HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CNC-Fräs kontakter för forumets Raven klon projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:49:41  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bitarna ska vara i rent järn.
Kan du rita upp hur du menar med att bitarna skulle se ut?
Problemet är att varje millimeter påverkar hur slutresultatet låter, hur frekvensförloppet blir, känslighet mm. mm.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:01:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummmm

Jo vi kan laserskära, stansa, nibbla ut bitarna också..
Stansa tror jag vi kan räkna bort med en gång, eftersom detta kräver ett stansverktyg. sära ut tunna bitar med laser, vatten eller nibbla ut dem är nog likvärdigt primässigt.
Anledningen till att jag föreslog vattenskärning är att det finns en firma här i Linköping som kan fixa mindre serier vid sidanom om det inte är någon panik. man lämnar en DXF (autocadfil) till dem så fixar de bitarna så fort som möjligt.

Att tillverka en bit med hjälp av nc-fräs går väll också bra om det finns någon som har lust att lägga ett par timmar på att programmera den, såvida att det inte finna rätt sorts cad-modell o postprossesor så att man kan få ett skapligt nc-program från början.
Personligen tror jag att enstycks tillverkning i nc-fräs blir attans dyrt. Såvida det inte finns någon som har en nc-fräs o inte har något att göra. En ide kan vara att höra med någon industriskola om de inte kan "fixa" bitar som programering/fräsöving
Min systers sambo har visserligen en gammal nc-fräs men den är inte installerad än o lär inte bli det det närmaste året.
Jo en nc-fräs fixar för det mesta yttre kantradier o så men beroende på viken sorts fräs det är så fixar den olika bra.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:06:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Linköping, därifrån kommer min gitarrgalne vän,
som jobbade med laserskärning och gravering där
tidigare.. kanske ni har många lasers osv där.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:07:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
DXF eller andra CAD filer borde inte vara något som helst problem!
För att kunna genoföra projektet med dom Magneter vi tänkt oss måste minst 25personer vara intreserade så då blir det 50st ex av varje bit.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:11:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Rent järn???

Finns inte... Det kommer alltid att finnas div andra material i stålet.
Vilka egenskaper i materialet vill man åt?
Skall det vara magnetiskt/omagnetiskt.
Vilken kristallstruktur skall det ha osv..
Tittar man i ett kol/stål diagram så finns det stålvarianter som är helt omagnetiska. det finns även varianter som är mer eller mindre bearbetbara o så.

Tyvärr har jag inget bra cadprogram här hemma.
Jag kan fixa en skiss imorgon på jobbet(jobbar vanligtvis med craptia.. upps förlåt Catia ska det vara).

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2002/11/27 22:14:43
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:16:45  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag kan skicka dessa ovanstående som DXF filer till dig om du vill. norman, Dahlberg vad vill vi ha för material?
Metalurgi är inte min starka sida. Det ska släppa igenom magnetism så bra som möjligt och kunna ta ca 1,5Tesla utan att bli mättat vad jag förståt.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:17:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo det finns nog några st firmor i den här stan som har laserskärning eller vattenskärning.

Det kan nog vara värt att kolla med industiskolorna.
Har bekanta som fixat bitar den vägen o det brukar kosta materialet o en o annan tårta

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:20:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tobbe, är du själv intreserad av några ribbons?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:29:40  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag kan skicka dessa ovanstående som DXF filer till dig om du vill. norman, Dahlberg vad vill vi ha för material?
Metalurgi är inte min starka sida. Det ska släppa igenom magnetism så bra som möjligt och kunna ta ca 1,5Tesla utan att bli mättat vad jag förståt.



Kan inte heller nåt om olika metaller... men permeabiliteten borde stå i nån formelsamling för vanliga legeringar. Iof så har man så stort luftgap så att det kanske inte spelar så stor roll vad man har för permeabilitet sålänge den är >>1....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:31:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummmmm

Det låter som ett spännande projekt men jag kan inte påstå att jag vet exakt vad det går ut på o vad slutresultat väntas bil.
Kan man få en kort resume? Orkar inte läsa igenom hela tråden.
Har kollat i den men förstår inteallt
Som sagt högtalarteori är inte min starka sida. jag är mekanikkonstrukör o kan väll bygga saker i de flesta material.
har väll även kvar lite grundläggande elkunskaper o så

Jo du kan skicka mig en DXF fil så ska jag visa dem ritningen o fråga vad det kommer att kosta. Är det ok med typ 5mm stålplåt.
det vore även bra om det går att lägga till två 5mm hål så att man kan bunta ihop dem.
Det borde bli bra magnetisktkontakt om man slipar av ytorna först o sedan oljar dem med någon magnetisk ledande olja.
maila den till tobbe@faust.org

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:39:48  Show Profile Send kasra a Private Message
Bakstycket ska lätt gå att fixa med vattenskärning, tjockleken kan dock variera mellan maskinens kapacitet men om man delar den i två 75mm bitar ska det inte vara några problem.

Laserskärning är väl inte alls intressant då det knappt skär mer än några millimeter.

Det bästa med högst precision och finaste kanter osv. är ju att fräsa ur ett stycke med cnc!

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:05:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här under är en bild på ett förslag från pse300b, som han säger går att fräsa:

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/11/27 23:11:29
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  00:01:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Det var nog den elegantaste lösningen jag har sett så här långt. Svarva, dela på länden och efterbeabeta i fräsen, snyggt. Skall köra en simulering imorgon men bara att titta på den säger mig att det kommer att fungera helt perfekt.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/11/28 :  00:46:50  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Skulle man inte kunna använda sig av en gnistmaskin.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  08:12:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt finns det någon som har tillgång till en nc-fräs så är det troligtvis det bästa.
Visst går det att vattenskära en 150mm plåt med snittytan kommer inte att bli något bra o kommer toligtvis kräva en hel del efterbearbetning.
Pse300 förslag ser inte fel ut.
Först svarva o sedan dela biten, problem är nog delningen av biten men det går att lösa.
Min personliga uppfattning är att om man vill ha en billig lösning så ska man hålla sig till enkla geometrier som går att tillverka utan allt för avancerade maskiner.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  09:36:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har pratat med jobbets tillverkings guru
Han kom med iden att först svarva biten sedan dela den med vattenskärning o efter det planfräsa kanterna.
Han skulle även se om vi inte hade några spillbitar i lämpligt material (rund bult Ø120mm längd min150mm).

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  09:51:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Strålande!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  09:59:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag börjar förstå nu hur det fungerar och vad som är lätt och svårt att göra.
Jag sitter precis och jobbar på en ny modell.
Hur mycket rundning klarar fräsen av med lätthet?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  10:30:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Sådär...

Hur skulle det här gå att fräsa:


Slutresultatet skulle bli mycket fina:

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/11/28 10:31:29
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  10:44:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det finns nog inga generella regler för kantradier.
Ska man fräsa det för hand i en vanlig manuellfäräs så är
yttre kanradier inget kul.
Fräser man biren i en nc-fräs så är det inga större problem med yttrekantradier, där beror slutresultatet lite på hur många frihetesgrader fräsen har.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  10:58:55  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hur skulle det jag har visat ovan fungera?

Ja just det en samanfatning av Raven tråden ville du ha också...
Raven R3.1 är av många klassad som världens bästa diskant / bredbands ellement.
Det har en känslighet på 100dB/2.83Voch täcker 500-40'000Hz!
Tyvärr kostar det där efter också en bit över 20'000kr/st
Därför skulle en klon av detta ellement vara av intresse eftersom jag och många andra gärna skulle äga denna pjäs, men inte har 40'000kr liggande
Som det nu ser ut hamnar priset på ca 1'500kr/st i stället

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:14:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om man utgår från att man svarvar ut formen ur en rundbult.
ytterØ 114mm innerØ 34mm.
sedan ska biten delas på mitten.
Om man vill spara lite material så skulle det vara bra omman fick ut två "halvmånar" från vara rundbult.
Problemet är att dela dem då det försvinner några millimeter i själv delningen. om det är bredden 114 och 34mm som är kritiska så kan detta kompenseras med större diameter som man sedan fräser ner till rätt dim. Om vi antar att delninen tar bort 4mm material så skulle
ytter radien bli 57,03mm innerradien skulle bli 17,11mm detta ligger innom normala toleranser så det är nog inget man behöver ta hänsyn till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:19:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo din sista skiss funkar utmärkt.
Små bitarna skulle man kunna fixa genom att först borra/fräsa upp ett hål i rätt diameter (antar att det är en cirkel som du har utgått ifrån o inte en elips) o sedan dela biten i fyra delar med lite efterbearbetning.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2002/11/28 11:20:25
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:23:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tyvär blir det en elips när man trycker ihop bitarna. Det måste vara en cirkel alltså?
Jag ska göra en modell och testa.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:53:14  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag sitter och försöker få ihop något bra nu med helt cirkulärt mitt hål i den lilla, men än så länge har jag inte lyckats komma i närheten av lika bra resultat som med det eliptiska mitt hålet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000