HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Felsökning av en gammal Luxman L-210.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/03/15 :  23:01:32  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hejsan

Jag har en Luxman L-210 ståendes som jag inte får att fungera. Synd att en så fin gammal apparat ska står o samla damm.
Köpte den begagnad av och den fungerade fint i säkert ett år, men sen gick den sönder av okänd anledning.
Förmodligen är det kortis någonstans men hittar inte var.. har kikat runt efter service-manualer etc. men endast lyckats hitta ett schema.
Länk: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/L210-Schema.pdf
Det är säkring 101a som går när man slår på strömmen, vet ej om det varierar mellan 101a och 102a. Förmodligen är det nåt i anknytning till säkring 101a som har brakat ihop. Någon med mer erfarenhet som kan tänka sig vad som är fel? Jag har bytt huvud-kondingarna mot nya fräscha.. Har även bytt zenerdiod D112 eftersom det var mystiskt mörkt under den.

Mvh Gustaf

Kan posta bilder om det skulle hjälpa.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/16 :  01:02:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Bilder underlättar enormt.

Bring it on!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/03/16 :  09:30:17  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej,

Det "brukar" vara slutstegstransistorerna som har gett upp när säkringen går hela tiden.

Eftersom det är säkring F101a som går så är det isåfall Q112 eller Q113a (kanske båda) i den vänstra kanalen. Löda loss alla tre benen och ohm mät mellan dem, det skall inte vara lågohmigt(under 10-100 ohm). Om det är det så är transistorn sönder. Kolla isåfall om även Q109a och Q110a är i sönder, om någon av de är i sönder så fortsätt bakåt i kedjan tills du inte hittar fler komponenter som är kassa. Ersätt de dåliga med nya komponenter (kan vara svårt att hitta orginal). Om du inte hittar orginal så fråga elfa om de har någon ekvivalent till transistorn(brukar dock bli dyrt).

Lycka till

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000