HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad har en bilförsäljare för marginaler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/16 :  13:48:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
På ett annat forum finns det folk som hävdar att på vissa bilmärken tjänar man endast 3-4000:- på en ny bil i prisklassen 120-130000:-
Jag säger "bullshit"
Finns det någon ärlig bilförsäljare här som kan ge mig en hint om vart marginalen ligger.
Jag vet att det är en känslig fråga detta, men ett ja eller nej iaf kanske

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:05:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ingen som har någon uppfattning om detta?
Eller är det SÅ känsligt

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:09:53  Show Profile Send nahoj a Private Message
det är väl inte helt ovanligt att kunna pruta 10% vid kontant betalning så 20 magge har de säkert

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:36:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
3-4000 i ren vinst är väl iof inte helt orimligt? Om man bortser från kostnaderna för bilförsäljningen(personal,hyra etc).
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:45:47  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
tjänar man endast 3-4000:-

quote:
3-4000 i ren vinst


Det är väl här skon klämmer!
Pratar vi om 3-4 tusen i ren VINST är det sin sak men att dom skulle tjäna 3-4 tusen per bil OCH sedan betala allt som skall betalas är, som du säger, BS.

Läste något härom veckan att Ferrari (inte den helt vanliga bilen kanske) tjänar 300.000Sek per bil. Det gör ju knappast den lokala Volvohandlaren.

Länk: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46879


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2007/03/16 16:46:29
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:56:13  Show Profile Send denada a Private Message
hmmmm å andra sidan är nog ferarris lager kostnad lite högre än volvo handlarens...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/16 :  17:11:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det som det pratades om var att vinsten per bil skulle vara 3-4 papp, före alla kostnader.
Jag ser detta som oerhört svårt att tro på, ja rent omöjligt.
Ingen bilhandlare i världen skulle sälja en bil med 2-3 % marginal.
Jag kan te ett exempel!
Vi köpte ny bil för två år sedan, när den var klar med den utrustning vi valt kostade den 205000:-
Jag lyckades pruta ner den till 190000:- alltså ca drygt 7% i avslag.
På detta fick jag även motor och kupevärmaruttag monterat.
Så för min del blev det ett totalt avslag på ca:10%

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/16 :  18:41:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag vet inte vad som är sant, men en bekant som säljer bilar sa att mariginalen för en Citroen C1 inte var mer än 4000kr som kostar 95 000kr till kund. Men sedan ökar pengarna i kassan ganska dramatiskt med större/dyrare modeller. Man får inte glömma att bilhandlarna ofta tjänar mer på verkstaden än på nybilsförsäljningen....

Artphotography
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/03/16 :  19:08:17  Show Profile Send Digger a Private Message
När mina föräldrar för några år sedan köpte en ny Volvo, genom en kontakt på nämnda företag så snuvade dom försäljaren på vinsten som då var 14%
Detta var väl iofs 7-8 år sedan.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/17 :  11:16:01  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Det kan mkt väl va sant f en grundutrustad bil i den priklassen(oräknat årsbonus etc, inräknat serviceåtganden, Bilmärket står f likviditetsåtagandet).
Volvo t.ex har ung samma marginaler på sin S40(GRUNDUTR) i sista TB:et... Det är utrustningen som man tjänar pengar på eftersom framtagning/tillverkning/service/marketing är så tunga kostnader.
Servicen är, som nämnts; också en lukrativ inkomstkälla samt beg bilarna där TB marginalen borde ligga runt 25% om man dessutom har personal.
Bilmären som har exklusivitetsavtal har säkert högre marinaler eftersom tillgången är begränsad.


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2007/03/17 11:17:14
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/18 :  11:41:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Har hört att Saab gick med förlust på 35' för varje såld bil för 2-3 år sen. Vet inte hur det är nu.

Har även hört att 10-20% av nybilspriset går till reklam/marknadsföring. Tänk på det när ni ser nästa Ford/Nissan/"valfritt märke"-reklam på TV nästa gång...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/18 :  11:49:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Har hört att Saab gick med förlust på 35' för varje såld bil för 2-3 år sen. Vet inte hur det är nu.

Jo men det tar dom igen på mängden...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/18 :  13:12:03  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
På detta fick jag även motor och kupevärmaruttag monterat.



Vilken tur att de monterade motorn åt dig så du slapp göra det själv.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:37:23  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
På ett annat forum finns det folk som hävdar att på vissa bilmärken tjänar man endast 3-4000:- på en ny bil i prisklassen 120-130000:-


Detta behöver inte alls vara bullshit. På vissa modeller är det helt möjligt. Däremot inte på alla bilmodeller hos en given återförsäljare.

Generellt sett är det inte särskilt höga marginaler på nya bilar (i rimliga prisklasser). Ofta ges också ekonomiskt stöd från tillverkaren till återförsäljarna. Det tas igen på begbilsförsäljning och framförallt service och verkstad. Biltillverkarna gör allt för att knyta kunderna till sig genom olika service/garanti/trygghetstjänster efter en nybilsförsäljning. Bilarna byggs idag också på ett sådan sätt att det krävs mer och mer avancerad utrustning för att serva och reparera dem. Även detta är naturligtvis ett sätt att försäkra sig om att kunden binds.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2007/03/19 13:39:29
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:41:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Skulle byta bil i helgen .... den "nya" kostade 220.000:-
För min 2003 kunde jag få 65.000:- så han skulle kunna sälja den för 82.000:- - 95.000:- ( enl. försäljaren )!

Samma bil fans med samma kilometerställning i "försäljningslokalen" för 102.000:- ......

Köpte ingen ny bil .... kände mig "halv blåst"! Kör den gamla nu tills dörrarna ramlar av! !

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/19 :  15:26:50  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Skulle byta bil i helgen .... den "nya" kostade 220.000:-
För min 2003 kunde jag få 65.000:- så han skulle kunna sälja den för 82.000:- - 95.000:- ( enl. försäljaren )!

Samma bil fans med samma kilometerställning i "försäljningslokalen" för 102.000:- ......

Köpte ingen ny bil .... kände mig "halv blåst"! Kör den gamla nu tills dörrarna ramlar av! !


..känner samma sak när jag försöker byta in hi-fi till lokala handlaren.

Sälj privat!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:55:26  Show Profile Send overhang a Private Message
Fixade förmånsbil genom jobbet, en SAAB 9-5 2,0 Biopower. Den rabbaten som blev på bilen mot listpriset var ca 72' så om de inte gick med förlust på den affären måste marginalen vara jättehög.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000