HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur sanera mögel på bilklädsel??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:40:54  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Bror min hämtade sin Miyata o upptäckte massor av mögel på bälten,inredning o säten

Nån som har några tips??

Han har pratat med en del recondare som inte hade en aning om vad han skulle göra:(

Tips mottages gärna!

Patrik


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:46:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det beror väl lite på om mögeln spridit sig in i stoppningen på stolarna. Annars kanske man kan montera loss bälten och klädsel och lägga dem i blöt ett tag i ngt starkt, bakteriedödande osv som inte sabbar/bleker klädseln?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:03:33  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Kan han inte lämna tillbaks bilen? Hade aldrig accepterat att där var mögel i klädseln. Har garanterat satt sig på cabben också. Även om det inte syns så måste han sanera cabben. Det kommer att dyka upp även på den annars.

Antar att han köpt den väldigt billigt eller?
Importerat från Tyskland?

Lider med honom oavsett vilket.

Edit: Har tyvärr ingen lösning på problemet. Förutom att försöka hitta nya stolar på mobile.de eller tyska Ebay. Brukar vara hyfsade priser.



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2007/03/20 20:05:03
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:38:24  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Googla efter saneringsfirmor/konsult.

Finns en firma i Borås som är bra (men dyr)

Jag vet att mögliga textilier saneras med en s.k. ozonkammare, vet dock ej hur den fungerar.

Hoppas det ordnar sig.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:47:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kruxet med mögel e väl att allt måste väck annars kommer det som e kvar att sprida sig igen?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:49:15  Show Profile Send Poe a Private Message
Ta bort allt "fysiskt" mögel, dvs det som syns. Sedan lämna bilen till en (seriös)rekonditioneringsfirma som kan ozonröka bilen. Det dödar allt organiskt.

Fast om den är köpt på bilfirma skulle jag åka tillbaks med den bums och få dem att fixa det.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2007/03/21 08:50:52
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/21 :  09:14:37  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för era tips!
Tyvärr är den köpt privat förra sommaren så det blir svårt att lämna tillbaka.
Men bror min hade oxå hört detta med ånga,jag ska vidarebefodra era tips men fortsätt gärna o komma med tips om ni kommer på nått.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:04:30  Show Profile Send Stormen a Private Message
När jag letade reda på hur man tar bort dålig lukt i AC. Så beror det på att små löv krupin in o börjat mögla o ruttna.
Så det kom fram att klorin används fortfarande av militären i Usa för att döda bakteriekulturer i labb. Detta bleker givetvis klädseln otroligt och kan inte rekomenderas på textilier. Det finns ett annat medel som bonden använder till att tvätta korna med. Detta medel används tydligen idag i div labb för att döda olika bakteriekulturer mm. Detta bleker inte. Luktar inte lika illa som klorin och har en lätt rosa/röd färg för att man inte ska blanda ihop det med tex vatten.
Detta medel finns säkert att köpa hos lantgården. (när man syftar på att tvätta kor så måste det vara spenarna innan mjölkning man menar som ska döda ev bakterier.)
För att ta bort kraftiga dofter i tex kläder så använder man ättikssprit. Man lägger kläderna i blöt eller så tar man 1 dl i tvättmaskinen. Har testat själv på träningskläder, skydd och annat materiel och det fungerar över förväntan. Läs mer på Pärstorpsättikas hemsida.

Det var de "husmorstipps" som jag kom på för tillfället

Lycka till med bilen.

Edited by - Stormen on 2007/03/21 11:05:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000