HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylljud på CD-R? Terratec Phono PreAmp Studio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/23 :  08:46:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hittade Terratec Phono PreAmp Studio, USB, RIAA förstärkare på www.kjell.com. Artikelnr 38104. Om man för över sina vinylskivors ljud med denna manick till datorn och sedan bränner på CD-R borde man väl få samma ljudkvalitet som på vinylskivan? Många cd-skivor anses ju ha sämre ljud än motsvarande vinylskiva eftersom cd-skivorna komprimeras och mastras hårt, vilket gör att de låter odynamiskt och ofta ljust och platt/hårt. Det känns ganska lockande att föra över tex Rolling Stones Decca-skivor på vinyl till CD-R

Ovanstående metod bör väl innebära att man får "vinylljudet" på CD-R och att man då slipper komprimering och dålig mastring som tyvärr ofta missgynnar cd-versionerna vs. vinylversionerna?

Edit - Från Kjell & Companys hemsida:

quote:
RIAA-förstärkare för USB. Överför dina kassettband och LP-skivor till digitalt format och bränn ut dina favoriter på CD-skivor. Bara att ansluta en skivspelare till phonoingången eller ett kassetdäck till line-ingången. Inget bekymmer med ljudkort, drivrutiner eller strömförsörjning, starta bara den medföljande programvaran och börja spela in. Mycket hög kvalitet på ljudåtergivningen. Filtrera enkelt bort störningar, brus, hack m.m i programvaran Sound Rescue. Allt sker i realtid, inga väntetider. USB-anslutning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/23 09:04:20

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:51:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Det finns en tråd om detta i vinylforum. Tänk på att AD-omvandlare låter olika. De billiga låter oftast inget bra.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59166
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:59:57  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

Problemet blir ju dock att du "digitaliserar" det anoaloga ljudet & därmed tappar i kvalitet, mao får du mycket digitalt skräp & framförallt också jitter.

En billig vinylspelare, låt säga för ca 10.000:- låter ofta så bra att du får spela upp motsvarande matrial på en långt mycket dyrare cd-spelare. Mycket beror ju också självklart på nål & riia.

Problem nr2 är att jag upplever att om man bränner en cd-skiva så låter den sällan som orginalet, jag har testat med lite olika cd-r skivor & de som funkar bäst tycker jag är de svarta cd-r skivorna & de i guld.
Resultatet har blivet att jag endast har kanske ca 10st brännda skivor i hela min samling, & det är normalt musik som jag inte lyssnar på normalt, typ Pantera, Helmet osv.
Dock är det så att jag tycker att ORGINAL cd:n låter bättre än den brända, oavsett vilken hastighet jag bränner i.

Visst finns det många cd som låter bra/rätt inspelade både på gammal hederlig cd men även sacd & framförallt xrcd kan ju låta bra, men vinylen känns mera avslappnande att lyssna på (läs NATURLIG ).

Jag resonerar såhär: Vinylskivan är analog, så även våra öron. Vi skulle med andra ord ha "digitala öron" om man nu ska säga att cd-skivan är naturlig.

Mvh
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:56:30  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har lyssnat på ett par CD-R som inspelats från vinylskivor. De har alla haft riktigt bra ljud. Antar att det är själva processen artist -> ljudmedium som görs annorlunda på vinyl jämfört med CD... eventuellt.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:22:23  Show Profile Send Stormen a Private Message
Här finns lite intressant läsning om jitter och olika cd-skivor
här

Det verkar som att visst jitter från orginalpressning kan korrigeras genom att kopiera till en cd.
Dock så är kvalitén hos vanliga PC-brännare varierande.

Edited by - Stormen on 2007/03/23 11:27:10
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:25:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag läste något att för att behålla upplösningen skulle man lägga över lp ljudet till dvd-audio

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/03/23 :  12:22:34  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Mycket hög kvalitet på ljudåtergivningen. Filtrera enkelt bort störningar, brus, hack m.m i programvaran Sound Rescue.


Pyttsan, jag spekulerar att Terratec inte kan konstruera ett RIAA lika bra som 'våra' hifi-företag och att de inte heller producerar
en AD-konverter som är särskilt högvärdig. Åtminstone inte i en
billig förpackning.

Vad jag har förstått behöver man en god HIFI-RIAA samt ett studio-ljudkort, helst med 24bit 96kHz AD.

Men däremot till Mattes fråga om det blir bättre än dagens
sönderkomprimerade remaster. Detta kan jag väl tro att det
blir så det är bara att försöka.

Jag njuter dock själv av vinyl på svarven och har CD-utgåvor
som backup. Visst är vinyl snäppet bättre hos mig, men inte
så mycket bättre att jag ofta orkar mixtra med vinyl.

Martin
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:34:38  Show Profile Send nin a Private Message
Om A/D omvandlaren är bra så lär dom låta stort sett identiska (berorende på om pickupen skapar massa ultraljuds skräp också = MC).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000