HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på bra DVD-kopiering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:33:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej! Jag tänkte ta säkerhetskopior av några av mina favorit-dvd och vill gärna ha tips på hur man maximerar ljud- och bildkvaliteten genom att bränna med olika program, skivor etc. Jag vill ha gratisprogram och har hittat två st, dvd shrink och dvd decrypter. Jag bränner sedan med Nero. Dessa program komprimerar så att man ska få plats med filmen på en dvd-r. Tips? Hur gör ni?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:51:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
tar bort extramaterialet och väljer ett ljudspår endast, så jag gör är att jag drar över själva filmer okomprimerad till datorn och sedan låter jag nero komprimera filmen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:53:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ska till ganska mycket komprimering med Shrink för att det ska synas. Så som Asimov beskriver betyder oftast att du får en obetydlig komprimering. Vill du vara riktigt jävlig så lägger du upp det på 2 skivor istället.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/14 :  19:11:34  Show Profile Send B-200 a Private Message
det finns ju dual layer skivor med med dubbel lagringskapacitet men de är svindyra tyvärr.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/03/14 :  20:09:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag använder dvd shrink,men Nero gillar väl inte skyddade skivor?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/14 :  20:47:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är det du har Shrink till Du kan till o med låta Shrink fixa bränningen om man har Nero på Datorn. Då blir hela processen automatisk.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/14 :  22:57:44  Show Profile
Shrink tycker jag inte ger speciellt bra resultat alltså, men det är i alla fall gratis, alltid nåt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/03/14 :  23:09:05  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Om originalskivan inte är större än din DVD-R skiva så kan du lättast göra en .ISO fil med DVDdecrypter och bränna ut den med samma program.
Varför använda två program när det räcker med ett?

Är originalet större så använder jag mig av DVDshrink och tar bort alla menyer och extramaterial för att sedan bränna ut den med VSO's CopyToDVD.

Funkar klockrent för mig.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/03/14 :  23:39:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Shrink tycker jag inte ger speciellt bra resultat alltså,

Vilket ger bra resultat då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  09:47:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hara bara sett dåligt reslutat då jag har komprimerat det rejält.
Tar man bort alla menyer, ljudformat x-tra matrial plus att man stoppar filmen där eftertexterna börjar så iaf jag inte upplevt nån försämmring.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:12:10  Show Profile Send CC a Private Message
Instämmer med föregående inlägg...
DVD Decrypter (tillsammans med RipIt4Me) skapar en fin iso-fil som sedan kan laddas med ex. Daemon för att sedan eventuellt låta DVD Shrink komprimera vid behov efter att allt onödigt bjävs rensats bort. Suveränt med dvd-konserter som sedan kan avnjutas utan att proja alt tv måste startas för att snurra runt bland massa stöniga menyer! Bara ladda å lyssna! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:43:48  Show Profile Send Stormen a Private Message
Hur gör man i DVD-shrink för att ta bort material. Tex extramaterial som uppgår till ca 500Mb. Väljer man att det ska ersättas med DVD-shrink loggan så hamnar det fortfarande på ca 100-150 MB

Tex DVD X Copy X-press tog bort startmenyer, reklam mm och hoppade direkt på själva filmen.
Tacksam för svar

PS om komprimeringsstatusen landar på 80% eller mindre så upplever jag det märkbart på projektorn hemma.

Edited by - Stormen on 2007/03/15 14:45:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000