HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pass Labs 350.5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2007/03/16 :  12:39:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Finns det några Pass Labs-ägare på forumet (eller andra), som kunde kommentera 350.5-slutsteget?

Närmast vad gäller upplösning, dynamik och kontroll?

T.ex. i jämförelse med produkter som Mark Levinson 335, Audionet AMP monoblock eller Burmester 911...?

Alla kommentarer välkomna.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/16 :  13:39:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Antra har ett Pass Labs X300,tror jag det var..

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:22:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Om du kör search funktion så finns det kanske lite info om Pass Lab då jag har för mig att Rydberg skrev lite om det steg som han hade innan han blev Bryston frälst.Minns ej modell namnet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/17 :  00:56:38  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hej RKL

Pass Labs X-Serie är tillverkad av Nelson Pass, den i mina öron bästa ingenjören i världen.
X-350 som du frågar om, har en något mer framhävt mellanregister gentemot X-600, annars är det ingen skillnad förutom effekten.
Jag skulle inte lägga dom extrapengarna ett X-350.5 kostar utan köpa ett X-350 istället, och har du inte mycket trögdrivna högtalare så är ett X-350 enormt bra.
Det spelar med närvaro, nerv, microdynamik, djup och är något mot rör-hållet.
Det ända lilla "ibland" negativa är att dampingfactor är något låg, så total kon-kontroll på tröga högtalare vid mycket stark volym blir svårt, men det märks även i dessa fall mycket litet.

MvH John
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:12:55  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Sedan två månader tillbaka har jag ett X150.5 .
Det tog ett tag att fatta hur bra det blev, det är bara att luta sig tillbaka och njuta av musiken.
Jag misstänker dock att med bättre högtalare och rumsfixande går det att få mera valuta för pengarna.

Nelson själv säger att X.5-serien ligger närmare XA-serien ljudmässigt. XA kan driva högtalare med impedans > 6 ohm, X och X.5 orkar med lägre.

Jag tror det är svårt att bli missnöjd med ljudet, möjligtvis priset för Pass förstärkare kostar ju.

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:36:20  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Tack för alla svar.

I detta fall är det specifikt frågan om ett Pass 350.5 -exemplar. Jag har för mig att skillnaden mellan den tidigare varianten och .5 är att den nyare är lite närmare XA-serien i ljudet pga. att den fungerar till en större grad i klass A (vid låga effekter). Vad gäller "driv" etc. borde allt vara lika som tidigare.

Jag kommer att köra ett par stora högtalare med 92dB känslighet, och söker i Pass ännu mera dynamik och upplösning än jag nu haft med Audionet AMP II G2 (dämpfaktorn är dock en liten fråga, Audionet har 10000+ i hela registret).

Hur uppfattar ni (JAWEN & jonas_gbg) att Pass klarar sig vad gäller just dynamik och upplösning?

Tacksam för svar.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/19 :  10:50:08  Show Profile Send dwain a Private Message
En bekant till mig har pass labs x250.5 och jag kan säga att det steget spelar riktigt bra. Dynamik finns där gott om. Sen kan jag nämna att den går i klass A dom första watten vet inte hur många men det är nog runt en 50w. Den klara i alla fall av att driva ett par ganska tungdrivna högtalare med bravur i klass A läget å tillräckligt högt enligt mitt tycke. Och jag antar att 350.5 spelar ännu bättre. Kan säga att 250.5 blev väldigt högt rankad i någon test i en tysk hifitidning har jag för mig. Kan bara säga att med en 350.5 kan du inte bli missnöjd
Sen är stegen otroligt snygga att se på

Mvh christoffer
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:40:00  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Lite klurigt att direkt säga hur bra Pass står sig mot de andra förstärkarna som du nämner. Jag har själv inte lyssnat på något av dessa hemma.

X-slutstegen har en enorm dynamik om man tittar på tekniska data. Man skall dock infoga att det är under förutsättning att de körs balanserat.
Det finns några reviews på nätet av X.5 serien.
Kanske någon av dessa ger svar på dina frågor.

X150.5
http://www.audioasylum.com/forums/amp/messages/19888.html

X350.5 (på tyska)
http://www.subasaudio.com/pdf/pass_labs_x350_5.pdf

X600.5
http://www.passlabs.com/reviews/tas_160-600_eprint.pdf
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/19 :  23:22:37  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Just dynamik och upplösning är nog X-serien's signum, om man räknar 350/600, X-1000 samt X-250 är i mina öron något sämre.
X-350 lämnar vad jag vet ca 119 watt class A, och .5 några till.

MvH John
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000