HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra billig musiksubba?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/15 :  16:06:53  Show Profile Send ljud a Private Message
Självklart har jag provat de två fas-lägena som erbjuds, men bara utgått från att det läget som låter mest fylligt och minst diffust är det rätta. Men jag ska kolla igen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/16 :  15:52:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Nu kliar det i fingrarna!

Tyckte det fattades lite tryck i botten när jag flyttade härom året och efter mycket funderande slog jag till på en REL Stampede... Frågade om det hela på forumet och svaren var alltifrån "nej, det kommer aldrig att funka med dina frontar" till "kör, det funkar kanon"... Sagt och gjort. Fick hem suben, packade upp och körde. Har ej pre-out på min Silverline så jag körde på högnivå med medföljande specialkabel. Efter att gått igenom inställningsinstruktionerna i bruksen och lite mer tweak tyckte jag att det lät sagolikt! Hade inga problem med tidsfel eller annat tråkigt utan det kändes som om basen levererades direkt från mina frontar. Inget muller, saktfärdighet eller störningsmoment. Mina PMC är dessutom ruskigt snabba i basen vilket gör integrationen än mer viktig!

Placeringen av suben var mellan högtalarna och lite till vänster om stereobänken. Var dock tvungen att fasvrida 180 grader för att det skulle bli "rätt". Delade vid 50 hz och ställde volymen på 47 av 99. Efter en tid upplvede jag dock basen som lite, lite hård och struttig så jag testade med att placera om den. Ställde den en bit från soffan, rakt i linje med lyssningsposition, vred tillbaka fasen på noll och jag skojar inte - vilken j-a skillnad! Avgrundsdjup bas, mjuk och följsam samt mer detaljerad. Har inte delat mina frontar neråt i register utan de kör fullt ut och det lirar sjukt bra. Vänner med intresse som lyssnat har helt enkelt häpnat över att suben inte märks alls och för vissa har jag inte berättat att jag köpt en sub, utan de är helt enkelt lyriska över vad jag lyckats med hemma. Enda akustikförbättringen jag gjort är att jag bakom mina frontar har ett rätt tjockt tyg fäst från tak till golv över hela väggen, då rummet var rätt skramligt från början samt basfattigt.

Jag tycker inte man ska vara rädd att köra en sub till mindre frontar och ej heller att man måste dela aktivt neråt och köra lågnivå. Med REL's burkar funkar det bra utan den extra apparaturen. Har även testat med en Audiovector sub hemma innan jag köpte min REL och den lät inte alls bra i jämförelse. Svår att få att integrera och rätt rumlig och brummig. Fördelen med just REL är att de funkar bäst på högnivå och att de är rena barnleken att ställa in mycket tack vare fjärr och digital display som visar exakt vad man pyssla r med istället för ganksa oexakta vred på baksidan. Du sitter helt enkelt i lyssningsposition och ställer in lådan. Mycket bättre än att springa fram och tillbaka tycker iaf jag...

Sedan är smaken alltid som baken, men om ni kommer hem till mig tror jag att ni skulle ha svårt att veta om där fanns en sub eller ej (nu vet ni eftersom jag skvallrat...)

En annan fördel är att mellanregister och diskant lyfter sig med sub inkopplat. Fler detaljer i diskanten samt mer luft och rymd och även en större ljudbild och mer oansträngt ljud. Jag gillar sub till musik, bara det är rätt sub och schyssta förutsättningar.

REL suben är inte direkt billig, kostar runt 10-11 papp, men jag köpte ett demoex från Ref Audio för 7 så jag har fått mycket ljud för en mindre peng. Däremot är min erfarenhet av billiga subar inte lika bra. Entonigt och mullrigt är väl en bra sammanfattning...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:13:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Trevlig historia/läsning OcA! Det är ofta svårt att få till subbar, men dina erfarenheter angående Rel stämmer överens med vad man oftast har läst om dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:16:40  Show Profile Send ljud a Private Message
OcA, Vad har du för väggar? Skulle jag ställa min Strata 5 på "47" så skulle det låta "loudness" så in i bengen, och mitt rum är ändå 28 kvm! Därför antar jag att du inte har betongväggar i huvudtaget?

Ja, jag blir riktigt avundsjuk!

Edited by - ljud on 2007/03/16 16:17:34
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:27:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Angående era subbar så har väl Stampede en 8a och Strata 5 en 10a om jag minns rätt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/16 :  16:29:46  Show Profile Send ljud a Private Message
det stämmer och 100w och 150w mosfet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/16 :  19:07:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad jag vet är det en salig blandning i väggarna. Tegel, gips och betong blandat. Det rummet jag har suger verkligen basen ur ljudet... Har aldrig upplevt mina GB1 som basfattiga, men i det här rummet låter de riktigt spinkigt. Skulle tippa att rummet är ca 20-25 kvadrat med takhöjd på runt 2,90. Kåken är från 1932 så det är ett gammalt bygge...

Drar jag volymen under 45-47 så kan jag likaväl stänga av suben... Smidigheten med fjärren är ju också att man kan höja/sänka volymen beroende på skivans basinnheåll.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/03/16 :  22:09:25  Show Profile Send Smackman a Private Message
Denna " XTZ 99 W8.16 High Glossy Black" har jag fått för mig ska vara väldans prisvärd ca 1300-1500 kr otroligt billigt faktiskt..varför inte 2 st :) Länk http://www.fyndborsen.se/ecommerce/?sida=framsida.php
Mvh


Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/17 :  09:19:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack för alla inlägg. Ni är toppen!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/03/17 :  10:39:14  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag tror att det kan bli mycket bra med stativare kopplat högnivå till sub. Jag kör själv med ett par Alr/Jordan entry S kopplad till en Audio Pro Sub+ Mk2 med väldigt bra resultat. Sub + är en billig och snabb sub som funkar mycket bra till musik, men är ingen muller hembiobas,tack och lov ;)


Det är upp dig dig att testa dig fram vad som funkar hos dig, men du kan också välja att lyssna på en del här o tråden som inte tycker att det finns en sub under 100k som låter bra med musik, eller att du helst ska ha en sub i varje hörn för att få en bra frekvensgång ;)

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/17 :  12:12:56  Show Profile Send Eref a Private Message
Instämmer med Kevin här. Mina Audio Pro B2.27 låter jättebra ihop med mina LS35a! En fördel med aktiv subb är ju att man koppla från den när man inte behöver den. Ett system med stativare är lite mer flexibelt helt enkelt!
Men om jag skulle ha två subbar skulle jag lika gärna gå över till golvare. Det roliga med subben är väl att även om den är placeringskänslig så är den det i mindre grad än diskanten/mellanregistret iallafall.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:56:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Skrev ett inlägg i din andra subb tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59447 om ett märke som har glömts bort här.dvs.http://www.mjacoustics.co.uk/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/20 16:58:10
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:37:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En REL Quake kanske ? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57980

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/21 :  06:22:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ubbe O/
quote:
Köpte en testvinnande Audi Pro sub som mest bullrade,
den är såld för länge sedan.



Ubbe O Vilken subb var det??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/03/21 :  09:36:52  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Jag hade en B 1.35, testvinnare och årets sub i Hifi&Musik för ett par år sedan.
Borde ju vara otroligt bra med tanke på det eller hur:-)
Det trodde jag också...
Den hade ett listpris på ca 5000:- då om jag inte missminner mig.

Efer otaliga justeringar och ommöbleringar så fick jag aldrig till ljudet, mest bummel. Till film fungerade den bra för att få lite muller!
Lånade hem en Linn Sizmik 10.25 och en Infinity Kappa, hade två olika Swan subar också ett tag. Kappa suben var grymt bra, utan att jag ens ides göra RABOS inställningen. Slog Linnen och Audio Pro'n lätt på alla parametrar. Djup, fast bas och den var lätt att integrera med mina stativare.
Skulle jag köpa en sub skulle jag leta efter en begagnad Kappa!

Nu har jag en BK 200XLS sub på väg ändå...
Mest för att testa om den är så bra som det står på alla forum.
Jag har inte plats för en Kappa just nu, den är lite för fet!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:07:40  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag hade också en Audio Pro sub (Ace bass 2) som också var duktig på att bullra. Upplevde att det lät rätt mycket låda om den, det var liksom ingen stuns i den. Med en delning på 50hz och när man la handen på den och spelade nåt rytmiskt, kunde tydligt känna att den var minst 40 millisekunder för sen. Men det kanske hade göra med den relativt låga delningen.

Men jag tror faktiskt att man kan ta många omdömmen om subbar med en nypa salt, (även det jag skriver förstås), då rummet spelar en väldigt stor roll i dessa frekvenser. I ett rum som abrsoberar bas på ett bra sätt, tror jag faktiskt att de flesta bashögtalare låter bra (som spelar utan fördröjning). Det är bara det, att få rum har dom egenskaperna.

Edited by - ljud on 2007/03/21 11:08:58
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:13:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Ljud -> Kanske är det som är fallet med mitt rum iom att det funkar så bra med sub? Får väl skatta mig lycklig antar jag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:22:06  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, glad ska du va! Men du kanske har en sub som inte spelar några sekunder efter resten av anläggningen och det brukat vara framgångsrikt?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:44:07  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag körde en Kappasub i några månader men blev aldrig riktig nöjd trots mycket mickel med RABOS inställningar. Visst det var roligare med subben än utan men det lät lite trött om det hela vilket kanske beror på att rummet som är 40 kvm är öppet till ytterligare 50-60 kvm dvs ganska stor volym att bygga ljudtryck i. Kappan va rätt okej men mer effekt och bättre inställningar saknades för min del.

Tillslut ruttnade jag och skaffade en Velodyne DD18 och efter att har flyttat runt den och pillat på parametrarna bra länge nu så har jag fått till en riktigt shysst torr och fast bas som smälter ihop bra med stativarna.

Så för min del hittade jag aldrig riktigt "Bra och Billigt" men bra hittade jag i allafall :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:34:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Kappa-suben var jag faktiskt inne på, men tyckte att den blev lite väl maffig i mitt lilla rum. Dessutom hittade jag ingen till vettigt pris. De som var begade gick direkt... Smidigt med RABOS dock om man får tro det man läser.

Ljud -> Jo, REL subban spelar rätt bra i takt med resten av anläggningen till skillnad mot Audiovector subben som var rejält trött och slö (inte enligt försäljaren dock), så allt kan väl inte tillskrivas rummet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/03/21 :  21:35:02  Show Profile Send PelleC a Private Message
Kan bara bekräfta lovorden om Kappa-subben. Trots mina Dynaudio 72:or som är rätt "baktunga" så behöver jag till viss musik (och riktig partystämning - ursäkta att jag svär i kyrkan ) stöd av djupbas. Spelar i ett öppet våningsplan i huset (vardagsrum, matsal, kök och hall) om ca 100 kvm vilket kräver lite energi. Gipsväggar på trästomme, trägolv på betongbjälklag. Dåligt dämpat... Men visst får man mecka med delningsfrekvenser, ljudnivåer osv för att hitta rätt. Jag delar den på 50 Hz för det mesta med ca 30% volym. Har inte kört RABOS fullt ut. Jag tycker det blir bäst när man inte "hör" den, den skall bara "kännas". Placering mitt melln högtalarna funkar bäst i mitt fall(döljer en del "sladdar" oxå vilket gör frugan nöjd ).

Men hittar man ett bra beg ex till rätt kurs är den nog svårslagen. Blev ju "testvinnare" när den gick för 11'. Fast testvinnare var ju ingen garanti...

Såldes på slutet nya för ca 6 papp så en beggad bör gå att få tag på en bra bit under det, då får man "mycket" för pengarna - vilket alltid är roligt!

Edit: priser.

MVH//Pär

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!

Edited by - PelleC on 2007/03/21 21:39:57
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/23 :  18:36:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Finns ett par passiva till salu på forumet som kanske vore nåt? Extra slutsteg o delningsfilter så e det klart. Ska påpeka att jag ej hört dem, men de verkar byggda med fokus på hifi.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:18:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag hade en B 1.35, testvinnare och årets sub i Hifi&Musik för ett par år sedan.
Borde ju vara otroligt bra med tanke på det eller hur:-)
Det trodde jag också...
Den hade ett listpris på ca 5000:- då om jag inte missminner mig.



Hade också den subben, köpte på onoff för 3500:-, var trots allt nöjd, delade alltid den så lågt det bara gick och drog ner volymen rejält, när man spelade med den igång så blev resultatet nästan alltid en bättre upplevd "svärta" och luft i musiken, plus naturligtvis att botten blev mkt bättre. Tog ett tag att lära sig att dra ner volymen. I början var det ju så kul med näsblodsframkallande dunderbas. Upplevde den som relativt problemfri men inte speciellt snabb dock.

Sålde sen de stativarna och skaffade golvare som gick djupare än subben så den är pensionerad tills det händer nåt med flerkanal i tv-rummet...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:23:15  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Guy,

vi verkar följas åt...

Sålde stativarna efteråt och skaffade golvare, det blev riktigt kul att höra bas som hängde med i musiken
Kör endast 2-kanal men det lutar nog åt flerkanal för mig också.
Jag är dock sugen på en sub, det kan vara kul när man kollar film.

Köpte min B 1.35 för några hundra under onoff priset faktiskt och trodde att jag gjorde en bra affär! Men blev aldrig nöjd trots priset...
Visst, den kunde skaka om huset rejält men passade inte till musik!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:08:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Infinity Beta SW10 Pris 3900kr och neråt.

Denna subb rekomenderar jag om man söker något billigt som inte bara låter "muller hembiobas" som någon skrev. Var inne på en XTZ, men köpte denna beg istället då budgten var minimal och blev klart positivt överraskad då det jag läst i pressen stämmer bra överens med hur den låter. Jag ville ha något till hembion som inte går jätte djupt,fast och kontrolerad bas återgivning, och med bra tyngd. Och denna Beta uppfyller mina Hembio behov på ett klart bra sätt och den kan nog funka hyffsat bra till musik också misstänker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000