Har inte lyssnat på nån högtalare med detta element...men ett par förslag "rätt ut i luften"...En liten 2-vägshögtalare (tillsammans med en diskant) med basreflex..eller som mellanregister till en 3-vägshögtalare..
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Verkar intressant, laddade hem en pdf jag hittade med ritning. Skulle detta bygge passa elementet någorlunda? Vad är skillnaden mellan mkII och mkIII som jag också hittade länkar till när jag googlade.
Utan att ha kollat efter så tror jag att det är storleken på kompressionskammaren som skiljer (eller så var det skillnaden mellan MkI och II). Hur som helst kan det nog vara idé att bygga på så vis att du kan lossa på någonting och komma åt att ändra volymen med t.ex. sandpåsar.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Jag hade velat höra ett par såna där i tractrix-trattar eller liknande, kanske biradial. En ordentlig 12" eller 15" i basen som jobbar under säg 300hz i sluten låda, skulle vara ett intressant projekt
Do never underestimate the power of a large number of morons!