver där. Det jag läst är från Steve Hoffman's forum.

Du tar och markerar audacity programet sen alt+print screen. Öppna paint och spara som jpg. Ta sen och lägg upp dom på http://imageshack.us/. Sen är det bara länka in dom här.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:08:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så nin, här är resultatet av Audacity. De tre låtarna är "Highway to hell" från skivan med samma namn, samt "Back in black" och "You shook me all night long" från Back in black-skivan. Kan inte tyda graferna riktigt, vad säger de? Lyssnade på skivorna idag igen och jag vidhåller att de låter bra.






- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/05 21:11:07
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:17:38  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej igen!

Nu har jag tagit screenshot på några låtar från Higwway to hell, black in black och High voltage. Jag sparade dem som jpeg-bilder i paint, är det OK? (jag tycker det verkar funka)

Jag kan dock inte lägga in bilder på hififorums bildarkiv.
Däremot kan jag melja över screenshot-bilderna om det är någon som kan/vill lägga upp dem. Bara att PM:a över mejladress.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  23:25:15  Show Profile Send nin a Private Message
Hifirocker, du kan ladda upp dom på http://imageshack.us/


matte76, jag tog hem rem CDn av back in black och så hitta jag en rip av den tidiga Tyska CDn. Tog och normaliserade till samma genomsnittliga nivå
Rem CD, back in black



Tyska CDn


Lyssna lite och jämförde och jag föredrog den Tyska ripen TROTS den var en MP3a i 160kbps medans rem var 320 kbps lame! Rem versionen hade hissad bas och diskant och låt mer dynamiskt pressad, som vi även ser på bilderna.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  23:36:54  Show Profile Send nin a Private Message
Eller vad sägs om Hell's Bells?

Rem CD 2003


Tyska CDn
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/06/05 :  23:57:26  Show Profile Send ninja a Private Message
Helt otroligt och vi betalar för det!

nin, du gör mig bara så j**** förbannad!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/06/06 09:31:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/06 :  09:26:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Dina mätningar ser ju inte alls ut som mina, på mina i Audacity ser det ut som att det finns mer dynamik på inspelningarna (även om volymen ser ut att vara hög). Eller har jag gjort något fel? Det är inte så att mp3-formatet och/eller normaliseringen skär bort info, tex dynamik?

Vid lyssning tycker jag fortfarande att skivorna låter bra, vilket ju många fler med mig tycker (tex på Amazon.com)...märkligt.

Här följer bilder från Hifirockers originalskivor, dvs ej remastrade.












Det hade varit kul att provköpa original-cd-skivorna utan remastring för att jämföra med mina remastrade, någon som vet var man kan få tag på dem? CDON etc säljer ju bara de remastrade...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/06 09:53:06
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2007/06/06 :  10:20:51  Show Profile Send lusse a Private Message
Jag vill gå tillbaka till Iron Maiden. Jag har hört dem på Roskildefestivalen. Då var ljudet öronbedövande och man kunde inte höra sångaren speciellt tydligt. Det var bara de som kunde texterna utantill som hörde vad de sjöng. Där är en väldigt bra PA-anläggning för det kan låta sagolikt på Oranga scenen. Då ska man inte förvänta sig att man skall göra det på CD iheller.
Är det någon som håller med mig?
Eller skall det låta bättre på CD än live?
Vill man att det skall låta som en studioinspelning?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2007/06/06 10:21:52
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:06:17  Show Profile Send Peg a Private Message
matte76: Varje gång en topp slår i taket (fönsterkanterna (1.0 , -1.0)) så byts hela musik signalen momentant ut mot ett helt rakt streck och det låter som extra dist.

Har du några bra hörlurar så prova med dem, jag tippar på att akustiken hos dig (om de senaste bilderna i din tråd stämmer) grötar till det så mycket att du inte hör disten för så var det hos mig förut och det gick i princip bara att lyssna på väldigt gles musik.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:18:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Originalen ser ju vettiga ut. Sen har klåfingrarna kommit fram...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/06 :  14:00:08  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
nin: Dina mätningar ser ju inte alls ut som mina, på mina i Audacity ser det ut som att det finns mer dynamik på inspelningarna (även om volymen ser ut att vara hög). Eller har jag gjort något fel? Det är inte så att mp3-formatet och/eller normaliseringen skär bort info, tex dynamik?


Det är för du har dragit ut din audacity till väldigt stor. Om du tar samma låter i audacity och minska ner storleken på programmet (så vi inte får problem med lägga upp dom här) så ser du att det ser ungefär lika ut som cool edit bilderna. Mina är väl runt 700 pixlar breda, för det är vad man oftast max får posta på forum.
Mp3 formatet tar inte bort dynamik och original CDn är ju 160 kpbs mp3 så
Man kan även kolla skillnaden i dynamik här


Där nya Rem har avg 9,66 db så har gamla tyska avg på 14,74 db. Klart mer dynamisk på den gamla.
Dock kan jag hålla med om att rem skivan av BiB inte är helt värdelös, det finns bättre exempel på väldigt dåliga rem skivor, men den är fortfarande rejält pressad när det gäller dynamiken. Håller på och leta efter original vinylen så får vi se hur den låter.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/06 :  14:06:22  Show Profile Send nin a Private Message
Eftersom denna sidan redan är fylld med för stora bilder så gör jag samma synd jag med
Jämför hifirockers Shoot to kill från org CDn


Mot samma låt på rem CD (och lika bred bild)


Så ser man rätt rejäla skillnader i dynamik
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/06 :  14:39:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tvi vale.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000