Author |
Topic |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 13:48:04
|
På ett annat forum finns det folk som hävdar att på vissa bilmärken tjänar man endast 3-4000:- på en ny bil i prisklassen 120-130000:- Jag säger "bullshit" Finns det någon ärlig bilförsäljare här som kan ge mig en hint om vart marginalen ligger. Jag vet att det är en känslig fråga detta, men ett ja eller nej iaf kanske
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:05:44
|
Ingen som har någon uppfattning om detta? Eller är det SÅ känsligt |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:09:53
|
det är väl inte helt ovanligt att kunna pruta 10% vid kontant betalning så 20 magge har de säkert |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:36:55
|
3-4000 i ren vinst är väl iof inte helt orimligt? Om man bortser från kostnaderna för bilförsäljningen(personal,hyra etc).
|
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:45:47
|
quote: tjänar man endast 3-4000:-
quote: 3-4000 i ren vinst
Det är väl här skon klämmer! Pratar vi om 3-4 tusen i ren VINST är det sin sak men att dom skulle tjäna 3-4 tusen per bil OCH sedan betala allt som skall betalas är, som du säger, BS.
Läste något härom veckan att Ferrari (inte den helt vanliga bilen kanske) tjänar 300.000Sek per bil. Det gör ju knappast den lokala Volvohandlaren.
Länk: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46879
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2007/03/16 16:46:29 |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:56:13
|
hmmmm å andra sidan är nog ferarris lager kostnad lite högre än volvo handlarens... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 17:11:05
|
Det som det pratades om var att vinsten per bil skulle vara 3-4 papp, före alla kostnader. Jag ser detta som oerhört svårt att tro på, ja rent omöjligt. Ingen bilhandlare i världen skulle sälja en bil med 2-3 % marginal. Jag kan te ett exempel! Vi köpte ny bil för två år sedan, när den var klar med den utrustning vi valt kostade den 205000:- Jag lyckades pruta ner den till 190000:- alltså ca drygt 7% i avslag. På detta fick jag även motor och kupevärmaruttag monterat. Så för min del blev det ett totalt avslag på ca:10%
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 18:41:46
|
Jag vet inte vad som är sant, men en bekant som säljer bilar sa att mariginalen för en Citroen C1 inte var mer än 4000kr som kostar 95 000kr till kund. Men sedan ökar pengarna i kassan ganska dramatiskt med större/dyrare modeller. Man får inte glömma att bilhandlarna ofta tjänar mer på verkstaden än på nybilsförsäljningen.... |
Artphotography |
|
|
Digger
Member
304 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 19:08:17
|
När mina föräldrar för några år sedan köpte en ny Volvo, genom en kontakt på nämnda företag så snuvade dom försäljaren på vinsten som då var 14% Detta var väl iofs 7-8 år sedan. |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 11:16:01
|
Det kan mkt väl va sant f en grundutrustad bil i den priklassen(oräknat årsbonus etc, inräknat serviceåtganden, Bilmärket står f likviditetsåtagandet). Volvo t.ex har ung samma marginaler på sin S40(GRUNDUTR) i sista TB:et... Det är utrustningen som man tjänar pengar på eftersom framtagning/tillverkning/service/marketing är så tunga kostnader. Servicen är, som nämnts; också en lukrativ inkomstkälla samt beg bilarna där TB marginalen borde ligga runt 25% om man dessutom har personal. Bilmären som har exklusivitetsavtal har säkert högre marinaler eftersom tillgången är begränsad.
|
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
Edited by - short_cuts on 2007/03/17 11:17:14 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 11:49:23
|
quote: Har hört att Saab gick med förlust på 35' för varje såld bil för 2-3 år sen. Vet inte hur det är nu.
Jo men det tar dom igen på mängden...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 13:12:03
|
quote: På detta fick jag även motor och kupevärmaruttag monterat.
Vilken tur att de monterade motorn åt dig så du slapp göra det själv. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 13:37:23
|
quote: På ett annat forum finns det folk som hävdar att på vissa bilmärken tjänar man endast 3-4000:- på en ny bil i prisklassen 120-130000:-
Detta behöver inte alls vara bullshit. På vissa modeller är det helt möjligt. Däremot inte på alla bilmodeller hos en given återförsäljare.
Generellt sett är det inte särskilt höga marginaler på nya bilar (i rimliga prisklasser). Ofta ges också ekonomiskt stöd från tillverkaren till återförsäljarna. Det tas igen på begbilsförsäljning och framförallt service och verkstad. Biltillverkarna gör allt för att knyta kunderna till sig genom olika service/garanti/trygghetstjänster efter en nybilsförsäljning. Bilarna byggs idag också på ett sådan sätt att det krävs mer och mer avancerad utrustning för att serva och reparera dem. Även detta är naturligtvis ett sätt att försäkra sig om att kunden binds. |
eof Min anläggning |
Edited by - Poe on 2007/03/19 13:39:29 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 14:41:08
|
Skulle byta bil i helgen .... den "nya" kostade 220.000:- För min 2003 kunde jag få 65.000:- så han skulle kunna sälja den för 82.000:- - 95.000:- ( enl. försäljaren )!
Samma bil fans med samma kilometerställning i "försäljningslokalen" för 102.000:- ......
Köpte ingen ny bil .... kände mig "halv blåst"! Kör den gamla nu tills dörrarna ramlar av! !
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 15:26:50
|
quote: Skulle byta bil i helgen .... den "nya" kostade 220.000:- För min 2003 kunde jag få 65.000:- så han skulle kunna sälja den för 82.000:- - 95.000:- ( enl. försäljaren )!
Samma bil fans med samma kilometerställning i "försäljningslokalen" för 102.000:- ......
Köpte ingen ny bil .... kände mig "halv blåst"! Kör den gamla nu tills dörrarna ramlar av! !
..känner samma sak när jag försöker byta in hi-fi till lokala handlaren.
Sälj privat! |
eof Min anläggning |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 19:55:26
|
Fixade förmånsbil genom jobbet, en SAAB 9-5 2,0 Biopower. Den rabbaten som blev på bilen mot listpriset var ca 72' så om de inte gick med förlust på den affären måste marginalen vara jättehög. /Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
|
Topic |
|